Det tikker og går, mitt spede forsøk på en samling

Medlem
5. aug. 2013
Sted
Oslo
Føler litt at jeg er en av de medlemmene som tilbringer forholdsvis mye tid her inne, uten å bidra med noe særlig selv, så tenkte det var på tide å presentere mine klokker. Har tilbrakt utallige timer her, og må bare rette en stor takk til alle som deler sin enorme klokkekunnskap på TS, farlig lett for en stakkars student og bli hekta!
Mitt første møte med klokkeverden var en kjip Triwa, av en "noe" inferior kvalitet. Sier jo sitt at den ene lugen knakk etter noen måneder... Deretter fulgte en Certina DS Podium, som ble fuktskadet etter et bad i et ubenevnt myrhull i Nordmarka.

Den virkelige interessen skjøt fart etter at jeg oppdaget TS, og etter et halvt år med scrolling gikk jeg til innkjøp av en Tudor Black Bay, som min første automatiske klokke. Dette startet et kjærlighetsforhold til Tudor, som ennå er sterkt.Synes at Tudor både er et passe ujålete og originalt valg, som i tillegg har en spennende historie, og har beholdt sin toolwatch-integritet, som jeg mener at Rolex på lang vei har mistet. Må si at både en birthyear 79090, Pelagos, eller den nye North Flag frister veldig...

Klokkekjøp nr 2 var av den spontane sorten. En forslått Omega Seamaster Automatic "Bumper" dukket opp på radaren, og kjøp ble inngått momentant. Etter en tur på posten ble jeg først forferdet over hvor latterlig liten den var med sine 34 og noe mm, men den størrelsen vokste på meg, og med mine fyrstikk-håndledd har jeg i dag kommet fram til at 34-39mm er midt i blinken for meg.Bumperen ble senere solgt til en kompis for slikk og ingenting, hvilket jeg kjenner et snev av anger på i dag

Mitt tredje ur kom inn etter en tilfeldig tur til en lokal urmaker, som hadde tatt nevnte klokke inn som innbytte. Pulsen økte noen knepp da jeg fikk se at denne var til salgs.Hjem gikk jeg med en flott patinert Omega 165.024, aka SM300, med et stødig kal.552 rundt håndleddet.Den bærer selvfølgelig preg av å ha vært i bruk, med diverse dings og hairlines, og skal visstnok ha tilhørt en eldre herremann, og hadde tilbrakt de siste tiårene innerst i en skuff.
Om ikke en klokke har sjel, er i alle fall denne det nærtmeste opptil. Har siden blitt min safe-queen, og til tross for at jeg synes den er grensesprengende fet, har jeg flere ganger vurdert å bytte den inn i noe jeg tør å dra med på fuktige byturer og lignende. Har(enn så lenge) motstått fristelsen.

Nr 4 var ikke akk den som svei mest i lommeboka, en Seiko 5 Sports SNZH53J1 aka Glossy Diver.
Veldig mye klokkeglede for pengene, men kom fram til at den ble vel glossy for min smak, ble derfor flippet.

Har alltid vært fan av pilotklokker, så da en Archimede Pilot XLH dukket opp på sonen, og selger attpåtil var renommert good guy, var jeg ikke så vond å be.Min daily beater i noen måneder, men var i utgangspunktet for stor for meg, med sine "monstrøse" 45mm, og da kronen attpåtil var jævl.. ubehagelig, forsvant denne ut.

Neste inn var en virkelig klassiker, som egentlig ikke trenger noen introduksjon, en Rolex Explorer I, ref. 114270. Kjøpt av good guy her inne, sitter som et skudd med sine 36mm, min første Rolex, keeper!

Savnet etter en vintage Omega Seamaster første til at jeg gikk for denne, en Omega Seamaster Automatic, cal.562, gull på stål. Dressklokke som også gjør seg bra på TS-nato.

Mitt foreløpig siste innkjøp var for å fylle beater-gapet etter Archimeden, en Seiko SARG009. Denne skal få gleden av å bli med meg på jakt,padling, svømming, vading,sykling, og ikke minst få prøvd seg på utelivet.
Svært god lesbarhet, cleant 6R15, behagelig lenke. Kanskje en klisjè, men disse har en syk value for penga.
Vil nok dukke opp en ny Seiko i nærmeste fremtid!

Samlingen per i dag
- Tudor Black Bay
- Omega SM300
- Rolex Explorer I
- Omega Seamaster cal 562
- Seiko SARG009

Her var det en variert og flott samling! En forkjærlighet for Omega er jo ikke det dummeste, og Explorer er og utrolig flott.

Og om du noen sinne skulle miste alt av vett og forstand og sende SM300en mot flipperspillet, er du hjertlig velkommen til å gi meg en lyd :)

Enig med Skovdahl her - flott samling! Explorer'en er en absolutt keeper, og det samme må sies om Omega SM300 :)

Etter min mening har du lagt grunnlaget for en fantastisk samling med bb, sm+sm og explorer. 300en fremstår som spesiell som mange påpeker, ikke akkurat daglidags å finne en slik slengende rundt. Det har hendt meg en gang og det var da på Portobello markedt i London men den var i dårligere stand enn din og priset sky high...

Fet samling, keep it coming :)

Tro jeg vet hvilket studie du går på:) Flott samling! Bare å spare videre her. Eldre Rolex må inn som supplerer og beater ved siden av Explorer.

Ei lita update her. Har ikke skjedd fryktelig mye siden sist. SARGen røk i bytte mot en SARB og en Speedmaster 145.022-76ST har kommet inn for å holde SM300 med litt familiært selskap. Ramlet dessuten over en sliten Seamaster 562 med tykke lugs og beads of rice- lenke, som er tiltenkt dressbruk. Drømmer om en 114060 eller en 16700/16710, men nå er det dessverre bånnskrapt på klokkekontoen. Var aldri intensjonen, men går mot rent Omega-flertall har snart...
Ellers hadde det vært gøy med en skikkelig funky 70-tallschrono som sommerklokke. Hvis noen har noen innspill på hva annet jeg burde supplementere samlingen med, tas det imot med stor takk. Noen bilder:

Utrolig bra balanse i samlingen din. Bra jobbet! :)

Det finnes også mange fine og funky 70-tallskronoer, du kan f.eks. sjekke ut Longines 8224 modellene. I denne sitter Valjoux 72, et av de klassiske krono-verkene. Klokker med V72 er ettertraktede samleobjekter og noen av dem går til veldig høye priser (eks. Daytona). Longines sin diver derimot, er relativt greit priset enn så lenge.

Vil du fortsatt ha flere Omega-er i samlingen, kan også en ref. 176.007 anbefales, spesielt den med blå skive og hvite/grå subdials. Tar seg best ut på 1170-lenke, så pass på å få med en slik en. Cal. 1040, første krono automatikk-verket til Omega.

• Liker
Reaksjoner: flyback og Preacher