Da må man vel definere hype. Fra absurd til overpris er nok en ok definisjon. Nå er vel markedet ganske i vater prismessig på de fleste modeller med få unntak. De mest populære modellene til Rolex ligger fortsatt på grensen til absurd i mine øyne, men markedet prøver å opprettholde hypen i stor grad.Er hypen helt over?? Eller er det bare en pris korreksjon fra absurd til overpris...... ?
Jeg har lest teksten og den er like lite interessant som forventet. Mest morsomt er at dama fremstår som en fullverdig WIS - jevngod med de fleste andre her inne på TS. Skulle heller ikke overraske meg om hun er her inneHvem er denne Sarah Sundberg?
Noen som kan dele teksten fra artikkelen? https://www.vg.no/forbruker/livssti...ns-beste-tips-til-deg-som-vil-ha-luksusklokke
Vis vedlegg 369345
Jeg har ingen statistikk å legge til grunne, men jeg har solgt 4-5 klokker siden i fjor høst for å konsolidere samlingen min litt. Markedet er utvilsomt noe tregere for alle som skal ha "top dollar" for klokkene sine. Noe som sikkert underbygges av at mange har kjøpt på topp og vil/må minimere baksiden.Nå er dette høyst subjektivt, men jeg føler at (brukt-)markedet fremstår veldig mye tregere nå enn både før og under covid. 2020-2022 var vel isolert sett tidenes oppgang for alt som kan kategorieseres i luksusmarkedet, klokker inkludert.
Rolex virker jo fortsatt å selge bra, men tregere enn de siste to årene som har vært spesielle for merket. For øvrige klokkemerker virker det utfordrende å selge mange eksemplarer, selv med priser som for meg fremstår som "fornuftige".
Er det noen som har noe statistikk å vise til for dette? Jeg baserer kun dette på at jeg ser salgsannonser ligge mye lengre ute enn jeg mener å huske tilsvarende annonser lå for en del år tilbake.
Jeg har ikke god peiling på dette, men jeg heller tror ikke vi er over bøygen enda.Markedene slår inn på klokkeprisene. Ha fulgt litt med på makrotrender på aksjemarkedene, og vi velger alle hva vi vil tro og lytte på. Karl Johan Molnes har rasjonalisert og argumentert for lenge siden at vi i vinter 2023/2024 som var til i vår nå vil oppleve en marginal bedring i markedene, men at høsten i år og vinteren 2024/2025 vil lede til oppgang i rentene igjen. Ting er ikke så bra som det ser ut til på overflaten. Hvis hans spådom slår til (noe jeg mener er meget sannsynlig), vil klokker bli enda billigere da folk knapt vil ha råd til å eie bilen og huset de har lån på i dag. Så, klokker neste år blir trolig dirty cheap. For de som liker å samle klokker uten å selge for å skaffe nye, betyr selvsagt dette nada.
Programmer som Luksusfellen har en utømmelig tilgang på deltakere. Så nei, folk flest er dessverre ikke såpass oppegående.Jeg har ikke god peiling på dette, men jeg heller tror ikke vi er over bøygen enda.
Det som forundrer meg litt er jo faktisk heller det at folk har satt seg i en situasjon hvor de "bor seg ihjel" og faktisk ikke klarer å betale huslånet sitt engang. Hva skjedde med å sørge for sånne at fundamentale ting i livet er på stell. Hvis man er så til de grader belånt på bolig så synes jeg det bekymringsverdig hvor mange som i det hele tatt synes det var lurt å kjøpe en eller flere luksusklokker i stedet for å betale ned hus og bil. Selv når renten var fraværende.
Jeg trodde ærlig talt folk flest var såpass oppegående.
Seriøst eller ironi?Norsk pris = amerikansk pris med høy USD + 25%
Jeg trodde ærlig talt folk flest var såpass oppegående.
Manglet en del av innlegget mitt her.Seriøst eller ironi?
Invistormaset har heldigvis roa seg noe, trynefaktoren&listene må en nok leve lenger medJeg håper egentlig på en blodig skrell jeg
Kanskje min egen interesse for klokker tar seg opp igjen om inviiiistor maset, ventelister og trynefaktor hos AD’r roes kraftig ned.