Hadde det vært en ide om de som tar slike flotte bilder deler hvordan de gikk frem? Hva slags utstyr de brukte, hvordan de tenkte da de laget settingene urene fotograferes i osv? Blir det for off topic/nerdete, eller ville dette vært av interesse for flere?
Jeg har utstyr godt nok til å ta bilder som dette, men jeg har ikke skillsene til å gjøre det. Klokkebilder er veldig engasjerende, og jeg skulle ønske jeg kunne tatt mye bedre bilder enn i dag.
Det trengs ikke mye fancy utstyr, faktisk så har jeg nedgradert fra systemkamera til speil-løst, og resultatet er at jeg tar oftere og flere bilder da det er enklere å bære med seg. Nesten samtlige bilder jeg har i denne tråden er tatt "frihånd" med et ganske enkelt Fujifilm XE2 kamera og en 35mm linse (blir 50mm på sensoren i dette kameraet). Eksperimentering med lys er viktig, motiv, vinkler og slikt er en del av moroa, og jo mer du tar bilder jo mer intuitiv blir forståelsen av hva som funker og hvilke lysforhold som gir hvilke resultater osv. Her er det bare å ta masse bilder og kose seg, så kommer det etterhvert. En slik eksperimentering hvor du knipser i vei er også veldig hjelpsom for å lære seg ting om hvordan blenderåpning, ISO og lukkertid påvirker bildet - det handler nemlig ikke bare om å få eksponeringen rett, men å se hvilke effekter man kan få ut av disse innstillingene som kan brukes kreativt. For eksempel er høy ISO (mye støy) ikke en big deal om du tar bilder i sort-hvitt, det kan faktisk se ganske kult ut da, noe det sjelden gjør med farger.
Det samme hjelper med å bruke tid i redigeringsprogrammer, Lightroom er helt konge for eksempel. Alltid kjekt å kunne fjerne støv på glasset, fjerne gul-skjær i metallet og øke kontrasten/skyggene/hvitstyrken i bildet.
Dette bildet er for eksempel veldig enkelt tatt: la klokken på en talerken med litt kaffegrut som ble lagt inntil en enkel Ikea lampe som gir et veldig duset og mykt lys. Bildet ble tatt på "frihånd", jeg knipset sikkert 10 bilder som ble ganske like, hvor den eneste forskjellen var små variasjoner i motivet da jeg lette etter den vinkelen hvor klokken og skiven reflekterte lyset best uten at lampen syntes i glasset, og hvor selve kantene i bildet får det til å se ut som om klokken ligger i et mye større område av kaffesand enn den egentlig gjør.
Alltid viktig å treffe med fokus på detaljene i klokken som er viktigst, for eksempel bør selvsagt aldri skiven være ute av fokus. Om jeg tar bilder innendørs med dårlig lys og dermed stor blenderåpning (for å slippe inn lys), noe som gir veldig kort fokusområde, så prioriterer jeg at skriften og senteret i skiven skal være i fokus og at kantene på bezelen heller får være litt duse. Ofte kan det være nyttig å bruke slik "kort" fokusdistanse for å isolere klokken (eller deler av den) slik at den blir definert og står tydelig ut fra bakgrunnen. I tillegg kan dette hvor området nærmest kamera er ute av fokus også gi en visuell effekt hvor du trekkes litt inn i bildet og det virker tre-dimensjonalt, noe som kan være stilig:
Bottom line: ta masse bilder og prøv å gjenskap ideer du får i hodet med kameraet. Finnes ikke noen bedre måte å lære fotografi på enn å rett og slett bare gjøre mye av det