Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Morsom tråd:) Jeg oppdaget selvedge denim ved en tilfeldighet for et par måneder siden og anskaffet da en Lee 101S og en Livid Emerson Japan Black. Veldig fornøyd med begge disse.

På nyåret kjøpte jeg også to par Naked and Famous bukser (super guy). Disse var litt trangere i livet enn jeg hadde håpet, så de er foreløpig lagt til side. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal beholde de som inspirasjon og motivasjon for treningssesongen 2025 eller om de må selgeso_O

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Super tråd.

Også meget fornøyd med Lee 101, som jeg kjøpte nå i høst. Super passform for min bygning.

Ellers var jeg veldig fornøyd med Livid back in the days, den gang de het "Livid Jeans". Jeg kjøpte en av de aller første modellene de lagde (da de nettopp hadde startet opp i Trondheim), og den har jeg har jeg enda. Det er gjort noen justering av en lokal skredder, men ellers bare brukt. Livid nå til dags er ikke i nærheten, selv om enkelte modeller sikkert er bra. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe mer Livid, dessverre.

Det er kanskje ikke helt i tråd med tråden (høh) siden det ikke er rådenim, men backet nylig "No Bullshit Jeans" fra Nobs på Kickstarter (https://www.nobsclothing.eu), og den er jeg veldig fornøyd med. Var litt skeptisk til hele løsningen i skrittet, men etter å har brukt et par uker, så virker det som en meget god løsning. Meget fornøyd.

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
IMG_20250113_231456.jpg

IMG_20250113_231534.jpg

IMG_20250113_231558.jpg

Har for min del et nesten 30 år gammel kjærlighetsforhold med Edwin og kanskje spesielt dens rainbow selvedge. Utfordringen med Edwin er at de har et for bredt utvalg med litt for mange varianter ( både i snitt, i stoffkvalitet og i konstruksjon) men finner jeg en ED55 i min størrelse, selvedge og laget i Japan sliter jeg med impulskontroll.

jeg er totalt tonedøv når det gjelder mote

Jeg også. Jeg går i nesten akkurat de samme klærne som jeg gjorde på nittitallet, dog med litt trangere bukser.

Men i den grad jeg har en formening om estetikk, står det høyt på listen at ting skal se ut som hva de er, og være det de ser ut som. Jeg kjøper ikke kopier og liker ikke falske effekter, og liker derfor heller ikke olabukser med kunstig slitasje.

Fanatiske denim-entusiaster bruker bare ubehandlet denim som de bruker i ett år før de vasker dem. Jeg har en del slike bukser. Men mine "pene" olabukser er i ordentlig, japansk selvedge rådenim som jeg vasker i maskin (helligbrøde!!) den første dagen. Da får jeg bukser i en pen, jevn, mørk blåfarge nesten uten slitemerker, men som etterhvert likevel får noen av de karakteristiske rådenim-stripene. Disse er nøyaktig hva de gir seg ut for, er pene nok til å brukes til blazer, koster mindre enn tilsvarende bukser med ferdig slitasje, og varer mye lengre.

"Oz" er ounces (ca 28 gram) per square yard. Levis er 10,5 til 12,5. 10,5 er skikkelig tynt. 14 er en ganske bra vekt for vanlig bruk.

Til sammenligning er oxford- og chambray, altså skjortestoff, gjerne i 5-6 oz.

Redigert:
Deilig tråd. Kjøpte vel mine første rådenim-bukser på VGS for en 10-15 år siden og så har det egentlig vært i bruk siden (vesentlig mer under studier enn jobb).

Akkurat nå er det Full Count 0105 (15.5 oz) og Brycelands 133 (13 oz) som blir brukt.

For de som har tenkt seg til London, og denim er av interesse så er det bare å notere ned Rivet and Hide, Son of a stag og Clutch Cafe.