Det kan se ut som om hypen nå er over

Den artikkelen er akkurat like informativ som alle andre. Men hun fremstår faktisk som hakket mer reflektert og oppegående enn mange andre som har uttalt seg.
Overskriften er clickbait.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Er hypen helt over?? Eller er det bare en pris korreksjon fra absurd til overpris...... ?
Da må man vel definere hype. Fra absurd til overpris er nok en ok definisjon. Nå er vel markedet ganske i vater prismessig på de fleste modeller med få unntak. De mest populære modellene til Rolex ligger fortsatt på grensen til absurd i mine øyne, men markedet prøver å opprettholde hypen i stor grad.
Det er mange som har fryst mye kapital i overprisede klokker som er tjent med at markedet fremstår som høyt enda. Min erfaring er at det fortsatt er kunstig høyt, klokker blir omsatt for langt mindre enn prisforlangende.

Nå er dette høyst subjektivt, men jeg føler at (brukt-)markedet fremstår veldig mye tregere nå enn både før og under covid. 2020-2022 var vel isolert sett tidenes oppgang for alt som kan kategorieseres i luksusmarkedet, klokker inkludert.

Rolex virker jo fortsatt å selge bra, men tregere enn de siste årene som har vært spesielle for merket. For øvrige klokkemerker virker det utfordrende å selge mange eksemplarer, selv med priser som for meg fremstår som "fornuftige".

Er det noen som har noe statistikk å vise til for dette? Jeg baserer kun dette på at jeg ser salgsannonser ligge mye lengre ute enn jeg mener å huske tilsvarende annonser lå for en del år tilbake.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pål
Nå er dette høyst subjektivt, men jeg føler at (brukt-)markedet fremstår veldig mye tregere nå enn både før og under covid. 2020-2022 var vel isolert sett tidenes oppgang for alt som kan kategorieseres i luksusmarkedet, klokker inkludert.

Rolex virker jo fortsatt å selge bra, men tregere enn de siste to årene som har vært spesielle for merket. For øvrige klokkemerker virker det utfordrende å selge mange eksemplarer, selv med priser som for meg fremstår som "fornuftige".

Er det noen som har noe statistikk å vise til for dette? Jeg baserer kun dette på at jeg ser salgsannonser ligge mye lengre ute enn jeg mener å huske tilsvarende annonser lå for en del år tilbake.
Jeg har ingen statistikk å legge til grunne, men jeg har solgt 4-5 klokker siden i fjor høst for å konsolidere samlingen min litt. Markedet er utvilsomt noe tregere for alle som skal ha "top dollar" for klokkene sine. Noe som sikkert underbygges av at mange har kjøpt på topp og vil/må minimere baksiden.
Selv opplever jeg at markedet er aktivt og villig så lenge man er litt edruelig med prisen.
Og jeg har solgt både Rolex, Tudor, IWC, Omega og Cartier.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og Pamnir
Det er treigere nå. Har lagt ut litt forskjellig skrot jeg har kjøpt de siste årene, og jeg kan nok dessverre bare glemme å få igjen det jeg betalte. Har kjøpt på topp som Grim Reaper sier.

For bare et år siden så kunne man nesten kaste hva som helst ut på flipperiet eller finn.no og så var det borte på et blunk. Nå er det så lite respons at jeg omtrent savner å få dårlige bud og bytteforslag fra invistorene ;) (neida egentlig ikke)

Jeg merker også at jeg forholder meg litt roligere som kjøper også. Det er jo bare å se her inne hvor mange som setter ned prisen igjen og igjen uten å få solgt.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og GrimReaper
Markedene slår inn på klokkeprisene. Ha fulgt litt med på makrotrender på aksjemarkedene, og vi velger alle hva vi vil tro og lytte på. Karl Johan Molnes har rasjonalisert og argumentert for lenge siden at vi i vinter 2023/2024 som var til i vår vil oppleve en marginal bedring i markedene, men at høsten i år og vinteren 2024/2025 vil lede til oppgang i rentene igjen. Ting er ikke så bra som det ser ut til på overflaten. Hvis hans spådom slår til (noe jeg mener er meget sannsynlig), vil klokker bli enda billigere da folk knapt vil ha råd til å eie bilen og huset de har lån på i dag. Så, klokker neste år blir trolig dirty cheap. For de som liker å samle klokker uten å selge for å skaffe nye, betyr selvsagt dette nada.

Markedene slår inn på klokkeprisene. Ha fulgt litt med på makrotrender på aksjemarkedene, og vi velger alle hva vi vil tro og lytte på. Karl Johan Molnes har rasjonalisert og argumentert for lenge siden at vi i vinter 2023/2024 som var til i vår vil oppleve en marginal bedring i markedene, men at høsten i år og vinteren 2024/2025 vil lede til oppgang i rentene igjen. Ting er ikke så bra som det ser ut til på overflaten. Hvis hans spådom slår til (noe jeg mener er meget sannsynlig), vil klokker bli enda billigere da folk knapt vil ha råd til å eie bilen og huset de har lån på i dag. Så, klokker neste år blir trolig dirty cheap. For de som liker å samle klokker uten å selge for å skaffe nye, betyr selvsagt dette nada.
Jeg har ikke god peiling på dette, men jeg heller tror ikke vi er over bøygen enda.

Det som forundrer meg litt er jo faktisk heller det at folk har satt seg i en situasjon hvor de "bor seg ihjel" og faktisk ikke klarer å betale huslånet sitt engang. Hva skjedde med å sørge for sånne at fundamentale ting i livet er på stell. Hvis man er så til de grader belånt på bolig så synes jeg det bekymringsverdig hvor mange som i det hele tatt synes det var lurt å kjøpe en eller flere luksusklokker i stedet for å betale ned hus og bil. Selv når renten var fraværende.
Jeg trodde ærlig talt folk flest var såpass oppegående.

…vi snakker ikke om en bøyg her - vi snakker om mount everest - og jeg har vært i himalaya og sett det med egne øyne; det er nesten uoverkommelig, men ikke helt.

jeg tar i alle fall høyde (!) for at vi har maktet lande (stygt) innen 10-års tid - og jeg er kjent for å være surrealistisk optimist

IMG_5959.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Matsmet
Jeg har ikke god peiling på dette, men jeg heller tror ikke vi er over bøygen enda.

Det som forundrer meg litt er jo faktisk heller det at folk har satt seg i en situasjon hvor de "bor seg ihjel" og faktisk ikke klarer å betale huslånet sitt engang. Hva skjedde med å sørge for sånne at fundamentale ting i livet er på stell. Hvis man er så til de grader belånt på bolig så synes jeg det bekymringsverdig hvor mange som i det hele tatt synes det var lurt å kjøpe en eller flere luksusklokker i stedet for å betale ned hus og bil. Selv når renten var fraværende.
Jeg trodde ærlig talt folk flest var såpass oppegående.
Programmer som Luksusfellen har en utømmelig tilgang på deltakere. Så nei, folk flest er dessverre ikke såpass oppegående.

Redigert:
Det jeg tenker er at det ekte klokkemarkedet har egentlig ikke minsket seg.
Det som skjer nå, er at et nytt "kunstig" marked (som var bygget på det billigste lånefest evig i historien) får seg en smekk.
Alle nye "Bourgeois" som levde livet på nullrenta drømmen, har tatt feil om fremtiden.
Da går vi egentlig tilbake til det markedet var, før folk ble kastet sedler i trynet.
Selvfølgelig kan overgangen gi kalde føtter til en del som tilhører det opprinnelige ekte markedet, og som har kjøpt toppen av boblen.
Men det er bare en fase.
Folk flest som har bestandig blitt mer eller mindre på luksus segmentet, er ikke plutselig blitt fattige.
Trossalt, er det mange som har doblet investeringene de har gjort en del år siden (for eksempel gull og sølv) og som skal tjene videre (energisektoren og bla kobber boblen).
Verden ruller videre og pengene forsvinner ikke helt.

Jeg håper egentlig på en blodig skrell jeg :)
Kanskje min egen interesse for klokker tar seg opp igjen om inviiiistor maset, ventelister og trynefaktor hos AD’r roes kraftig ned.
Invistormaset har heldigvis roa seg noe, trynefaktoren&listene må en nok leve lenger med

IMG_2506.png

IMG_2507.png

Hypen er f..n ikke over! #Stian ; en helvetes pengegallopp er på vei i din retning !