Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Kruttskjegg

Støttemedlem
Medlem
15. feb. 2023
Sted
Bergen
Takket være dette flotte forumet har jeg virkelig fått opp øynene for kvalitets-sko som Red Wing og White's etc. Men i samme youtube univers dukket noe helt nytt opp; Raw Denim

"Raw denim is denim that hasn’t been washed or treated.
It is the purest form of denim, and the primary choice of denim for denimheads. Raw denim is also known as ‘dry denim’ and ‘unwashed denim.
"

Som helt fersk er det mye nytt å ta innover seg. Noe Carl Murawski summerer ganske brilliant her:

Her er en litt mer grundig video fra samme mann som forklarer litt rundt begrepene selvedge, raw osv.

Jeg synes dette er veldig fascinerende og ser frem til å både lære mer og ikke minst få testet det ut. Det virker veldig forlokkende med tung solid selvedge som forhåpentligvis varer lengre og oppleves mere solid en levis buksene jeg bruker nå. Ser veldig frem til å høre andres erfaringer og tips!

Vi kan gjerne kjøre dagens denim her, i tillegg til gode diskusjoner!

Glimrende initiativ!

Jeg har som nevnt kjøpt totalt 5 par ferdig slitte jeans siden jeg oppdaget rådenim i 1997. Det skjer typisk når en sommer nærmer seg og jeg ikke har et presentabelt par jeans i riktig fase av slitasje.

I Norge er lavterskel/ hurtigstart-varianten å gå og prøve ferdig vaskede Nudie jeans og så bestille samme modell og størrelse i rådenim. Nudie Repair Shop i Oslo har og skaffer rådenim, men har ikke de beste på lager. Samme butikk gir deg også gratis reparasjoner så lenge du vil. Det tar fort 3-6 måneder, men jeg har nesten alltid en bukse i systemet deres og mine blir reparert 3-4 ganger hver.

Nudie er ikke egentlig favoritten min i passform, men jeg synes de er svært flinke på stoff. I tillegg scorer de på tilgjengelighet og vinner stort på gratis reparasjoner. De har også bedre jeans-reparatører enn noen annen jeg har prøvd.

Tips til første rådenim? Ikke kjøp for tykt stoff.

Har falt nedi dette kaninhullet selv for endel år siden og har hatt gleden av å prøve endel forskjellig.
Nudie har ofte flere interessante stoffer på lager, men konstruksjonen er ikke på øverste hylle.
Spesielt med prisen tatt i betraktning.
Passformen er derimot helt perfekt for min del.
Ellers er det lite som slår Iron Heart.
Stoffkvalitet, konstruksjon, farge, fades, etc.
Alt er helt oppe på øverste hylle. Prisen er hinsides, men verdt det etter min mening.
Men disse MÅ prøves før kjøp.
Mitt tips er å kjøpe litt større enn du trenger.
Min erfaring er at rådenim alltid krymper mer enn du tror i første vask.

Tips til første rådenim? Ikke kjøp for tykt stoff.

Takk for det tipset! Jeg må innrømme jeg tenkte å kjøpe så tykt som mulig, så tar med meg denne.

Jeg er så heldig å ha en venn som er skredder, og når jeg fortalte han om min nye fascinasjon så viste det seg utrolig nok at han har laget noen prototyper for et firma som skal lansere noe slikt her i Bergen. Men det er nok litt frem i tid, og detaljene litt uklare.
Men så er jo spørsmålet om jeg klarer å vente så lenge? ;) og svaret er nok nei.

De som passer meg best i dag er Levis 512. De er slim - tapered og mid waist. Så det burde jo ikke være så alt for langt fra disse?https://www.nudiejeans.com/product/lean-dean-dry-true-selvage Jeg tror ikke det er noen som har Nudie Jeans i Bergen som jeg kan prøve.
Men er det helt tullete å bestille uten å ha prøvd først? Min skreddervenn kan hjelpe om buksen skulle være litt for stor for meg, men ikke om den er for liten.

Takk for det tipset! Jeg må innrømme jeg tenkte å kjøpe så tykt som mulig, så tar med meg denne.

Jeg er så heldig å ha en venn som er skredder, og når jeg fortalte han om min nye fascinasjon så viste det seg utrolig nok at han har laget noen prototyper for et firma som skal lansere noe slikt her i Bergen. Men det er nok litt frem i tid, og detaljene litt uklare.
Men så er jo spørsmålet om jeg klarer å vente så lenge? ;) og svaret er nok nei.

De som passer meg best i dag er Levis 512. De er slim - tapered og mid waist. Så det burde jo ikke være så alt for langt fra disse?https://www.nudiejeans.com/product/lean-dean-dry-true-selvage Jeg tror ikke det er noen som har Nudie Jeans i Bergen som jeg kan prøve.
Men er det helt tullete å bestille uten å ha prøvd først? Min skreddervenn kan hjelpe om buksen skulle være litt for stor for meg, men ikke om den er for liten.
Livid i Bergen pleier å ha et greit utvalg av selvedge, verdt en tur.

Så det burde jo ikke være så alt for langt fra disse?

Lean Dean har 1 % elastan i bomullen. Det er mulig de har fått styring på dette nå, men i gamle dager ble det dårlig med fades om det var stretch i stoffet. Personlig synes jeg stretch denim er en perversjon og like ubehagelig å ha på som stillongs, men up to you. Den smaleste modellen Nudie har som er 100 % bomull er Gritty Jackson. Verdt å se på i hvert fall.

Men er det helt tullete å bestille uten å ha prøvd først?

Nei, men bestill fra noen du kan returnere til. Så ikke noe som du må tollbehandle selv.

Livid i Bergen

Livid har fine modeller om man liker trange bukser. Og sist jeg sjekket var de 100 % bomull. Synd de har sluttet med målsøm.

... når jeg sjekker nå har Livid gått nærmest helt bort fra røttene sine og blitt et helt vanlig motemerke. Men de har fremdeles 1 modell i 2 forskjellige rådenim (3 om man teller svart, men det gjør jeg ikke) og det er japansk stoff i høy kvalitet.

Nudie har ofte flere interessante stoffer på lager, men konstruksjonen er ikke på øverste hylle.

Hva tenker du på når du sier konstruksjon? Sømmer? Snitt?
Jeg ryker sømmene bare der jeg utsetter dem for ekstra mye slitasje, som kanten på lommen mobilen er i.

Men disse MÅ prøves før kjøp.

Hvor? Finner ingen som har i Norge. Må du til Tyskland?

1000017248.jpg

1000017249.jpg

Disse er ca 10 år gamle Nudie Hank Rey og langt opp på listen over favoritter. Lappene er slitt blanke så jeg vet ikke hvilket stoff, men japansk selvedge i minst 13 oz. Vært inne hos Nudie på reparasjon 3 ganger og venter på ny tur nå. Var opprinnelig misfornøyd med lappen på høyre kne, men synes den passer godt inn nå. En idiot klarte å lappe buksen på innsiden nederst, men neste skredder fjernet lappene og la dem på utsiden - inni oppbretten - i stedet.

Til sammenligning:

s7-AI782943800001_lifestyle

Fake reparasjoner fra Ralph Laurens dyreste denim-serie, RRL. Det er ingen som får slike slitasjemønstre uten belteslipemaskin.

c31b9154-00c9-46be-836a-de7f3d78b0f6_a488fcc1-e782-4c87-911d-71a52397bf87.jpg

Fake fading fra Jacob Cohen. Like patetisk som det er dyrt.

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg og UJU
Hva tenker du på når du sier konstruksjon?

Hvor? Finner ingen som har i Norge. Må du til Tyskland?

Med konstruksjon mener jeg hvorden buksen er satt sammen i sin helhet.
Tucked belt loops, skulte nagler, fôr i lommer, nagler på lommer, sømmer og tråden i sømmene, feste av knapper, selvedge i lommer eller innside buksesmekk, forsterket linning, osv.

Jeg kjøpte min Iron Heart i London hos Rivet and Hide. God service og de legger opp benene mens du venter. :)
Ellers kan du kanskje finne i Danmark hos brund.dk.

• Liker
Reaksjoner: lobergen og Edward
Jeg kjøpte min Iron Heart i London hos Rivet and Hide.

Takk, da setter jeg det på listen til neste Londontur.

Har forøvrig bestilt flere bukser uten å prøve, da fra Gustin i USA. Relativt godt konstruerte bukser, men gjerne med noen småfeil, og altfor stor variasjon i reell størrelse. Tror jeg kjøpte 6 par for å få 3 til å passe, men jeg har gått mye opp og ned i vekt så nesten alle har blitt brukt. Greit da dollaren stod i 6 og helt uaktuelt i dag. Alle jeg har er også i Cone Mills denim, og jeg synes japansk er mye bedre.

Dette er favoritten min for standard vekt. Basert på Levi 501,så er ikke veldig unikt.
Dette er favoritten for tyngre denim (20oz). Fargen og måten den utvikler seg på er nydelig:

Har hatt en del forskjellige merker fra Japan og Oni Denim er de fineste mtp passform synes jeg. Samurai jeans er også ganske fint, men litt mer lodden finish. Hadde 20oz funket hele året hadde jeg ikke brukt noe annet.

Takk, da setter jeg det på listen til neste Londontur.

Har forøvrig bestilt flere bukser uten å prøve, da fra Gustin i USA. Relativt godt konstruerte bukser, men gjerne med noen småfeil, og altfor stor variasjon i reell størrelse. Tror jeg kjøpte 6 par for å få 3 til å passe, men jeg har gått mye opp og ned i vekt så nesten alle har blitt brukt. Greit da dollaren stod i 6 og helt uaktuelt i dag. Alle jeg har er også i Cone Mills denim, og jeg synes japansk er mye bedre.
Jeg hoppa på 3 chinos fra Gustin i november for å teste noe nytt. Var ikke så gæren pris så fremt de faktisk passer. Med frakt ca 105 usd per.
Har fått laget chinos hos skreddere før men det blir ikke helt bra. Har til gode å finne den perfekte chinoen.

Jeg hoppa på 3 chinos fra Gustin i november for å teste noe nytt.

Jeg har 1 par chinos fra Gustin, fra da de begynte med chinos. Fint stoff, men en størrelse større enn lappen skulle tilsi ift. jeansene deres. Min er altfor vid i snittet, men hvis du liker 501 kan det være vi har noe forskjellig smak.

Har til gode å finne den perfekte chinoen.

Det nærmeste jeg har kommet er en Polo Ralph Lauren fra 2014, fra rett før de begynte med de feminine, smale i tynn stretch. Har mye tykkere stoff og rettere ben.

Nå er min første bukse bestilt. Godkjent?

Min favorittmodell i mitt favorittstoff, ihvertfall.

Edit: hvor lang bestilte du? "Riktig lengde", altså uten oppbrett, eller "riktig lengde", altså for lang så du må ha oppbrett og kan vise frem jålekanten jarekanten (selvedge på godt norsk)?

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Min favorittmodell i mitt favorittstoff, ihvertfall.

Edit: hvor lang bestilte du? "Riktig lengde", altså uten oppbrett, eller "riktig lengde", altså for lang så du må ha oppbrett og kan vise frem jålekanten jarekanten (selvedge på godt norsk)?
Det var vanvittig betryggende å høre Edward! Tusen takk for gode råd så langt.

Jeg er ikke blitt helt vant til den voldsomme bretten på hverken meg eller andre. Synes det ser litt snålt ut på meg selv. 32 pleier å være helt perfekt lengde til meg med sneakers. Men med boots må jeg krype til korset og brette litt. Jeg har en litt snodig kropp. Veldig bred overkropp og tynne bein. Jeg er lav, men må gå med XL. I tillegg har jeg veldig store føtter så jeg kan fort få litt "klovnesko". Det er mulig jeg tar feil, men jeg opplever at stor brett fremhever at jeg har korte ben og enorme sko. Ikke enkelt når ingenting står i proporsjon ;)

• Liker
Reaksjoner: Edward
Jeg er ikke blitt helt vant til den voldsomme bretten på hverken meg eller andre.

Er du i tvil så går du uten oppbrett.

Alle mine selvedge jeans har vært kjøpt for lange med vilje og brettet opp, men jeg har nylig sluttet med det. Fordelen er jo at du kan korrigere for eventuell krymping ved å brette litt ned igjen, men da aldri forbi den opprinnelige nedkanten for det synes veldig. Nå strekker jeg heller buksen når jeg en sjelden gang vasker den og/eller finner meg i å gå med litt kort bukse.

Jeg hoppa på 3 chinos fra Gustin i november for å teste noe nytt. Var ikke så gæren pris så fremt de faktisk passer. Med frakt ca 105 usd per.
Har fått laget chinos hos skreddere før men det blir ikke helt bra. Har til gode å finne den perfekte chinoen.
Testet Casatlantic? Modellen El Jadida for de som liker høyt liv og tette ben. De har 3 andre passformer også.
Sånn da kan dere fortsette å snakke denim ;)

• Elsker
Reaksjoner: stefanravnanger