Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Siste grilling i går før norgesferien er over.

FBE28337-9B23-4FB5-97B2-57AD53D0F75B.jpeg

Nei, det er ikke brent. ;)

Våkne 0720 stå opp og hive seg på ATVen og kjøre til hytta som ligger ca 1000 høgdemeter opp og noken kilometer inn på fjellet. Og få servert frukost av ho mor 0830. Kan ikkje bli bedre start på dagen :)
DSC_1301.JPG

Til dette sylteglasset gjelder følgende oppskrift.
2 røde løk skjæres i tynne ringer. Bruk gjerne mandolin hvis du ikke er stødig nok med kniven.
Legges så på sterilt glass.
Kok lake av:
1 dl eddik. ca. 7% av eplecidereddik, eller klar eddik fra Idun.
1,5 dl sukker
2 dl vann
juicen fra en hel sitron (ikke fra konsentrat)
1 ts salt
Slå laken over løken som er skjært opp og putt i par laurbærblad og ei litta stjerneanis. Sistenevnte kan slæyfes. Men jeg liker smaken av svak anis.
Protips: Vil man at løken skal bli enda mildere (altså mindre smak av løk), så kok løken forsiktig i laken i fem minutter, før alt helles over i glasset.
Når alt er i glasset. Skru lokket god på, å sett glasset på hodet. Altså med lokket ned. La så den avkjøles rolig. Når den er avkjølt så ser du at lokket er sugd innover. Da har du gjort alt riktig.
Så hva smaker dette?
Kan minne om syltet løk som er i sursild. Men denne oppskriften inneholder en hel del sukker, og grei mengde eddik. Så den er nok en del søtere, og snillere. Jeg bruker den til pølse, hamburger, og til taco. Til taco liker jeg gjerne å halvere mengden sukker til halvparten, og 2 dl eddik og 1 dl vann.
Nå er det bare å sylte i vei @olem
Lagde en slik porsjon til grillings i helga. Fikk strålende mottakelse. Takk for oppskrift!

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Du får opprette en egen tråd for oppskrifter! Er ganske mye snadder du presenterer på Instagram.

He he. Såpass ja.
Tror jeg har nok med høstdeppatråden og det jeg ellers deler på Instagram.
Men hyggelig å lese at du setter pris på det jeg deler.

Noen spiser for å leve. Jeg lever for å spise (og drikke god vin.)

Har blitt rinelig streng sjømatdiett her nede i syden.
CD9FCEA5-641C-4E7E-ABA8-D3948A2FDE74.jpeg
CB3B981E-1157-413A-8CD4-C7BF21D5D1B1.jpeg
0278A557-5144-45D0-BC6F-1E8CDE605824.jpeg