Dine topp 3 favoritt dykker?

Medlem
22. nov. 2009
Følger opp samme tråd som i franske forumet. Hvilken er dine topp 3 , nye eller vintage, absolutt kuleste "Divers" dykkerklokker uansett hvis du eier noen eller ikke??
Submariners eller Planet Oceans?

Mine favoritter
1. Jaeger LeCoultre Tribute to Deep Sea Chrono
2. Rolex Double Red SeaDweller (vintage)
3. Blancpain X Fathoms

1: AP ROC, selv om den kansje ikke er en godtjent dykkerklokke;)
2: Rolex Submariner 114060
3: Rolex DeepSea 116660 // Pam 312

1. Rolex 1665
2. Rolex 114060 (siden jeg akkurat har kjøpt en og er in loove)
3. Seiko SBDB001 (kanskje)

Rolex Submariner er ingen dykkerklokke. Det fikk vi klart høre fra han Nordsjødykkern på Nurk i vinter/våres. Men det gjør vel ikkeno?
Det kalles badeklokker.

Ploprof.
81349ced34stshot.jpg

Scubapro.
P1020003.JPG

Rolex 6200.
RolexSub6200.jpg

Topp 3 *DYKKER-UR*

Først og fremst, for å kunne kalles et dykker-ur, må uret være testet iht ISO 6425. Dvs at det er testet til 1,25 ganger den dybden som den er sertifisert til å tåle.

I dagligtale, blir ur som er vanntette til min. 300meter, ansett for å være reelle dykkerur. De fleste produsenter skriver også i sine bruksanvisninger om hva som kan brukes til bading, snorkling, dykking osv.

I bruksanvisningen til min Breitling SuperOcean Steelfish, skriver de at dykking bør kun utføres med ur som er min. oppgitt til å tåle 300meters dyp (30ATM).

Uret mitt er testet iht ISO 6425 for et dyp på 2000 meter, det har automatisk heliumventil for metningsdykk (der dykkeren puster en mix av oksygen og helium). Helium har så små molekyler at det trenger inn i urkassen, uansett hvor vanntett den er. Når trykket på utsiden så synker, vil det være fare for at trykket inne i uret vil kunne sprenge ut glasset. Således utligner heliumventilen trykket, når det er 3ATM overtrykk i klokka. Andre ur har tilsvarende løsninger, for eksempel Rolex Sea-Dweller og DeepSea Sea-Dweller, Omega Seamaster (Professional og Planet Ocean) etc. Omega har på sine Seamaster modeller dog kun en manuell ventil, som må skrues opp av dykkeren, for å slippe ut overflødig overtrykk (heliumgass).

Mitt favorittdykkerur må være det jeg selv har, altså Breitling SuperOcean Steelfish.

Mine topp 3 drømmeur er derimot:

Rolex Sea-Dweller DeepSea Challenge (ikke komersielt, kun brukt på James Camerons solo-dykk i regi av National Geographic ned til verdenshavenes aller største dyp, Challengerdypet i Marianergropen i Stillehavet, ned til nesten 11.000 meter). Uret er testet av Rolex i et spesielt hyperbaric chamber til et trykk på 1500 ATM (1,25 x den oppgitte dybden på 12000 meter!). Uret er over 51mm i diameter, har et safirglass som er over 14mm tykt og uret er mer enn 28mm tykt, så særlig behagelig på armen er det neppe. Det var derimot fastspent på robotarmen til ubåten James Cameron dykket ned i, og det virket både før og etter dykket! Dette er ny verdensrekord og Rolex er igjen på toppen når det gjelder ekstreme dyp. Selv om dette ikke er en komersiell modell, er det i det minste laget med utgangspunkt i et komersielt ur, og urverket er det samme som sitter i modellen som er nr 2 på min liste. Dette er moro!

Rolex Sea-Dweller DeepSea - vanntett til 3900 meter. Har en meget veldesignet lenke med glidelock spenne og kan på et øyeblikk justeres i trinn på 1,8mm mens du har uret på armen. Lenken er dog noe smal i forhold til kassen på uret, men er i alle tilfelle fullt brukbar, i fall man ønsker å strappe den utenpå våt/-tørrdrakten uten å måtte gjøre større inngrep med bruk av verktøy. Eller på en varm dag, når håndleddet sveller ut og det blir litt trang rundt armen. Super klokke og super lenke. Submariner Ceramic har også samme patentet på lenken.

Omega Seamaster Planet Ocean (calibre 8500 og 9300) non-chrono og chrono, vanntett til 600 meter.

Først og fremst, for å kunne kalles et dykker-ur, må uret være testet iht ISO 6425. Dvs at det er testet til 1,25 ganger den dybden som den er sertifisert til å tåle.

I dagligtale, blir ur som er vanntette til min. 300meter, ansett for å være reelle dykkerur. De fleste produsenter skriver også i sine bruksanvisninger om hva som kan brukes til bading, snorkling, dykking osv.

I bruksanvisningen til min Breitling SuperOcean Steelfish, skriver de at dykking bør kun utføres med ur som er min. oppgitt til å tåle 300meters dyp (30ATM).

.

Tja det er nå både og. Det varierer også fra produsent til produsent kan det virke som.

M02_IW354701_2011_grey.jpg

Dette bla er mildt sagt et seriøst dykkerur. 12BAR

Tja det er nå både og. Det varierer også fra produsent til produsent kan det virke som.

M02_IW354701_2011_grey.jpg

Dette bla er mildt sagt et seriøst dykkerur. 12BAR

Hei. Leser på IWC sin beskrivelse av dykkerur, de tester iht ISO6425 og oppgir alltid hva uret tåler i ATM (10ATM er 100 meter, minimum iht ISO6425 er 10ATM). Uret er således å betegne som et reelt dykkerur, siden det tåler 12ATM. Det har også en mekanisk dybdemåler, som er designet for å virke ned til 50meters dykk.

Men å kalle dette et "mildt sagt seriøst dykkerur", er etter min forståelse å trekke tråden litt langt.
Det kan ikke betegnes som et professjonelt dykkerur, men er seriøst nok til scuba-dykking.

Det kan altså ikke klassifiseres som et professjonelt dykkerur. Professjonell dykking (metningsdykk) utføres blant annet i offshore-industrien og slike ur må tåle minimum 300 meter (30ATM) iht ISO 642( se uttdrag fra ISO-beskrivelsen hentet fra Wikipedia lenger ned). Således er heller ikke Rolex Submariner et professjonelt dykkerur, men derimot Sea-Dweller og DeepSea Sea-Dweller. Det franske dykkerselskapet Comex S.A. har også sagt at Submariner ikke er å betegne som et dykkerur etter deres norm. De har derimot i en årrekke benyttet Sea-Dweller, derav den såkalte "Comex" Sea-Dwelleren, som etterhvert har blitt et ettertraktet samlerobjent. Den har aldri vært i kommersielt salg, men kun levert til Comex og som gave til forrentningsforbindelser.

Uttdrag fra ISO6425 beskrivelsen:
Water resistance rating Suitability Remarks
Water Resistant or 50 m Suitable for swimming, no snorkeling water related work, and fishing. NOT suitable for diving.
Water Resistant 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. NOT suitable for diving.
Water Resistant 200 m Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving.
Diver's 100 m Minimum ISO standard (ISO 6425) for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Diver's 100 m and 150 m watches are generally old(er) watches.
Diver's 200 m or 300 m Suitable for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Typical ratings for contemporary diver's watches.
Diver's 300+ m for mixed-gas diving Suitable for saturation diving (helium enriched environment). Watches designed for mixed-gas diving will have the DIVER’S WATCH L M FOR MIXED-GAS DIVING additional marking to point this out.

Nå var ikke trådstarter spesifikk til om han ønsket tilbakemelding til det ene eller det andre (dykkerur for Scuba eller metningsdykk), så således må alle ur som har min. 10ATM og iht ISO6425 kravene, kunne kvalifisere til denne tråden:) Alminnelige ur oppgitt til 100meter er imidlertid ofte ikke testet til ISO6425 kravet, men kun til ISO2281, normen for "water-resistance". Denne gir ingen indikasjon på den reelle bruksdybden til uret.

Andre krav til såkalte dykkerur, er at de må ha en unidireksjonell bezel (ring) med angivelser i minutter og uret må ha en sekundviser som kan ses i totalt mørke på en avstand av 25cm (må ha luminova el.l.), bezel må da også ha luminova, min. på kl 12 markøren. F.eks. Rolex GMT-Master II er således ikke å betegne som et ur egnet for dykking, selv om det er oppgitt til 100 meter.

Altså: har uret en unidireksjonell dykkerbezel og er oppgitt til min. 10ATM iht ISO6425, kan det med rette betegnes som et dykkerur. Mulig dette innlegget ble litt vel langt, men for å kunne kalle en spade for en spade, må man ha klart for seg hva en spade er for noe;)

Til dere andre: noen av de oppgitte PAM ur er heller ikke å betegne som dykkerur på noen måte (PAM372), så lenge de mangler dykkerbezel. De er ofte oppgitte til vanntett til 300meter, men etter nåtidens krav er de ikke brukbare til dykking, da dykkeren ikke har noen dykkerbezel som referansepunkt for når dykket startet.
Panerai sine dykkerur har dykkerbezel og har oftest betegnelsen "Submersible".

PAM187, PAM243 og PAM371 er for eksempel Panerai ur for dykking (Submersibles, med dykkerbezel).

OP har vel ikke presisert noe sted at denne tråden kun gjelder ur som tåler såkalte metningsdykk:confused::rolleyes:

Spørsmålet var hva er din favoritt "diver"/dykkerur...

Mine er for øyeblikket (ikke rangert):
- Submariner LV-c
- PO LM LE
- Submariner 114060 (c)

Skål og god helg!

Hei. Leser på IWC sin beskrivelse av dykkerur, de tester iht ISO6425 og oppgir alltid hva uret tåler i ATM (10ATM er 100 meter, minimum iht ISO6425 er 10ATM). Uret er således å betegne som et reelt dykkerur, siden det tåler 12ATM. Det har også en mekanisk dybdemåler, som er designet for å virke ned til 50meters dykk.

Men å kalle dette et "mildt sagt seriøst dykkerur", er etter min forståelse å trekke tråden litt langt.
Det kan ikke betegnes som et professjonelt dykkerur, men er seriøst nok til scuba-dykking.

Det kan altså ikke klassifiseres som et professjonelt dykkerur. Professjonell dykking (metningsdykk) utføres blant annet i offshore-industrien og slike ur må tåle minimum 300 meter (30ATM) iht ISO 642( se uttdrag fra ISO-beskrivelsen hentet fra Wikipedia lenger ned). Således er heller ikke Rolex Submariner et professjonelt dykkerur, men derimot Sea-Dweller og DeepSea Sea-Dweller. Det franske dykkerselskapet Comex S.A. har også sagt at Submariner ikke er å betegne som et dykkerur etter deres norm. De har derimot i en årrekke benyttet Sea-Dweller, derav den såkalte "Comex" Sea-Dwelleren, som etterhvert har blitt et ettertraktet samlerobjent. Den har aldri vært i kommersielt salg, men kun levert til Comex og som gave til forrentningsforbindelser.

Uttdrag fra ISO6425 beskrivelsen:
Water resistance rating Suitability Remarks
Water Resistant or 50 m Suitable for swimming, no snorkeling water related work, and fishing. NOT suitable for diving.
Water Resistant 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. NOT suitable for diving.
Water Resistant 200 m Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving.
Diver's 100 m Minimum ISO standard (ISO 6425) for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Diver's 100 m and 150 m watches are generally old(er) watches.
Diver's 200 m or 300 m Suitable for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Typical ratings for contemporary diver's watches.
Diver's 300+ m for mixed-gas diving Suitable for saturation diving (helium enriched environment). Watches designed for mixed-gas diving will have the DIVER’S WATCH L M FOR MIXED-GAS DIVING additional marking to point this out.

Nå var ikke trådstarter spesifikk til om han ønsket tilbakemelding til det ene eller det andre (dykkerur for Scuba eller metningsdykk), så således må alle ur som har min. 10ATM og iht ISO6425 kravene, kunne kvalifisere til denne tråden:) Alminnelige ur oppgitt til 100meter er imidlertid ofte ikke testet til ISO6425 kravet, men kun til ISO2281, normen for "water-resistance". Denne gir ingen indikasjon på den reelle bruksdybden til uret.

Andre krav til såkalte dykkerur, er at de må ha en unidireksjonell bezel (ring) med angivelser i minutter og uret må ha en sekundviser som kan ses i totalt mørke på en avstand av 25cm (må ha luminova el.l.), bezel må da også ha luminova, min. på kl 12 markøren. F.eks. Rolex GMT-Master II er således ikke å betegne som et ur egnet for dykking, selv om det er oppgitt til 100 meter.

Altså: har uret en unidireksjonell dykkerbezel og er oppgitt til min. 10ATM iht ISO6425, kan det med rette betegnes som et dykkerur. Mulig dette innlegget ble litt vel langt, men for å kunne kalle en spade for en spade, må man ha klart for seg hva en spade er for noe;)

Til dere andre: noen av de oppgitte PAM ur er heller ikke å betegne som dykkerur på noen måte (PAM372), så lenge de mangler dykkerbezel. De er ofte oppgitte til vanntett til 300meter, men etter nåtidens krav er de ikke brukbare til dykking, da dykkeren ikke har noen dykkerbezel som referansepunkt for når dykket startet.
Panerai sine dykkerur har dykkerbezel og har oftest betegnelsen "Submersible".

PAM187, PAM243 og PAM371 er for eksempel Panerai ur for dykking (Submersibles, med dykkerbezel).

Rolig nå, Waldemar.

For det første så trenger ikke yrkesdykkere en klokke. De har et overflate/support team som styrer gass og bunntid.

For det andre er det mer prestisje å fullføre et teknisk dykk til... Tja... 60m enn et "yrkesdykk" i nordsjøen til 180m.

Det er klart at du ikke helt vet hva du snakker om. Vet du hva Scuba dykking er? Scuba er en forkortelse som betyr Self-contained underwater breathing aperatus. Så om du dykker Blücher i Oslofjorden på 105m, eller utfører et grottedykk i Frankrike 3000m inn i fjellet er det fortsatt scubadykking!

IWC som det linkes til over er et skikkelig dykkerur!

Holder meg til trådstarters oppfordring om å liste mine "absolutt kuleste 'Divers' dykkerklokker uansett hvis du eier noen eller ikke??"

Holder meg sub 50k og ser disse som "oppnåelige" men allikevel langt nok unna til å drømme om:

Rolex Sub no-date 114060
Omega PO 42mm Sort Bezel på lenke
Seiko Marinemaster 300m Auto på lenke
(Den leder idag over 600m Spring Drive GMT og 1000m Tuna - men det er subject to change)

Skål og god helg!

Noen som har fri på fredager?:p

Mine 3 er relativt "kjedelige"

*Submariner("gamle"(16610 etc) kassen) - Klassiker/Ikon.
*Seamaster 2531.80 - Klokken som gjorde meg til idiot.
*Seiko Marine Master 300 - Fineste Seikouret spør du meg! I mine øyne KAN Seiko virkelig det her med divere.

Huff, dette er vansklig! Hvorfor må dere alltid stille så vansklige spørsmål ? :D
Disse tre dykkerne liker jeg godt - merk at de ikke er rangert i noen spesiell rekkefølge:

1. Seiko SBDX001 (bedre kjent som Marinemaster 300)
2. Omega PLOPROF (originalutgaven)
3. Korsbek Ocean Explorer/Kremke Subzilla

(det ble vel egentlig 4, det da..:) )

Rolig nå, Waldemar.

For det første så trenger ikke yrkesdykkere en klokke. De har et overflate/support team som styrer gass og bunntid.

For det andre er det mer prestisje å fullføre et teknisk dykk til... Tja... 60m enn et "yrkesdykk" i nordsjøen til 180m.

Det er klart at du ikke helt vet hva du snakker om. Vet du hva Scuba dykking er? Scuba er en forkortelse som betyr Self-contained underwater breathing aperatus. Så om du dykker Blücher i Oslofjorden på 105m, eller utfører et grottedykk i Frankrike 3000m inn i fjellet er det fortsatt scubadykking!

IWC som det linkes til over er et skikkelig dykkerur!

Heisan. Jeg er helt enig i det du skriver - Har heller aldri sagt at ikke IWC Aquatimer Deep Two ikke er et skikkelig dykkerur. Når det er sagt, så kan man likevel dele opp kategorien i dykkerur for "normal dykking" og dykkerur for professjonelle. Det kan være greit for dykkeren å ha et armbåndsur han kan bruke mens han sitter i dekompresjonskammeret og venter å vende tilbake til normalt overflatetrykk, da kommer klokka med heliumventil til nytte. Utdrag fra Wiki:

When commercial divers operate at great depths, they often spend prolonged hours in diving bells under pressure breathing a breathing gas mix like trimix or similar, that contain the gases helium or hydrogen. Since helium atoms are the smallest natural gas particles found in nature, these gas atoms are able to work their way inside the watch, around any o-rings or other seals the watch may feature. This is not a problem as long as the divers stay under pressure, but when the decompression stops during resurfacing aren't long enough, a pressure difference builds up between the trapped gas(es) inside the watch case and its environment. Depending on the construction of the watch case and crystal, this effect can cause damage to the watch, like making the crystal pop off.