Hyggelig å finne felles denimnerder på et norsk forum!
Min reise innen rådenim startet rundt 2013, via Instagram og hashtags som #ruggedmenswear, og etterhvert reddit.com/r/rawdenim. Bodde i Trondheim på den tiden og første investering i selvedge jeans var fra Livid, mens de fortsatt holdt til i Kjøpmannsgata. Kjøpte senere flere jeans av Livid, inkludert målsøm, produsert i Trondheim. Som flere har nevnt er Livid blitt et mer rendyrket motemerke, med blodfattige, syltynne fugleskremsel-modeller som en slags trøndersk Acne-kopi. Ser likevel ut som de fortsatt leverer noe kvalitetsjeans, og de skal ha honnør for å gjøre reparasjoner, og for å satse på kvalitetsvintage.
Jeg har ikke hatt jeans, men har hatt et par jakker fra Iron Heart, som jo er kongene i denne verdenen. En 19 Oz Lefty trucker, og en M-65 Field Jacket. Begge har gått til nye eiere da jeg vokste fra de

Kvaliteten var fantastisk, og jeg nøler ikke med å anbefale Iron Heart, selv om prisen jo er ganske bananas. Kundeservice er også top notch, og Iron Heart-menigheten har også et flott forum hvor du får nyttig og unyttig info om det meste.
De øvrige japanske merkene er litt verre å få oversikt over, da de stort sett ikke har samme internett-presence som Iron Heart. (Nett)butikker som Rivet & Hide, og Red Cast Heritage er likevel gode utgangspunkt for å finne japanske kvalitetsmerker. Øverst på jeanshandlelista mi i dag er et par Sugar Cane 1947, da jeg er veldig svak for den klassiske 501-stilen.
I løpet av årene har jo også mine preferanser endret seg betydelig. I starten var det 'insane fades' og 'combing' som var målet. Buksene ble brukt i en ukes tid, før de fikk en soak, og så brukt leenge før første ordinære vask. Nå er stilidealet mitt mye mer nedtonet og klassisk ivy, tenk vintage levis-jeans fra 60-tallet som har gått i arv, og blitt vasket hundrevis av ganger. Min erfaring er at kvalitetsdenim fortsatt beholder det særpreget og har den visuelle dybden som gjør det så attraktivt, selv om de vaskes ofte. Men, kontrastene og de skarpe linjene som noen foretrekker blir selvfølgelig mye mer nedtonet.
Rimelige alternativer som er verdt å sjekke ut:
*Red Tornado: Kinamerke, via AliExpress. Utrolig bang for buck, men kinesisk klesproduksjon har en litt uggen bismak pga tvilsom praksis rundt bomullsproduksjon etc.
*Levis: De glimter til innimellom, med rådenim-alternativ med og uten selvedge. I rotasjon pdd har jeg en 501 Selvedge Daffodils rigid, og har en 501 STF i skapet klar for soak. Man kan si hva man vil om Levis, men 501 er den største klassikeren av de alle.
*Lee 101: Helt grei kvalitet for pengene.
*Nudie: Gode materialer, men litt for moderne i snittet for min smak.
*Wrangler: 13MWZ Cowboy Cut i rigid indigo er en klassiker, selv om stilen ikke er for alle. Billig! Utgangspunktet er mye lysere enn de fleste andre rådenim.
Generelle råd til nybegynnere:
*Sjekk alltid målene! Størrelsene er i beste fall veiledende. Skaff deg et målebånd og sammenlign alltid med et par du vet passer godt.
*Husk å ta høyde for at buksen endrer seg i vask/ved bruk! De fleste vil krympe på lengden i vask, selv om de er sanforisert. De fleste vil også strekke seg litt ut i livet. Handler du hos en god butikk vil de fleste kunne gi gode råd akkurat for den modellen du er interessert i.
*Skreddere i norge vil som oftest ikke ha mulighet til å legge opp buksen med ekte chainstitch hem, da dette må gjøres på en Union Special 43200G eller lignende. Så er det jo opp til hver enkelt å vurdere om dette egentlig er nødvendig.
*At det er selvedge er ikke ensbetydende med at det er kvalitet.