Nå er det strengt tatt raskere å forbikjøre en gruppe som ligger to i bredden enn at de ligger i én rekke - med mindre man intenderer å forbikjøre for tett på. Sykkeltøy er mer komfortabelt
og mye mer effektivt, jeg lurer på hvorfor det er slik en forakt rettet mot landeveissyklister. Har aldri hørt noen snakke om de jævla joggistene som løper i sånn jålete løpesko og shorts, ja vel, noe galt med jeans og skinnsko nå plutselig???
Hvor jeg bor
@GrimReaper så er det veldig lav dekning av sykkelstier, og på gangstier er det farlig å sykle i den hastigheten jeg sykler i. Alt er alltid feil!
Redigerer og legger til noen øvrige tanker og observasjoner jeg har gjort meg opp etter å måttet stadig diskutere sykkel-"problemet".
Jeg synes det er interessant i hvor stor grad syklister må svare for ukvalifiserte anekdoter og spørsmål som stilles med spydige intensjoner. Åja du sykler? Hvorfor kondomdrakt? Hvorfor ditten og datten?
Hvorfor må aldri bilister svare for andre på samme måte? I vegkrysset 50m nedenfor huset er det stoppskilt som etter mine anekdotiske observasjoner blir overholdt av omkring 40% av bilister. Tross det er det aldri et spørsmål som lyder "åja du er kjørist? Hvorfor kjører dere alltid rett gjennom stoppskilt?" for eksempel. Åja du er kjørist? Er du en sånnen kjørist i sånn fænsi landeveisbil som tror du er med i Le Mans?
Jeg har begynt å telle sekunder etter farlige forbikjøringer for å se hvor mye tid som hadde gått tapt om bilisten IKKE satte meg i livsfare for å "spare tid". Forrige tur hadde mirakuløst ingen livsfare, bare irritasjon. De to turene før det hadde to farlige forbikjøringer, hvor nr.1 (med L-skilt i vindu...) sparte to sekunder før han svingte av, og nr.2 sparte syv. Hva var da poenget? Bilister oppfører seg om om tid brukt på å kjøre 30-40 km/t sittende bak en syklist er det samme som å parkere.
Jeg hadde ikke godtatt det om jeg mistet en av mine nære fordi en bilist nesten var syv sekunder forsinket.
En personlig anekdote om oppfatningen av syklister: Jeg kjører en Toyota Corolla fra 1998 som vi har hatt en stund. Den ble kjøpt brukt for kr. 40 000 og hver eneste gang noen nye ser bilen blir jeg ertet mer eller mindre hele kvelden for at jeg har slik en gammel skraphaug. Venner erter meg også, men det er stadig mindre etter hvert som vitsene har blitt oppbrukte, men de synes det er komisk.
På den annen side blir jeg ertet for at sykkelen til kr. 45 000 er helt ubegripelig dyr.
En god venn ringte meg for å uttrykke bekymring overfor pengebruken min da jeg kjøpte den, selv om han nettopp hadde tatt billån for å kjøpe bil nr. 2 til husstanden bestående av to.
Venner med flere gaming-PC-er kan ikke FORSTÅ at jeg kan bruke så mye penger på noe så idiotisk som sykkel.
En kamerat med Casio- og G-shock-samling på over 30 eksemplarer syntes også det var drøyt av meg. Sukk.
Jeg vil legge til at jeg ble møtt med samme oppfatninger før jeg hadde denne sykkelen, da jeg syklet på forrige sykkel som kostet 5000 kroner. Veldig jålete av meg å bruke 23 minutter hjem fra jobb i frisk luft og med trening, jeg burde heller gjort som alle andre og sittet på baken i 30 minutter i bil på motorvei.
Her på Nord-Jæren har vi nå store strekninger av Sykkelstamvegen i drift, og det er helt magisk. Bekymringsfri og ufarlig sykling, du og du så gøy.
Jeg snakker åpenbart ikke for alle syklister, dette er mine egne, forholdsvis usorterte frustrasjoner. Jeg føler meg som faren til Tommy...!