Det kan se ut som om hypen nå er over

Nå skal vel Rolex åpne noen nye fabrikker for å produksere mer?
De er vel ikke interessert i å tape en del av kaka til heldige forbrukere?

Nå skal vel Rolex åpne noen nye fabrikker for å produksere mer?
De er vel ikke interessert i å tape en del av kaka til heldige forbrukere?
De har et tiptop modern og automatisert anlegg som kan sikkert pusje til 1.2M stk/år mener jeg.
Men jeg antar at de har sunket til 600K/år etter mange år mellom 800K og 1M...Og det har skapt markedet med ventetidene og "eksklusive kunder" vi kjenner.
Det er faktisk litt rart at de oppgraderte og moderniserte anlegget sitt noen få år før de strammet produksjonen.
Det ser ut som innstrammingene var ikke helt en del av den opprinnelige planen.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
De har et tiptop modern og automatisert anlegg som kan sikkert pusje til 1.2M stk/år mener jeg.
Men jeg antar at de har sunket til 600K/år etter mange år mellom 800K og 1M...Og det har skapt markedet med ventetidene og "eksklusive kunder" vi kjenner.
Det er faktisk litt rart at de oppgraderte og moderniserte anlegget sitt noen få år før de strammet produksjonen.
Det ser ut som innstrammingene var ikke helt en del av den opprinnelige planen.
1716837407628.png
Merkelig å investere i nye fabrikker hvis man ikke skal lage fler klokker :coffee:

Vis vedlegg 370646Merkelig å investere i nye fabrikker hvis man ikke skal lage fler klokker :coffee:
Økning er økning, men trenger ikke være et vesentlig tall. 2 er mer enn 1. (Faktisk 100%). Det trenger ikke bli noe større antall. Kan være at produksjonen andre steder reduseres (nesten) tilsvarende økningen i det nye anlegget.

Det triller Nok nye modeller ut herfra.

Rolex (etc) er avhengig av begrenset ("begrenset") produksjon.

8

Økning er økning, men trenger ikke være et vesentlig tall. 2 er mer enn 1. (Faktisk 100%). Det trenger ikke bli noe større antall. Kan være at produksjonen andre steder reduseres (nesten) tilsvarende økningen i det nye anlegget.

Det triller Nok nye modeller ut herfra.

Rolex (etc) er avhengig av begrenset ("begrenset") produksjon.

8
De er dog til syvende og sist en bedrift. Tviler på at de vil dele ut 100k til en heldig som har fått kjøpe daytona. Bedre å produsere fler og tjene mer

• Liker
Reaksjoner: Grendel
De er dog til syvende og sist en bedrift. Tviler på at de vil dele ut 100k til en heldig som har fått kjøpe daytona. Bedre å produsere fler og tjene mer
Det er nok i de fleste tilfeller sant. Og en logisk tankegang. Faren er jo ende opp som Omega som spyr ut overprisede klokker all mass og blir liggende usolgt i monteren. Vi husker jo alle hvordan AD'er dumpet priser og solgte direkte til gårmarkedet for å bli kvitt de.
Jeg tror nok det er nøye kalkulert balansegang Rolex foretar seg for "styre" produktet sitt.
Jeg tror de oppfatter at de er tjent med at etterspørselen er større en tilgangen. Hvis de gjør alt tilgjengelig vil de miste eksklusiviteten som i stor grad er med på å opprettholde trykket på produktene deres.

Og de blir ikke blakke med det første heller, pluss at de er en stiftelse og ikke trenger å stå til rette for grådige aksjonærer som ikke er redd for å vanne ut produktet for profitt.

Det fins fortsatt et stort mellomrom fra klokke hyller som må tømmes på grå markedet, til 2 års venting for en helt vanlig modell:rolleyes:

Sannheten er at Rolex senket produksjonen på de meste populære modeller, og trynet seg på eksplosiv grå marked spekulering, klokker solgt under disken med en ulovlig premium, økning i tyveri stempling, dramatisk vekst på franken klokker/ kopier og hauger av drittlei kunder som gikk på andre produkter.
Og nå, snur de sakte men sikkert uten å si noe om det som virkelig skjedde.

Man skulle tro på at Rolex hadde sett markedet med øynene til Adam Smith, men de tok seg en liten Karl Marx "hand of god" for å senere finne ut at det ikke fungerte.
Jepp.

Tenker heller ikke ar det kommer til å flyte over av daytonaer, men at ventelista på DJ/OP/Sub blir betydelig kortere skulle ikke overrasket meg

Tenker heller ikke ar det kommer til å flyte over av daytonaer, men at ventelista på DJ/OP/Sub blir betydelig kortere skulle ikke overrasket meg
DJ og OP har jo allerede løsnet. Men sport/stål-modellene ser jeg ikke for meg. Ventetid på 124300 var 3 uker når jeg kjøpte i ultimo 22.

Men som sagt. Twotone og entrylevel kommer nok til å bli enklere hvis produksjonen øker. De er jo allerede mulig nå med minimal/uten historikk.

Det hadde jo selvfølgelig vært artig hvis du er sannspådd, men jeg greier bare ikke å se for meg at de ønsker å oversvømme markedet. Jeg personlig tror hypen er gull verdt for merkevaren deres. Så kan de heller øke produksjonen på enkelte modeller, men neppe de mest populære.

• Liker
Jeg tror mye avhenger av hvor mange av kjøpere nå og siste årene var spekulanter som gjorde det for penger. Hvis den andelen var stor vil det "normalisere" seg ganske fort. De har ingen grunn til å kjøpe nytt, for så å tape penger på brukten. Er ikke såååå mange år siden explorer og sub var tapsprosjekt. Jeg kjøpte jo en 114060 fra Romania (med serienr. som hadde 666 i seg) av Jonny for å spare 5-6k på nyprisen for ikke så mange år siden (jada, sikkert 10 år siden...)

• Liker
Jeg tror mye avhenger av hvor mange av kjøpere nå og siste årene var spekulanter som gjorde det for penger. Hvis den andelen var stor vil det "normalisere" seg ganske fort. De har ingen grunn til å kjøpe nytt, for så å tape penger på brukten. Er ikke såååå mange år siden explorer og sub var tapsprosjekt. Jeg kjøpte jo en 114060 fra Romania (med serienr. som hadde 666 i seg) av Jonny for å spare 5-6k på nyprisen for ikke så mange år siden (jada, sikkert 10 år siden...)
Men tror du spekulantene blir borte da? Ja, en del tullinger med kredittkort og hippe instagramkontoer har nok duppet av. Det samme med de som aldri egentlig hadde råd.
Men det er fortsatt en stor andel av mennesker som faktisk har en reel interesse og økonomi. Og jeg vil tro den andelen trolig har økt kontra 10 år siden. Jeg ser ikke helt for meg at denne interessen for klokker vil slukke og vi vil se et klima anno 2010 igjen.

Redigert:
  • Liker
Men tror du spekulantene blir borte da? Ja, en del tullinger med kredittkort og hippe instagramkontoer har nok duppet av. Det samme med de som aldri egentlig hadde råd.
Men det er fortsatt en stor andel av mennekser som faktisk har en reel interesse og økonomi. Og jeg vil tro den andelen trolig har økt kontra 10 år siden. Jeg ser ikke helt for meg at denne interessen for klokker vil slukke og vi vil se et klima anno 2010 igjen.
Spekulanter, som i de som kjøper over nypris vil ikke ha mye å gjøre om de taper 5k pr. salg tenker jeg. Da sitter vi igjen med Mogens og Jonny pluss noen til. Den andelen som har en reel interesse vil nok fortsatt handle, og vi får håpe at det blir den naturlige økningen til Rolex sin nye fabrikk.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Spekulanter, som i de som kjøper over nypris vil ikke ha mye å gjøre om de taper 5k pr. salg tenker jeg. Da sitter vi igjen med Mogens og Jonny pluss noen til. Den andelen som har en reel interesse vil nok fortsatt handle, og vi får håpe at det blir den naturlige økningen til Rolex sin nye fabrikk.
Det er jo forutsatt at tilgjengeligheten øker. Det er jo det som er jokeren her. Personlig tror jeg Rolex vil være svært forsiktige med å gjøre alle modellene tilgjengelige umiddelbart. Hvis de opplever at klokkene blir liggende i monterene så tror ihvertfall jeg de oppfatter at det skader merkevaren og ekskslusiviten de har nå. Og jeg tror faktisk de er mer interessert i å opprettholde det imaget de har nå fremfor tjene noe millioner mer. På sikt tror jeg de er tjent med å begrense flyten - for sin egen merkevare sin del. De er så enormt mektige i denne bransjen at de kan styre forbrukerene og markedet akkurat som det passer de.

Det er selvfølgelig bare sånn jeg oppfatter dette, det kan godt hende de pumper på og håver inn mer på kort sikt. Men jeg ser det bare ikke for meg.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Det er jo forutsatt at tilgjengeligheten øker. Det er jo det som er jokeren her. Personlig tror jeg Rolex vil være svært forsiktige med å gjøre alle modellene tilgjengelige umiddelbart. Hvis de opplever at klokkene blir liggende i monterene så tror ihvertfall jeg de oppfatter at det skader merkevaren og ekskslusiviten de har nå. Og jeg tror faktisk de er mer interessert i å opprettholde det imaget de har nå fremfor tjene noe millioner mer. På sikt tror jeg de er tjent med å begrense flyten - for sin egen merkevare sin del. De er så enormt mektige i denne bransjen at de kan styre forbrukerene og markedet akkurat som det passer de.

Det er selvfølgelig bare sånn jeg oppfatter dette, det kan godt hende de pumper på og håver inn mer på kort sikt. Men jeg ser det bare ikke for meg.
Men det er da ingen som har sagt at Rolex skal begynne å produsere så mye at de støver i montere? Hvor fikk du det fra?
(Mulig jeg feiltolker?)

Redigert:
Men det er da ingen som har sagt at Rolex skal begynne å produsere så mye at de støver i montere? Hvor fikk du det fra?
(Mulig jeg feiltolker?)
Kanskje ikke bokstavelig talt, men at de begynner å produsere så mye at det ikke lenger vil være en utfordring å få tak i de. Det tror jeg ikke de ønsker. Jeg tror en strupet tilgjengelighet er en villet handling. I korte trekk.

• Liker
Reaksjoner: andres
Er det ikke paradoksalt at det blir en utfordring å finne et enkelt produsert produkt, når produsenten har den mest avanserte og automatiserte produksjonslinjen som fins i industrien sin?
Og et sånt paradoks skulle bygge og vedlikeholde en langvarig og sunt markeds strategi med troverdighet?