Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Chat:
Oddemann :Menneske
Marilyn: Blablabla jeg er chatrobot og kan mye...
Oddemann:Menneske
Marilyn: Du blir nå satt over til kompetanseteam på TS

Oddemann: Ute etter første selvage bukse. Where to start? Breie lår. Må vere regular eller Loosefit da?

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Hvor breie lår snakker vi? Hva bruker du nå? Jeg tror Nudie jeans som har blitt anbefalt i tråden her kan være en praktisk for deg også siden det er mulig å prøve de i Norge, og så bestille premium versjon denim på nettet. Jeg skal ikke si så mye om fit, for det kan jeg lite om. Men Nudie har en ganske god visuell oversikt på websiden om de forskjellige de tilbyr.

Vet ikke hvor gammel du er, men i min bok er gullstandarden egentlig Levis 501 og den er bred nok til å få utenpå (smale) cowboystøvler.
Jeg er så gammel at dette var gullstandarden når jeg vokste opp:
02bf84a4cae97215fc69a119024dcb8c.jpeg

Store nyheter i heimen. Nå har to nye ankommet, og det virker foreløpig til å være tidenes deal. Jeg skal få tatt noen ordentlige bilder etterhvert, men legger ved et par av den ene jeg har testet de siste dagene.
Jeg har jo etterhvert brukt alt for mange timer på youtube, reddit og sosiale medier der jeg har lært mere om denim, og ett veldig kontroversielt merke dukket til stadighet opp; Red Tornado

Det er et kinesisk selskap, de kopierer av og til kjente merker sine fits/looks og de selger via aliexpress. Kan ikke bli så mye verre en det eller?
Vel her er tingen da... Jeg har ikke funnet en eneste dårlig anmeldelse når det kommer til kvalitet. Snarere tvert i mot. De lager produkter av langt høyere kvalitet en de kjente merkene de kopier (levis, lee, carhartt osv).

Jeg bestemte meg for å prøve to bukser, og her er den første Red Tornado 17oz SD-107. Den passer meg ekstremt godt og jeg følte en connection med en eneste gang. 17oz oppleves ekstremt mye stivere og tykkere en Nudien (13oz) Det ble faktisk komisk å gå opp trapper osv de første dagene fordi det var så mye motstand i buksen. Billig ble den også, tror jeg betalte godt under 1k som virker til å være tyveri?

Skal få tatt ordentlige bilder etterhvert

IMG_3893.jpeg

IMG_3894.jpeg

IMG_3890.jpeg

Edit: bilde
IMG_3943.jpeg

Redigert:
Noen som har erfaring med Vintage modellene av type 1, 2 og 3 jakkene fra Levi’s? Ser de har 1936 type 1 og 1953 type 2 på nettsiden til Levi’s.
Vurderer å gå til innkjøp. Har i liten grad erfaring med denimjakker, men har vel vært såvidt innom type 3 tidligere for mange år siden.

1936 Type 1 :
IMG_8561.jpeg

1953 Type 2 :
IMG_8560.jpeg

1961 Type 3 :
IMG_8562.jpeg

Noen som har erfaring med Vintage modellene av type 1, 2 og 3 jakkene fra Levi’s?

Ja. Jeg har en Type 1 fra Levis Vintage Collection, kjøpt i 1997. Fantastisk jakke. Nærmest uslitelig i den stoffkvaliteten den kom i dengang, ihvertfall.

Den er litt kort i livet og bør pares med tilsvarende høye bukser, og du bør trolig være ganske slank.

Sjekk også om de er i sanforisert stoff nå, eller om de fremdeles krymper 1 størrelse i vask.

• Liker
Reaksjoner: backern87
Spennende det @Kruttskjegg . Har sett disse tidligere, men ikke bestilt. Hvilken str gikk du for i forhold til det du bruker i Nudie?
Store nyheter i heimen. Nå har to nye ankommet, og det virker foreløpig til å være tidenes deal. Jeg skal få tatt noen ordentlige bilder etterhvert, men legger ved et par av den ene jeg har testet de siste dagene.
Jeg har jo etterhvert brukt alt for mange timer på youtube, reddit og sosiale medier der jeg har lært mere om denim, og ett veldig kontroversielt merke dukket til stadighet opp; Red Tornado

Det er et kinesisk selskap, de kopierer av og til kjente merker sine fits/looks og de selger via aliexpress. Kan ikke bli så mye verre en det eller?
Vel her er tingen da... Jeg har ikke funnet en eneste dårlig anmeldelse når det kommer til kvalitet. Snarere tvert i mot. De lager produkter av langt høyere kvalitet en de kjente merkene de kopier (levis, lee, carhartt osv).

Jeg bestemte meg for å prøve to bukser, og her er den første Red Tornado 17oz SD-107. Den passer meg ekstremt godt og jeg følte en connection med en eneste gang. 17oz oppleves ekstremt mye stivere og tykkere en Nudien (13oz) Det ble faktisk komisk å gå opp trapper osv de første dagene fordi det var så mye motstand i buksen. Billig ble den også, tror jeg betalte godt under 1k som virker til å være tyveri?

Takk for nok et herlig snobbete kaninhull å falle ned i. Hvilke hensyn må jeg ta med tanke på avfarging på møbler, klær etc?
Vis vedlegg 392764

Du sliter litt med lyse møbler og lyse skinnseter i bilen.
Løsningen er å enten gi buksene en skikkelig "soak" eller legge noe over setene for å beskytte dem inntil buksene får seg en vask.

• Liker
Reaksjoner: Sonch

Vis vedlegg 391927
Vis vedlegg 391928
Vis vedlegg 391929

Edit: bilde
Vis vedlegg 391969
Hvordan var størrelsene ?

Spennende det @Kruttskjegg . Har sett disse tidligere, men ikke bestilt. Hvilken str gikk du for i forhold til det du bruker i Nudie?
Jeg gikk for helt samme størrelsen. Har brukt denne 17oz buksen hver dag siden jeg kjøpe den, og blir mer og mer fornøyd. Om noe så var denne kanskje hakket mindre en Nudie, men vet ikke hvor mye som handler om fasongen og at den er nesten dobbelt så tykk.

• Liker
Reaksjoner: Ompalompa
Noen som har erfaring med Vintage modellene av type 1, 2 og 3 jakkene fra Levi’s? Ser de har 1936 type 1 og 1953 type 2 på nettsiden til Levi’s.
Vurderer å gå til innkjøp. Har i liten grad erfaring med denimjakker, men har vel vært såvidt innom type 3 tidligere for mange år siden.
Har en Sugar Cane Type II repro, kan absolutt anbefale den i hvert fall. Finnes andre merker som spesialiserer seg på repro, og Type II er nok en du finner mange reproduksjoner og iterasjoner av.

Har ikke noen grunn til å mistenke at det er noe å klage på med LVC sin versjon, men for reproduksjoner av vintage levi's så kan man vel så gjerne velge noen av produsentene som spesialiserer seg på det. Blir ikke som å kjøpe Steinhart, liksom.

• Liker
Reaksjoner: backern87
Har ikke noen grunn til å mistenke at det er noe å klage på med LVC sin versjon

Gitt at Levis fremdeles bruker ikke-krympebehandlet stoff har jeg vel noe å klage på: den krymper 1 hel størrelse i første vask. Det betyr at man må enten:
- vaske den: da slutter den å ta patina, eller
- bløtlegge den og eventuelt tilsette stivelse etterpå: da krymper den kanskje ikke nok, det er hassle, og man reduserer patinering, eller
- bruke den "dry": og så slanke seg 15 kg når man først vasker den, eller
- bruke den "dry" og vilt oversized: og så finne seg i at slitasjemerkene i albuene sitter på feil sted, noe jeg ville hatet.

Jeg vasket min før første bruk, og den har tragisk mangel på patina selv etter mye bruk.

Hyggelig å finne felles denimnerder på et norsk forum!

Min reise innen rådenim startet rundt 2013, via Instagram og hashtags som #ruggedmenswear, og etterhvert reddit.com/r/rawdenim. Bodde i Trondheim på den tiden og første investering i selvedge jeans var fra Livid, mens de fortsatt holdt til i Kjøpmannsgata. Kjøpte senere flere jeans av Livid, inkludert målsøm, produsert i Trondheim. Som flere har nevnt er Livid blitt et mer rendyrket motemerke, med blodfattige, syltynne fugleskremsel-modeller som en slags trøndersk Acne-kopi. Ser likevel ut som de fortsatt leverer noe kvalitetsjeans, og de skal ha honnør for å gjøre reparasjoner, og for å satse på kvalitetsvintage.

Jeg har ikke hatt jeans, men har hatt et par jakker fra Iron Heart, som jo er kongene i denne verdenen. En 19 Oz Lefty trucker, og en M-65 Field Jacket. Begge har gått til nye eiere da jeg vokste fra de :) Kvaliteten var fantastisk, og jeg nøler ikke med å anbefale Iron Heart, selv om prisen jo er ganske bananas. Kundeservice er også top notch, og Iron Heart-menigheten har også et flott forum hvor du får nyttig og unyttig info om det meste.

De øvrige japanske merkene er litt verre å få oversikt over, da de stort sett ikke har samme internett-presence som Iron Heart. (Nett)butikker som Rivet & Hide, og Red Cast Heritage er likevel gode utgangspunkt for å finne japanske kvalitetsmerker. Øverst på jeanshandlelista mi i dag er et par Sugar Cane 1947, da jeg er veldig svak for den klassiske 501-stilen.

I løpet av årene har jo også mine preferanser endret seg betydelig. I starten var det 'insane fades' og 'combing' som var målet. Buksene ble brukt i en ukes tid, før de fikk en soak, og så brukt leenge før første ordinære vask. Nå er stilidealet mitt mye mer nedtonet og klassisk ivy, tenk vintage levis-jeans fra 60-tallet som har gått i arv, og blitt vasket hundrevis av ganger. Min erfaring er at kvalitetsdenim fortsatt beholder det særpreget og har den visuelle dybden som gjør det så attraktivt, selv om de vaskes ofte. Men, kontrastene og de skarpe linjene som noen foretrekker blir selvfølgelig mye mer nedtonet.

Rimelige alternativer som er verdt å sjekke ut:
*Red Tornado: Kinamerke, via AliExpress. Utrolig bang for buck, men kinesisk klesproduksjon har en litt uggen bismak pga tvilsom praksis rundt bomullsproduksjon etc.
*Levis: De glimter til innimellom, med rådenim-alternativ med og uten selvedge. I rotasjon pdd har jeg en 501 Selvedge Daffodils rigid, og har en 501 STF i skapet klar for soak. Man kan si hva man vil om Levis, men 501 er den største klassikeren av de alle.
*Lee 101: Helt grei kvalitet for pengene.
*Nudie: Gode materialer, men litt for moderne i snittet for min smak.
*Wrangler: 13MWZ Cowboy Cut i rigid indigo er en klassiker, selv om stilen ikke er for alle. Billig! Utgangspunktet er mye lysere enn de fleste andre rådenim.

Generelle råd til nybegynnere:
*Sjekk alltid målene! Størrelsene er i beste fall veiledende. Skaff deg et målebånd og sammenlign alltid med et par du vet passer godt.
*Husk å ta høyde for at buksen endrer seg i vask/ved bruk! De fleste vil krympe på lengden i vask, selv om de er sanforisert. De fleste vil også strekke seg litt ut i livet. Handler du hos en god butikk vil de fleste kunne gi gode råd akkurat for den modellen du er interessert i.
*Skreddere i norge vil som oftest ikke ha mulighet til å legge opp buksen med ekte chainstitch hem, da dette må gjøres på en Union Special 43200G eller lignende. Så er det jo opp til hver enkelt å vurdere om dette egentlig er nødvendig.
*At det er selvedge er ikke ensbetydende med at det er kvalitet.

Redigert:
Jeg har også brukt selvedge jeans i en årrekke (siden 2012), og her er noen brands jeg har, eller har hatt og med pos. og neg. kommentar basert på egne erfaringer:

Iron Heart
(+) Kanskje kongen på haugen når det gjelder kvalitet. Tekstilene er helt topp, men vil først og fremst highlighte konstruksjonen. IH tar ingen snarveier.
(-) Dyrt, men faktisk verd prisen. Hvis man liker Nep & Slub, finnes det bedre alternativer

Oni Denim
(+) Oni handler først og fremst om tekstilene. Nep & Slub. Var veldig overrasket over hvor moderne fits de har, og hvor utrolig godt de sitter på meg.
(-) Limiterte batches. Man kan ikke vite hva som kommer og når. Man må nesten bare slå til når de er til salgs, for man vet ikke når de kommer neste gang. Eieren er gammel og har truet med å ta med seg alle hemmeligheter i graven

Pure Blue Japan
(+) PBJ er i samme kategori som Oni. Se over
(-) PBJ er i samme kategori som Oni. Se over

Naked & Famous
(+) Godt sted og starte da man får mye å velge i uten å tømme banken. Kommer nærmest konstant nye og artige stoffer.
(-) Blir kanskje litt mye ablegøyer, som Red cast weft. Jepp, de fader fra indigo til rød

Samurai:
(+) Helt i øverste sjiktet. Dyrker til og med sin egen bomull. Mye kvalitetsdetaljer å nerde på for de som liker sånn
(-) imo så har de ikke så mange Fits som appellerer til meg. Det er mye løstsittende og klassiske fits generelt.

Livid:
(+) Norsk. Har vært nevnt mye før. Helt greie jeans
(-) Det finnes mer spennende jeans der ute imo

APC
(+) Det mest positive jeg kan si er at de fader veldig hurtig
(-) Lite utvalg. Fashion brand egentlig

Nudie
(+) Først og fremst liker jeg Nudie for å ha gode fits. De bare stitter veldig godt på
(-) Litt kjedelig utvalg i stoffer.

Redigert:
Snuser litt på Iron Heart western shirt. Noen som har erfaring med hvordan disse er i størrelsen? Jeg litt mellom M og L type hvor jeg ofte heller mot L. Og er 12oz tykt stoff i skjorte sammenheng?

Snuser litt på Iron Heart western shirt. Noen som har erfaring med hvordan disse er i størrelsen? Jeg litt mellom M og L type hvor jeg ofte heller mot L. Og er 12oz tykt stoff i skjorte sammenheng?
Jeg har "The Johnny Cash 3" skjorta.
Bruker vanligvis XL og noen ganger L, gikk for XXL i denne. Passer bra.

Stoffet er tykt og stivt. Anbefaler å studere størrelsestabellen nøye mot mål av en skjorte du har som passer deg bra.

• Liker
Reaksjoner: Thorvald