Den ultimate fjellklokke?

Jeg går mye i fjellet, og selv om jeg ofte klør etter å bruke en av mine mekaniske klokker, er likevel min soleklare favoritt denne:

IMAG1110.jpg

Tissot T-Touch Expert

Noen ganger trenger jeg kompass, og da er det greit å bruke denne. Temperaturmåler er ikke nødvendigvis viktig å ha med seg, men jeg synes det er en artig ting å kunne følge med på når jeg frosen kryper ut av soveposen etter en natt i telt på fjellet.

Det samme gjelder høydemåler, ikke livsviktig, men artig å følge med på. Når jeg har ungene med på tur er det en bonus å få dem til å gjette på hvor høyt vi er kommet underveis, for da glemmer de å klage en liten stund ;)

Noen ganger tar jeg en fjelltur som en treningsøkt, og da er det greit med både stoppeklokke og funksjonen som viser forserte høydemeter.

Den skal visstnok tåle vanndybde på 10 bar (100 meter), men slikt må man jo ta med en klype salt. Jeg har likevel badet en god del med min, og har ikke hatt problemer med det i løpet av de fire årene jeg har hatt den. Man må bare passe på å ikke trykke på knappene under vann, men det gjelder så vidt jeg vet de fleste klokker.

Men jeg bedriver ikke ren fjellklatring, og da er kanskje denne for stor og klumpete? Jeg for min del ville nok uansett vært skeptisk til å ha en klokke til 30K på armen til slikt bruk. Hvis man helst vil ha mekanisk støtter jeg forslaget om Seiko SKX007/009. Eller hva med en Seiko Alpinist (Sarb017)? Legg den over på en Nato/Zulu til fjellturen, og så har du skinnreim til finskjorta :)

609222d1327256227-help-me-choose-jdm-seiko-sarb-065-vs-sarb-017-s_sarb017a.jpg
 
Jeg for min del ville nok uansett vært skeptisk til å ha en klokke til 30K på armen til slikt bruk.
]
For meg er dette hele essensen i det å ha et flott ur jeg er glad i. Det å alltid ha det med meg, uansett hva jeg finner på, om jeg klatrer eller hva det nå måtte være.

Som jeg har sagt tidligere så må det være kjedelig å ligge å daue alene ute i skogen et eller annet sted, med et tre over seg med en 007 på armen når en kunne talt ned sine siste minutter på gromuret..

Jo mer noe blir brukt jo mer glad blir man i det. Jeg er veldig glad i mitt.
 
Forsåvidt enig med Chronodiver, selv har jeg brukt Aquanauten mye på fjellet.

Det er imidlertid neppe den ultimate fjellklokken; det beste valget er IMHO en g-shock eller en Suunto simpelthen fordi de tåler mer bank og har flere funksjoner (kompass anyone).
 
Min er T-touch titan på nato.
Veier ikke noe, er liten, tåler "alt" og har høydemåler, kompass, barometer, kronograf og termometer. Ser ut som et ur og ikke som et Casio "leketøy".
 
Bruker selv Casio Protrek PRG-500T til slik bruk. Mye likt med Tissot. Moro med mange funksjoner, som alarmer, kompass og høydemåler. Tåler en god del, men er vel kun for lett bading med sine 10bar vannmotstand.
Anbefaler titan på slike, da man ikke ønsker mer vekt enn nødvendig. Solcelledriften gjør at den er klar når som helst, forutsatt at den ligger i vinduet til vanlig.
 
Milrab / CASIO ProTrek PRW-2500-1A - Black

Enten du foretrekker fotturer, camping, fjellklatring, natur, sport eller har en operativ hverdag, så er Casio ProTrek det optimale verktøyet for deg. ProTrek-klokkene samler alle nødvendige funksjoner i én og samme klokke. Blant disse funksjonene kan man nevne digitalt kompass, høydemåler, termometer, barometer, bakgrunnsbelysning, stoppeklokke, verdenstid, vanntetthet og mye mer.
 
Det fins nok ingen "ultimate fjell klokke" : Alt er etter behov og turen selv.
Jeg liker den Citizen Promaster 1000m fordi den er veldig solid overalt, også sin kraftig bezel beskytter crystalen som er allerede veldig tjukk.
En del av mine klokker kunne gjør susen også...
Men som sagt, hvis man ramler på fjell, er det best å har en solid crystal...
20140405_175619_zps703c4e98.jpg

20140405_171033_zpsc2479f0b.jpg

20140405_173403_zps2cec2352.jpg

20140405_175440_zps3a289583.jpg

20140405_182935_zps1e71e24e.jpg