Den ultimate bruksklokka?

Medlem
27. nov. 2007
Sted
Sør Vest
Jeg har solgt unna alle klokkene mine og skal derfor anskaffe meg en som jeg kan bruke til alle anledninger, hver dag, hele året.

Hva mener dere er den ultimate bruksklokka? Føl dere fri til å argumentere for pris, type klokke og merke.

Sinn U1 eller U2.
- Gunstig pris/ytelse ratio.
- Klokkemerke og modell som ikke "alle har".
- Diver...dette veier jo ganske greit hos deg ;)
- Robust design og god kvalitet.

Mottok min Seiko Samurai i posten i går.. Den eneste bruksklokka jeg har..
Dette er såklart helt avhengig av str på lommeboka..
Etterhvert har jeg planer om å skaffe en IWC Auatimer.. Men når den dagen kommer har jeg sikkert ombestemt meg 40 ganger;)

Med unntak av en gunstig pris synes jeg jo at Rolex Submariner har alt. Den tåler røff daglig bruk, og om den ikke er spesielt elegant til dress synes jeg fint du kan bruke den til festlige anledninger også. Jeg er ikke så opptatt av hvem andre som har de samme urene som meg :) Men en Sub har du vel hatt? Og dermed solgt ...

Må si meg enig med Anders her.

En klokke som skal brukes i alle situasjoner bør være komfortabel, og dagens trend med vekkerklokker på håndleddet blir både ubehagelig og upraktisk om man driver med annet enn "desk diving" (nå får jeg vel Panerai-familien på nakken...). Skal du bare ha ett ur: velg ett som er maks 40mm i diameter, gjerne med inhouse-verk (ETA-baserte modifikasjoner finnes i alt fra Invicta til IWC) og med en viss historie og tidløst design.

Det må bli Rolex. Det er robust og holder seg godt i verdi, særlig om man handler brukt. Jeg ville valgt en modell uten dato; Explorer, Air-King eller Submariner.
Og siden deler av Rolex' profitt går til veldedige formål, kan du trekke kjøpesummen av på skatten til neste år :mrgreen: .

Jeg bruker min Panerai 005 Logo rimelig aktivt - dvs. jeg sykler (fort&galt!) gjennom Oslo sentrum minimum to ganger daglig, og har den ellers med meg overalt.. om jeg så mekker på sykkel eller lager mat :)

Gangavviket er akkurat like ubetydelig som da den var ny. Så lenge den glir litt under skjortemansjetten passer den utmerket også til dress! ;)

Det finnes mange klokker som egner seg (Submariner er ikke dumt!!), men jeg kan bare anbefale deg noen jeg selv har hatt.
Vil du ha en robust og praktisk bruksklokke som du kan gi litt blanke i anbefaler jeg som andre her Seiko Samurai. Maken til praktisk og rimelig mekanisk klokke skal du lete lenge etter. Den holdt seg i alle fall utrolig godt et halvår jeg jobbet i jernvarehandel med mange skarpe kanter og en god del fysisk arbeid.

web_IMG_0118.jpg

Jeg solgte den, men anskaffet meg nylig en annen Seiko. Den måtte dessverre i retur for litt fiksing, da de modifiserte viserne berørte hverandre og skapte litt kluss for hverandre.

Fikk også en Seiko oysterlenke til den. Tipper Seikoen blir en fast kompanjong gjennom sommeren. Så får vi se hvordan den holder seg gjennom snekring, maling og bading!

IMG_1651.jpg

Det finnes utallige fine og flottebruks-klokker "der ute".
Personlig holder jeg på et dykkerur i stål, gjerne med stållenke.
Dermed kan du dusje, bade, trene og svette m.m. uten at det går ut over en skinn rem. (Visst finnes det remmer som tåler endel vann...)
Den dreibare ringen kan brukes til så mangt, - koketid på egg, parkometer, møtetid, dekomp.tid m.m.

Normalt har dykkerur også tydelig lett avlesbar skive, noe som er gunstig i de fleste tilfeller.

Selv har jeg hatt flere Seiko'er med automatisk verk som "daily beater",- p.t. har jeg også en Samurai, riktignok litt modifisert...En prisgunstig sak,med jevn og fin gange, og ikke en som "alle" har og som skulle tåle det meste... ;)
tkeogseiko005.jpg

SeikonyevisereA.jpg

Ser grei ut den Seikoen, har kikka på den før. Tenker litt på en Omega SMP, noen her inne som har en? Ellers er Submarineren min personlige favoritt, men ble solgt til fordel for andre ting man trenger når man får seg tak over hodet :)

Helt enig med JoLu (trur jeg liker deg jævla godt, bare se på klokka du eier! :D ).
Men jeg kjenner jo deg Thomas, og jeg veit at du har peiling og fornuft.

Jeg eier jo din gamle sub og er veldig fornøyd. Men som en ultimateklokker klarer jeg ikke å se på den som. Hvordan Rolex har klart å stikke unna med en så dårlig lenke og lås, ja det fatter jeg ikke. Midtleddene er jo ikke massive, og låsen er spinkel. Jeg har jo den nye gmt-c også, den er fin for å være bruks ur. Og da med kanskje verdens beste lås og lenke ;)
Men jeg har jo ikke brukt den så mye, hvorfor er jeg ikke sikker på. Men det kan ha noe med at den er jævla flashy, det føles bare Harry.

Så den perfekte for meg er da min gamle 1675 (1965) og 1680 (1969), og oysterquartzen (1987) til late søndager.

Har du sett på nomos club sjef? Jeg synes nemlig den er super feit! Og med eget urverk som gruser det meste til 50 000.
Den skulle ikke koste deg mer en 7/8000,- og kommer i flere størelser, men ingen over 40mm 8)

Alt godt
John Morten

Hauk skrev:
Helt enig med JoLu (trur jeg liker deg jævla godt, bare se på klokka du eier! :D ).
Men jeg kjenner jo deg Thomas, og jeg veit at du har peiling og fornuft.

Jeg eier jo din gamle sub og er veldig fornøyd. Men som en ultimateklokker klarer jeg ikke å se på den som. Hvordan Rolex har klart å stikke unna med en så dårlig lenke og lås, ja det fatter jeg ikke. Midtleddene er jo ikke massive, og låsen er spinkel. Jeg har jo den nye gmt-c også, den er fin for å være bruks ur. Og da med kanskje verdens beste lås og lenke ;)
Men jeg har jo ikke brukt den så mye, hvorfor er jeg ikke sikker på. Men det kan ha noe med at den er jævla flashy, det føles bare Harry.

Så den perfekte for meg er da min gamle 1675 (1965) og 1680 (1969), og oysterquartzen (1987) til late søndager.

Har du sett på nomos club sjef? Jeg synes nemlig den er super feit! Og med eget urverk som gruser det meste til 50 000.
Den skulle ikke koste deg mer en 7/8000,- og kommer i flere størelser, men ingen over 40mm 8)

Alt godt
John Morten

Nomosen er fin den, men seikoen jeg har er nesten helt lik. Oysterquartz er en bruksklokke med stil, men jeg vil ha et fullmekanisk ur :)

TCCW skrev:
Tenker litt på en Omega SMP, noen her inne som har en?

Pict0551.jpg

Pict0558.jpg

Pict0575.jpg

Jeg har en Seamaster, veldig glad i den. Lenka er veldig god, om enn kanskje ikke så lett å finstille som Oyster-lenka. Låsen er som kjent en magnet for riper og slitasje, nesten blitt blank av å gnis mot bordet mens jeg taster i vei på jobb :)

Jeg har modell 2230.50 med bezel i 18k hvitt gull, en variant av 2254.50 med litt andre detaljer (Omega-logoen i metall i stedet for malt på, timemarkørene innfelt i metall etc). Jeg har aldri helt hatt sansen for Bond SMPen, men 2254.50 er et utilitaristisk og flott ur. Ser dessuten ingen grunn til å kjøpe en SMP med co-axial verk, min gamle urmaker-arbeidsgiver kan fortelle at han har hatt flere problemer med de nye verkene. En brukt 2254.50 er dermed min andre anbefaling til en godt bruksur (evt en 2230.50 som min dersom du vil ha litt bling ;) )

Anders skrev:
TCCW skrev:
Tenker litt på en Omega SMP, noen her inne som har en?
Jeg har en Seamaster, veldig glad i den. Lenka er veldig god, om enn kanskje ikke så lett å finstille som Oyster-lenka. Låsen er som kjent en magnet for riper og slitasje, nesten blitt blank av å gnis mot bordet mens jeg taster i vei på jobb :)

Jeg har modell 2230.50 med bezel i 18k hvitt gull, en variant av 2254.50 med litt andre detaljer (Omega-logoen i metall i stedet for malt på, timemarkørene innfelt i metall etc). Jeg har aldri helt hatt sansen for Bond SMPen, men 2254.50 er et utilitaristisk og flott ur. Ser dessuten ingen grunn til å kjøpe en SMP med co-axial verk, min gamle urmaker-arbeidsgiver kan fortelle at han har hatt flere problemer med de nye verkene. En brukt 2254.50 er dermed min andre anbefaling til en godt bruksur (evt en 2230.50 som min dersom du vil ha litt bling ;) )

Den modellen har jeg lagt inn bud på ved flere anledninger på ebay, men desverre aldri vunnet! Liker ikke at 2254.50 mangler "markeringer" rundt "markers"

Hehe...... Ja den ultimate bruksklokken..... Tror det kan bli en evigvarende jakt!!!

Har selv forsøkt å finne den maaaaaange ganger, men det går aldri bra :D

Jeg må jo personlig si at Panerai er en veldig god allround-klokke... Ellers synes jeg en stilig breitling kan funke til det meste, både i hverdagen, samt litt penere anledninger (med mindre du kjøper en av de største).

TCCW skrev:
Den modellen har jeg lagt inn bud på ved flere anledninger på ebay, men desverre aldri vunnet! Liker ikke at 2254.50 mangler "markeringer" rundt "markers"

Jeg la inn en "WTB" på timezone.com og watchuseek.com i fjor, hadde den i hånda innen et par uker. Ikke så veldig mange i omløp, men følg med på forumene så dukker de opp innimellom. Denne modellen er nok mer ettertraktet enn Americas Cup modellen (en limited modell med gull-bezelen men uten metall rundt markørene og metall-logo), og benevnes ofte som "non-AC". Det er ikke en limited utgave, men slik jeg forstår det var den litt for dyr ved lansering (samme pris som AC) og solgte ikke spesielt mye. Dermed kan det fint hende at den ble produsert i færre eksemplarer enn limited utgaven :)

Jeg skjønner at jeg må skrive en litt mer detaljert anmeldelse om denne etterhvert :D

Om jeg tør spørre, hva er prisklassen på bruksklokken?

Har sett Ingy'er til rundt $ 4.500 på nettet. Mtp den lave dollarverdien pr. dags dato anser jeg ikke det som veldig ille ift. msrp spesielt i Norge. Men igjen, en no date Sub går for langt lavere. Drawbacket med en Ingy som bruksklokke i mine øyne er det anti-reflektive glasset som lettere får riper enn en ubehandlet crystal.