Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Det jeg mener er at de norske prisene skulle ikke sammenligne seg med de andre med tillegg av frakt + moms.
Det betyr at vi i Norge burde ha lignende priser som de andre, når det gjelder importering (rett til landets leverandørene).
Continental dekkene vi får i Europa er laget i Tyskland.
Fabrikkene er i Tyskland og i USA for det Amerikanske markedet.
Hvorfor et Tysk produkt importert i England er 30% billigere enn et importert produkt i Norge da?
Jeg er enig at det engelsk markedet er sikkert større enn det norske markedet men det burde ikke måle seg med såpass prisforskjell.
Eller skulle en sveitsisk klokke også koste 30% dyrere i Norge ?

Det ser ut som de norske importørene har en "enighet" på høye fortjenester.

Nå er vel "alt" 30% dyrere i Norge enn resten av verden. Så da bør vi forholde oss rimelig tause om at klokker, inntil videre, ikke har havna i den kategorien. Se positivt på det, klokker er dritbillig!

Nå er vel "alt" 30% dyrere i Norge enn resten av verden. Så da bør vi forholde oss rimelig tause om at klokker, inntil videre, ikke har havna i den kategorien. Se positivt på det, klokker er dritbillig!

Hvitvarene og elektronikk er faktisk priset som i mange andre land eller billigere.
Strøm og vann er billigere enn i mange andre land.
Og sikkert en del andre ting.
Å stemple Norge som det dyreste land på alt er rimelig feil.
Og nei, klokkene er ikke drittbillige i Norge.

Kan ikke si at fyren har 100% rett om Rolex eller ikke.
Jeg reiser ikke rundt på klokkejakt og jeg skal uansett ikke søke på en Covidpass;)
Mye handler om vekslingen for oss hvis vi kjøper klokker i utland.

Litt tips...
Da er det bare å vente at oljen kommer seg tilbake til +100$/fat og Kronen burde bli gunstig i utland.
Det er nok i massevis med olje nå i verden og ingen skal lage noen flaskehals som forrige gang.
For +100$/fat må det bli krig rundt Iran. Hvis Hormuz stredet er stengt, opp til 20% av verdens oljeforsyningen forsvinner.
Krig kommer nok: tipper for 2027.
Det kalles for "Thucydides Trap" ;) Tror ikke vi unngår det denne gangen.

51201789-0535-44F1-AB00-A0BCACDCEED2.jpeg

kan like at vi bikket 500’
Jeg kom sent til festen så det er ikke Patek-penger vi snakker om.

Du mener Ouzo, altså den Greske spriten.
Ja, absinthe ofte inneholder anis og anisoljen blir hvit i kontakt med vannet.
Men absinthe blir ikke alltid så hvit med vann, det er avhengig av planteblandingen sin.
Smaken er annerledes ja.

Lite er så moro som å danse med den grønne feen!

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Mange artige tips til hvordan spesiell sprit skal drikkes.
Jeg husker vi holdt på med tequila i min ungdom. Det var tre ting som skulle stokkes; Spriten, salt og sitronbit. Det ble aldri orden på den rekkefølgen. Det endte med at man bare forholdt seg til det viktigste.

8

Tradisjonelt sett, absinthe drikker seg med vann som drypper fra en "fontaine".
font.jpeg

Men man kan gjør det selv også.
abs-font.gif

Malurt kan bli ganske bitter og egentlig man tilsette sukker for å kutte bitterhet.
Men alt er et smakspørsmål.
En ting som er sant, er at som med alle ufiltrerte scotch whiskies, man fremmer og smaker bedre duften av oljene når kaldt vann tilsettes enn når spriten drikkes ren.

Tradisjonelt sett, absinthe drikker seg med vann som drypper fra en "fontaine".
Vis vedlegg 239530

Men man kan gjør det selv også.
Vis vedlegg 239531

Malurt kan bli ganske bitter og egentlig man tilsette sukker for å kutte bitterhet.
Men alt er et smakspørsmål.
En ting som er sant, er at som med alle ufiltrerte scotch whiskies, man fremmer og smaker bedre duften av oljene når kaldt vann tilsettes enn når spriten drikkes ren.
Riktig. Whiskey drakk jeg alltid med tilsatt 1/2 til 1/3 teskje med vann. Aldri is eller annet. Absolutt best smak da.

8

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord