Det norske klokkemarkedet

aho

Medlem
29. mai 2009
Virker som om det ikke er fullt så legitimt å kjøpe dyre automatiske klokker i Norge, som kanskje andre steder i vesten (og østen). Er det noen som har noe greie på dette? Finnes det statistikk over slikt, eller eventuell forskning på det?

Er vel ingen hemmelighet at Rolex blir veldig uglesett her i landet, for eksempel. (Noe som i følge daglig leder på Bjerke i Bergen er et særnorsk fenomen). Halvor Bjerke uttalte en gang til Finansavisen at norge er et u-land når det kommer til klokker. "I Italia har man gjerne syv klokker per person, mens her har vi ikke to engang".

Dette er ikke noe jeg skal forfekte så sterkt, det er mer et inntrykk jeg har. I Norge har vi også en øvre middelklasse som snobber nedover, så det kan vel ligge noe der.

Jeg bare lurer på deres inntrykk.

Bør kanskje korrigere meg: Uglesett i akademiske kretser. Gründere og meglere elsker jo Rolex.

Heh, litt tricky tema å diskutere uten at man høres ut som en snobb av noe slag selv, enten akademisk eller materialistisk.

Det er ingen hemmelighet at vi har en mindre, men like fullt ekstremt støyete, "kulturell elite" i Norge som kanskje ikke synes materialistiske goder er noe å bruke penger på. Vi har en "kvasi-adel" som jobber med et image av kulturell balast og vi har en fin blanding av nye, gamle og lånte penger i alle sjikt.

Felles er vel at janteloven fortsatt rår sterkt i landet og dette er hvorfor folk med millionlønninger kjører Volvo.

Hva som er akseptabelt av materialistiske goder, som f.eks klokker og ur, er dog veldig avhengig av omgangskretsen din i min erfaring, men nå er ikke de fleste vennene mine mennesker som opererer innenfor jantelovens restriksjoner.

Ja, det er vel noe slikt jeg har kommet frem til selv. Særlig på venstresiden (i norsk politikk) finnes det en viss konsensus om at man ikke skal "bry seg om ting". Og da særlig ikke klokker til flere titusen kroner.

Men hvem er egentlig klokkekjøperne i Norge? Og hvor mange er de?

Jeg opplever sjelden at folk har brydd seg om klokkene mine, hverken negativt eller positivt. Jeg jobber i et profesjonelt nerdemiljø med en mange snåle mennesker, og alle aksepterer det som en av mine eksentrisiteter at jeg samler på klokker. Direktøren har Seiko, jeg går kanskje med Rolex, ingen som bryr seg. Nestemann har kanskje lagt ned 50.000 i sykkel, og flere kollegaer har lytterom fulle av high end Hi-Fi. Nesten alle sammen kjører de Audi.

Jeg sykler på 15 år gammel Kona, har et billig NAIM-anlegg fra 90-tallet og kjører Skoda :mrgreen:

Vi har alle våre leketøy, mange ganske dyre sådanne.

Derimot synes alle det er kult å få se på mine ur med displayback. Nerder og teknologi... ;)

aho skrev:
Halvor Bjerke uttalte en gang til Finansavisen at norge er et u-land når det kommer til klokker. "I Italia har man gjerne syv klokker per person, mens her har vi ikke to engang".

Helt greit for meg. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe ønske om at alle skal ha masse klokker, med mindre man selger dem? ;) Hvis folk ikke er interessert i ur, hvorfor skal de bry seg?

Helt greit at folk er forskjellige. Jeg synes det ville være kjipt om Norge ble et slikt land der alle måtte ha dyre klokker fordi det av en eller annen grunn skulle være "viktig". Det smaker av snobberi og materialisme. Dyre klokker er noe av de mest uviktige jeg kan tenke meg, det er derfor jeg liker dem så godt :D :D :D :D

Klokker er ikke penger eller status, det er entusiasme og pasjon og moro 8)

Jeg føler ikke det er noen dypt forankret aversjon mot dyrere klokker i Norge. I enkelte miljøer vil kanskje materialistiske goder som dyrere klokker, biler, klær osv. bli uglesett, men slik vil det vel alltid være. Personlig har jeg ikke opplevd noen negative reaksjoner på det at jeg foretrekker litt flottere klokker enn den gemene hop.

Tror svært få tenker "Se, han har en Rolex, for en statusfiksert tufs". Derimot har vi ingen tradisjoner for klokker og klokkekunst, og dyrere klokker kan kanskje virke litt i overkant av hva som er nødvendig.

Anders skrev:
Dyre klokker er noe av de mest uviktige jeg kan tenke meg, det er derfor jeg liker dem så godt :D :D :D :D

Men er ikke det der toppen av materialisme ? At man liker å bruke penger på noe som er fullstendig uviktig? :D

ChristianN skrev:
Men er ikke det der toppen av materialisme ? At man liker å bruke penger på noe som er fullstendig uviktig? :D

Kanskje :D Dog er ikke det materielle i klokkene i seg selv som er viktig, det er opplevelsen, prosessen og den nesten akademiske tilnærmingen til ur som fascinerer.

Anders skrev:
Kanskje :D Dog er ikke det materielle i klokkene i seg selv som er viktig, det er opplevelsen, prosessen og den nesten akademiske tilnærmingen til ur som fascinerer.

Der er vi fullstendig enige og også hvorfor jeg liker mine ekstremt billige Kina automatics til 150kr stk (som ikke nødvendigvis er replikaer av noe - bare rare, automatiske kinaur).

Det du beskriver der er typisk samlemani in the making, pass på 8)

"Norge er det eneste landet i verden hvor misunnelsen er sterkere en sexualdriften"

Jeg vet ikke hvor mye misunnelse eller status som egentlig ligger i en dyr klokke, folk flest legger ikke merke til hva slags klokke jeg bruker. De eneste dyre merkene som folk kjenner til er Rolex og Tag. Etter seks år med JLC har jeg fortsatt ikke truffet et eneste menneske som har hørt om Jaeger-LeCoultre, utenom urmakere og venner som samler på klokker.

For meg handler det om å ha et armbåndsur med sjel, et lite mekanisk underverk som utvikler 1/1000000 hestekraft, drevet av en fjær som trekkes opp av håndbevegelsene mine, og et lite balansehjul og anker som går frem og tilbake 8 ganger i sekundet og gir urverket liv. Nesten som en evighetsmaskin.

En vikar som jeg jobbet sammen med forsto ikke hvorfor jeg hadde klokke på armen, når jeg hadde mobiltelefon. Jeg viste ham JLC'en min og forklarte at jeg samler på armbåndsur, og fikk beskjed om å kjøpe meg Rolex om jeg ville ha en ordentlig kvalitetsklokke...

deBalzac skrev:
En vikar som jeg jobbet sammen med forsto ikke hvorfor jeg hadde klokke på armen, når jeg hadde mobiltelefon. Jeg viste ham JLC'en min og forklarte at jeg samler på armbåndsur, og fikk beskjed om å kjøpe meg Rolex om jeg ville ha en ordentlig kvalitetsklokke...

HOHOHO :D :D :D :D Han hadde tydeligvis peiling på hva han snakket om. Finnes jo selvfølgelig bare en produsent som lager gode ur :p :D