Dine "grails"

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Fikk lyst til å lage en tråd hvor vi kan dele våre innerste klokkedrømmer. Ikke de drømmene vi tror vi kommer til å realisere før året er omme, men de mørke, forbudte: "Grail"-drømmene.

Begrepet: "Grail" blir av og til brukt om klokker man simpelthen har lyst på. For meg er en grail noe umiddelbart uoppnåelig - noe som eventuelt ligger laaaangt frem i tid av ulike årsaker. Jeg har tre typer "grails"

Førstekategori-grail:
I denne kategorien er klokker som er alt for, alt for dyre, og som aldri kommer til å bli realisert med mindre den økonomiske situasjonen skulle bli betraktelig styrket. Og jeg tipper ikke lotto, så jeg skjønner ikke helt hvordan det skulle skje.

Min førstekategori grail er Zenith Christoph Colomb. Et uhørt stykke urmakerkunst, med utgangspunkt i en hyllest av Zeniths skipsur. I denne er urverksdelene som blir påvirket av gravitasjonskraften er samlet i en boble slik at de alltid kan holde seg vannrette. Til 200.000 USD blir det nok med drømmen. Men jeg har et håp om å få holde en en eller annen gang.

general.jpg

Andrekategori-grail:
Innunder denne kategorien er klokker jeg føler er akkurat er innenfor rekkevidde hvis jeg selger hele klokkesamlingen min, tømmer sparekontoen og dropper ferieplaner i fem år fremover. Med andre ord: En klokkedrøm som lar seg realisere, men først når jeg blir fullstendig gal. Noe som likevel ikke er 100% utenkelig.

Min andrekategori-grail er også en Zenith, nemlig en Zenith El Primero Tourbillon av den nyeste typen. En av få tourbillons som har frekvens på 36.000bph (det er tross alt en El Primero), og ingen Zenith El Primero uten dato, så den er plassert rundt tourbillionen.

Gråmarkedforhandlere tilbyr denne for ca. 35.000 usd. Da kan man få en brukt Daytona bare for mva'en man må ut med, men kanskje en dag...

1784319gross.jpg

Tredjekategori-grail:
I denne kategorien regner jeg klokkene som ikke nødvendigvis er så dyre, men som er vanskelige å finne, i hvert fall strøkne eksemplarer, og når de først dukker opp, så prises de helt hinsides; til det dobelte eller tredobelte av hva den ble solgt for sist et tilsvarende eksemplar var på markedet. Slike grails er som regel vintage, og håpet er at de skal dukke opp etter en WTB-annonse eller hos en E-bay-selger med lav Buy-it-now pris som ikke vet hva han har snublet over. (Ja, jeg vet at det er lite sannsynlig, og man uansett skal ha flaks med timingen, men jakten på en grail skal heller ikke være for lett).

Min tredjekategori-grail er en... (ironisk drumroll) Zenith! Nærmere bestemt en av de første El Primeroene som kom. En helgull variant kalt G381. Det ligger en ute på Ebay som er overpriset og ikke så pen, men hvem vet hva morgendagen bringer... :D

image2393.jpg

Så, godtfolk. Hva er deres definisjoner på en "Grail". Hvilke grails har dere på ønskelisten, og hvis dere er så heldige å ha en i hus, post gjerne noen linjer om "jakten på den hellige grail".

Min høyst personlige definisjon av grail er den klokken som gjør slutt på all lidelse; dvs. den som dreper avhengigheten av å sjekke kjøp og salg og finn før en sjekker e-posten om morgenen.

Jeg tror at pateks aquanaut er min grail men jeg kan ta feil (ganske normalt at jeg gjør det).

Denne er enkel

Comex 5514.

Min begrunnelse er delvis basert på lang tids fascinasjon og ren og kjær påvirkning. Jeg har av en eller annen grunn, lenge før jeg fattet interresse for ur, hørt om Rolex Comex. Det ligger liksom i hukommelsen, men jeg vet ikke når det ble matet inn. Mulig at det har noe å gjøre med at jeg en gang i livet drømte om å bli dykker - proff. Så langt ren fascinasjon. Så Påvirkning: For meg har egentlig comex alltid vært en seadweller. Det er i det siste at jeg har lest meg opp på rolex og har dermed funnet ut at det finnes mange forskjellige modeller samt at en nondate 5514 er det mest ettertraktede comexuret. Vips. Så er dette drømmen.

Konkret: Hadde jeg vunnet mange penger i lotto i kveld, eller hvis jeg av en eller annen grunn hadde blitt milliardær så haddeovennevnte ur uansett vært førstevalget. kvadruple tourbillion`er kan vente, jeg er en "biff og potet" - mann. Enkel sjel gitt.........

Jeg adopterer umiddelbart ditt kategorisystem. Gjorde dette med grails veldig mye lettere!! :D

Førstekategori

Disse har jeg et problematisk forhold til.. Jeg klarer bare ikke sette meg ned å interessere meg for noe jeg vet jeg ALDRI får de feite pølsefingrene mine på.. Derfor er jeg ganske blank når det kommer til kunnskap på dette området.. Aller helst ville jeg nok funnet en bortgjemt urmaker som produserer en hundfull klokker i året og med en styling som traff meg rett i hjertet.

Sånn i mellomtiden ville jeg vært fornøyd med en Jaeger LeCoultre Reverso Gyrotourbillon 2. Hva kan vel være kulere en en tourbillon som roterer 360 grader om x-aksen og y-aksen samtidig?

Hva den koster? I don't bloody care!
Fakta: Gyrotourbillon assemblyen består av 100 seperate deler og veier 0.34 gram! :eek: (se videoen...)

Reverso-Gyrotourbillon.jpg

Jaeger-LeCoultre.jpg

Youtube:
[video=youtube;zdRNsEFnJCM]http://www.youtube.com/watch?v=zdRNsEFnJCM&hd=1[/video]

Andrekategori

Selge alle klokkene, tømme sparekontoen og ikke dra på ferie.. På 5 år.. Allerede utenkelig, great whiten min forlater aldri samlingen min.. Faktisk har innkjøp av en grail strandet på det for meg.. Men uansett, det er ikke poenget. Grail innenfor en passelig ufornuftig prisklamme.

Er faktisk igjen oppe i en såpass prisklasse at jeg ikke normalt sitter å ser på slike klokker. Jeg liker å gi meg selv kunnskap om klokker jeg faktisk kan være dum nok til å kjøpe, om jeg selger halve samlingen.. Kanskje jeg burde begynne å se på urealistisk dyre istedenfor?

Nå overrasker jeg meg selv. Og Moore, dette er utelukkende, vel nesten utelukkende, din feil! Om du lurer på hva jeg mener kan du bla tilbake i galleritråden din og se utviklingen av min smak rundt dette uret..

Så Moore, som takk låner jeg like godt bilde av deg og henviser til din tråd for info!

Patek Phillipe Nautilus

e48c55d5.jpg

I denne tråd finnes det info og masse flotte bilder..

Tredjegrads

Denne er faktisk lett. Har lenge hatt lyst på dette uret. Det er vanskelig å få tak i. Jeg har råd til det. Men. Jeg tør aldri å kjøpe det.. Hadde vært for redd for å bruke det.. Så.. Må vente litt før jeg kan ta meg råd til å ha det liggende i boksen..

Jeg mistenker jeg blir den eneste som kommer med denne, I give you:

Omega Seamaster 176007:

atg-wa-165-sea-side-logo-ma.jpg

Må forresten takke for tråden! Jeg må innrømme at jeg er genuint overrasket over urene jeg har endt opp med å skrive her! Spesielt Nautilusen. Hadde selv forventet å få en COMEX på listen.. Men nei.. Rolex 16760 "fat lady" er også en stor grail for meg. Men passet ikke helt inn i denne tråden. Den ligger en plass mellom tredjegrads og andregrads for meg.

Jeg har faktisk ingen ekstremt dyre "grails", derfor må mine valg bli klokker som jeg sannsynligvis kommer til å eie på et eller annet tidspunkt. Ihvertfall noen av dem :)

Red Sub..lekreste Rolex'en! Tett etterfulgt av en Comex. (Ok, her snakker vi uoppnåelig ;) )

En perfekt restaurert og starburst-slipt Omega Flightmaster

Omega Marine Chronometer

Omega Railmaster 39mm på brun krokorem med foldespenne....mmmmm :D

Omega PloProf

Skinner det gjennom at jeg liker Omega? ;)

1. Audemars Piguet Royal Oak Grande Complication
audemars-piguet-royal-oak-grand-complication-25865BC.0.1105BC.01.jpg

2. A Lange & Söhne Grande Lange 1 White Gold
A-Lange-Sohne-Grande-lange-1-luminous-watch1.jpg

3. Blancpain Fifty Fathoms No Radiation. Helst vintage som Frodo sin, men ny går også greit :)
BLANCPAIN+Tribute+to+Fifty+Fathoms+(water).jpg

Her er det potensiale til å bli mange snasene lister!! Genialt initiativ! :D
Hvis det introduserte kategorisystemet skal brukes, er mine to (usikker på nr. 3) følgende:

1. JLC Gyrotourbillion: noe lekrere og mer snasen komplikasjon enn den roterende tourbillion'en må man lete lenge etter! Med en pris rundt 2,5mill er det helt utenfor allfarvei å gjennomføre en slik "investering", så det blir med drømmene. :)

watch.jpg

2. Ulysse Nardin Freak: Denne er nok ganske utenom det vanlige, men det er akkurat det som fascinerer meg. Fargekombo og flying tourbillion er nok til at denne havner øverst i kategori to. Den er derimot på grensen til kategori en, men dersom alt og alle selges, muligens inkludert en arm, er det være innenfor rekkevidde. Eller bare om jobben plutselig bestemmer seg for å øke lønnen min et lite hakk... :p

ulysse-nardin-freak1.jpg

3. Her er jeg fortsatt usikker, så den får ligge enn så lenge.. :)

Andrekategori-grail:
Innunder denne kategorien er klokker jeg føler er akkurat er innenfor rekkevidde hvis jeg selger hele klokkesamlingen min, tømmer sparekontoen og dropper ferieplaner i fem år fremover. Med andre ord: En klokkedrøm som lar seg realisere, men først når jeg blir fullstendig gal. Noe som likevel ikke er 100% utenkelig.

Min andrekategori-grail er også en Zenith, nemlig en Zenith El Primero Tourbillon av den nyeste typen. En av få tourbillons som har frekvens på 36.000bph (det er tross alt en El Primero), og ingen Zenith El Primero uten dato, så den er plassert rundt tourbillionen.

Gråmarkedforhandlere tilbyr denne for ca. 35.000 usd. Da kan man få en brukt Daytona bare for mva'en man må ut med, men kanskje en dag...

1784319gross.jpg

Må bare kommentere ditt valg her, for den Zenith'en der er helt fantastisk fin!!! Utrolig lekker fargekombo og detaljer, og skikkelig kult å legge dato rundt tourbillion'en! :) Vurderer fortløpende å justere min egen liste....!

Tja..

1. PP Nautilus 5712
2. VC Overseas Chrono med hvit skive
3. AP Royal Oak Chrono

Alle svært dyre, men oppnåelige over tid.

Min høyst personlige definisjon av grail er den klokken som gjør slutt på all lidelse; dvs. den som dreper avhengigheten av å sjekke kjøp og salg og finn før en sjekker e-posten om morgenen.
...

Den finnes ikke.

Bra tråd!
Minner meg om at dette er en krevende hobby, der det må settes en grense et sted.....;)

Disse tre plasserer jeg i kategorien "wishful thinking".

29aa8e00.jpg
e9e8f4a0.jpg
f6053dd7.jpg

Disse kan jeg leke meg litt mer konkret med videre...:

2845eeb8.jpg
fbe1a6e1.jpg
72d8d316.jpg
07d06dc5.jpg
494c2ac6.jpg
24dd0eb8-1.jpg
2f95215d.jpg

Så får tiden vise hva som kommer inn.;)

PS!
Takk for hyggelige ord, rousp!

Jeg klarer bare ikke å drømme om klokker til godt over en mill, da jeg aldri ser for meg at det blir aktuelt og ikke hadde orket å gå med en klokke som ikke tåler litt juling. Min liste pr i dag blir derfor som følger. Og som jayeff påpeker, ingen av disse klokkene hadde nok bremset lysten på mer (tror jeg) :p .

1. Plat. day-date 2
daydate2.jpg

2 AP BB, gjerne i førsteutgave
originalbb.jpg

3 1655
stevemcqueenrolexexplorerII.jpg

Fin tråd!

Jeg er enig i at "grail-begrepet" er slitt. Din kategorisering synes fornuftig, selv om begrepet for meg henviser til det uret som tar meg til Klokkenirvana, en tilstand som ifølge buddismen (uten klokke først:)) vel gjør slutt på sult etter noe nytt og grådighet. Eller som Solli så elegant sa det; gjør slutt på lidelsen.

Wikipedia skrev:
Grail
The Grail plays a different role everywhere it appears, but in most versions of the legend the hero must prove himself worthy to be in its presence. In the early tales, Percival's immaturity prevents him from fulfilling his destiny when he first encounters the Grail, and he must grow spiritually and mentally before he can locate it again. In later tellings the Grail is a symbol of God's grace, available to all but only fully realized by those who prepare themselves spiritually, like the saintly Galahad.

Om jeg er spirituelt mottagelig er i det hele tatt tvilsomt, så jeg har neppe vist meg selv verdig. Jeg har mange klokker på ønskelisten, men ingen som henger så høyt (hverken i pris eller tilgjengelighet) at jeg tror de kan gjøre slutt på grådigheten;) Forøvrig ble ikke ønskelisten kortere av denne tråden:D Siden jeg heldigvis foretrekker klokker i den sporty enden av skalaen er en del av urene i prisklassen hus og oppover ikke aktuelle...

Rolex COMEX Seadweller er grailen min. Ellers er jeg nokså økonomisk i denne hobbyen fordi de klokkene jeg har veldig lyst på koster ikke en årslønn. Lidenskapen ligger i sportsklokker, med stor vekt på dykkere.

Men om jeg skal liste opp de som står på ønskelista for tiden så for all del:

Vilkårlig rekkefølge

- Rolex Submariner 5513
- Rolex Seadweller (og en COMEX variant som er min store grail!)
- Rolex Daytona
- Rolex GMT II Pepsi
- Rolex Explorer II (42mm)
- Blancpain Fifty Fathoms (den nye sapphire standard versonen + en vintage med måneskiven (fuktighets skala)
- Audemars Piguet Royal Oak 15300 med svart skive
- Omega Speedmaster (vintage pre-moon) + en Speedmaster Mark II
- Omega Seamaster 1000m (baby PloProf)
- Omega Seamaster Planet Ocean Chrono (cal.9300) + standard (cal.8500)
- Breitling Emergency med gul skive
- Sinn U1000S

Disse som svirrer i hodet om dagen.

Kategori 1 grail:

jaeger-lecoultre-hybris-mechanica-grande-sonnerie-1.jpg

JLC Hybris Mechanica Grande Sonnerie

breguet_lg.jpg

Breguet La Tradition Fusee Tourbillon

Kategori 2 grail:

Breguet_7037BA.11.9V6.jpg

Breguet La Tradition

Kategori 3 grail:

ZENITH_Striking10_S.jpg

Zenith El Primero Striking 10th

15300_large.jpg

AP Royal Oak 15300ST

Timer i vinduet, og minutter i dialen :)

Aaah, selvsagt! Overså det store syvtallet der ja! :p

Så kun det lille 1 tallet over ene retrograde viseren. Fant ut at det var litt søkt om det var timeindikatoren. :p

Men nå må jeg se om jeg får googlet fram hva resten av disse viserne gjør. Alt for mye spennende på det uret! :D

De to andre åpne urene. Er det knapt dekorasjon på broene. Er ikke det litt... Kjedelig på et såpass åpent urverk?

Ja man kan jo alltids drømme.

Kategori 1.

1a9506fd.png

Kategori 2.

2d791e3c.png

efc7803f.png

Kategori 3(eller er dette flere kategori 1)

91a32e28.png

718b6cbc.png