Dine topp 3 favoritt dykker?

Følger opp samme tråd som i franske forumet. Hvilken er dine topp 3 , nye eller vintage, absolutt kuleste "Divers" dykkerklokker uansett hvis du eier noen eller ikke??
Submariners eller Planet Oceans?

Mine favoritter
1. Jaeger LeCoultre Tribute to Deep Sea Chrono
2. Rolex Double Red SeaDweller (vintage)
3. Blancpain X Fathoms

+ 1

Mine tre-på-topp tror jeg må bli ...

-Rolex DeepSea SeaDweller
-Seiko SBDX011 "aka" Emperor Tuna (som jeg eier;0)
-Eterna KonTiki Concept Diver 1000m

Ja, jeg er en mageflesk dykker som fra tid til annen kan foreta meg snorkling sammen med nevøen min. Ellers liker jeg helst å passe på at klokken sitter godt på armen, slik at jeg slipper å måtte foreta meg et skikkelig dykk for å finne den igjen:D
Når det er sagt er det absolutt viktig at klokkene mine tåler "yrkesdykk"testen, på lik linje med kronografenene mine kan stille opp for meg når jeg skal sjekke hvor fort bussen kjører. ;)

Nuvel
1 omega PO Chrono ladies *suss*
2 14060 rolex sub. *smask*
3 Sinn U200 *våte drømmer*

Også liker jeg rosa og slikt:rolleyes:

Fra mobilen

Hi hi hi - denne type linker er så fantastisk morsomme og får alltid frem det beste i oss. Ingen blir provosert og alle er enige i det meste :neutral:

Mine kuleste er disse (rekkefølgen kan diskuteres):

1) Den der Panerai'en som tyske og italienske froskemenn bar under 2. verdenskrig.
2) En skikkelig gammel Submariner fra 50-tallet
3) Ditto fra Blancpain

Og så en liten kommentar ang. tidligere nevnte ISO standard for dykker ur: Om dere leser standarden fra A til Å så vil dere komme til en paragraf som omhandler indikasjon av "power reserve". Joda - dere leste riktig. I h.h.t. denne standarden så skal et ur ha en mekanisme som indikerer når energien i uret begynner å ta slutt (batteri eller fjær kraft). He he - ikke mange urene igjen nå gitt som kan kalle seg dykker ur. Men så feil kan man ta. De fleste quartz urene med unidirectional bezel, god lume, trykk tett ned til fjørten meter etc, har nemlig denne funksjonen :D
De begynner å "tikke" annet hvert sekund når batteriet nærmer seg "end of service".

Ha en våt weekend alle sammen.

Nei, vent nå litt. RLX 1680 er jo også utrolig kul. Dette var ikke lett gitt.

Frode.

1: 5517
2: 16600
3: IWC AT

Generelt liker jeg nesten alt som er av dykkerur. Seamaster, Doxa, AP, BP, PP, Tissot, Breitling, TH.
Men de tre har jeg i samlingen min uansett.

16600 og AT'en kom inn i løpet av fjorten dager i 2005 (eller var det 2006? Årene går så alt for fort...) etter å ha lest en test mellom de i WT. De av dere som samler på årgangene som meg bør finne den frem og lese den om igjen. Kanskje min favoritt test gjennom tidene. Det er den utgaven med Jay-Z på coveret.
De to urene gjør noe med meg hver gang jeg finner de frem. De er helt magiske.
5517 trenge ingen nærmere presentasjon, annet enn at jeg grabbet min mens prisen gikk fra høyt til sykt.
Etter sørvisen på Alf Lie, sukket urmakeren og sa at det utrolig hvor lite som skulle til for å få den tilbake til ny standard; vanntett til 200m og går innenfor cosc standard (selv om verket ikke er certifisert).
Det sier noe om "toolwatch"... Den er magisk.:cool:

Hei. Leser på IWC sin beskrivelse av dykkerur, de tester iht ISO6425 og oppgir alltid hva uret tåler i ATM (10ATM er 100 meter, minimum iht ISO6425 er 10ATM). Uret er således å betegne som et reelt dykkerur, siden det tåler 12ATM. Det har også en mekanisk dybdemåler, som er designet for å virke ned til 50meters dykk.

Men å kalle dette et "mildt sagt seriøst dykkerur", er etter min forståelse å trekke tråden litt langt.
Det kan ikke betegnes som et professjonelt dykkerur, men er seriøst nok til scuba-dykking.

Det kan altså ikke klassifiseres som et professjonelt dykkerur. Professjonell dykking (metningsdykk) utføres blant annet i offshore-industrien og slike ur må tåle minimum 300 meter (30ATM) iht ISO 642( se uttdrag fra ISO-beskrivelsen hentet fra Wikipedia lenger ned). Således er heller ikke Rolex Submariner et professjonelt dykkerur, men derimot Sea-Dweller og DeepSea Sea-Dweller. Det franske dykkerselskapet Comex S.A. har også sagt at Submariner ikke er å betegne som et dykkerur etter deres norm. De har derimot i en årrekke benyttet Sea-Dweller, derav den såkalte "Comex" Sea-Dwelleren, som etterhvert har blitt et ettertraktet samlerobjent. Den har aldri vært i kommersielt salg, men kun levert til Comex og som gave til forrentningsforbindelser.

Uttdrag fra ISO6425 beskrivelsen:
Water resistance rating Suitability Remarks
Water Resistant or 50 m Suitable for swimming, no snorkeling water related work, and fishing. NOT suitable for diving.
Water Resistant 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. NOT suitable for diving.
Water Resistant 200 m Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving.
Diver's 100 m Minimum ISO standard (ISO 6425) for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Diver's 100 m and 150 m watches are generally old(er) watches.
Diver's 200 m or 300 m Suitable for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Typical ratings for contemporary diver's watches.
Diver's 300+ m for mixed-gas diving Suitable for saturation diving (helium enriched environment). Watches designed for mixed-gas diving will have the DIVER’S WATCH L M FOR MIXED-GAS DIVING additional marking to point this out.

Nå var ikke trådstarter spesifikk til om han ønsket tilbakemelding til det ene eller det andre (dykkerur for Scuba eller metningsdykk), så således må alle ur som har min. 10ATM og iht ISO6425 kravene, kunne kvalifisere til denne tråden:) Alminnelige ur oppgitt til 100meter er imidlertid ofte ikke testet til ISO6425 kravet, men kun til ISO2281, normen for "water-resistance". Denne gir ingen indikasjon på den reelle bruksdybden til uret.

Andre krav til såkalte dykkerur, er at de må ha en unidireksjonell bezel (ring) med angivelser i minutter og uret må ha en sekundviser som kan ses i totalt mørke på en avstand av 25cm (må ha luminova el.l.), bezel må da også ha luminova, min. på kl 12 markøren. F.eks. Rolex GMT-Master II er således ikke å betegne som et ur egnet for dykking, selv om det er oppgitt til 100 meter.

Altså: har uret en unidireksjonell dykkerbezel og er oppgitt til min. 10ATM iht ISO6425, kan det med rette betegnes som et dykkerur. Mulig dette innlegget ble litt vel langt, men for å kunne kalle en spade for en spade, må man ha klart for seg hva en spade er for noe;)

Til dere andre: noen av de oppgitte PAM ur er heller ikke å betegne som dykkerur på noen måte (PAM372), så lenge de mangler dykkerbezel. De er ofte oppgitte til vanntett til 300meter, men etter nåtidens krav er de ikke brukbare til dykking, da dykkeren ikke har noen dykkerbezel som referansepunkt for når dykket startet.
Panerai sine dykkerur har dykkerbezel og har oftest betegnelsen "Submersible".

PAM187, PAM243 og PAM371 er for eksempel Panerai ur for dykking (Submersibles, med dykkerbezel).

Å hvor jeg driter i akkurat det... ;)

Og i forlengelsen av det, her er de feteste vintage-dykkerne:

1. JLC Polaris

12_0807_JLC_Tribute_to_Polaris.jpg

2. BlancPain Aqualung

651726d1331708276-what-five-most-iconic-watches-one-could-have-collection-%5B-divers-preferred-%5D-blancpain-aqualung-z6.jpg

3. SM 300

festascola138da51gf1.jpg

Det franske dykkerselskapet Comex S.A. har også sagt at Submariner ikke er å betegne som et dykkerur etter deres norm. De har derimot i en årrekke benyttet Sea-Dweller, derav den såkalte "Comex" Sea-Dwelleren, som etterhvert har blitt et ettertraktet samlerobjent. Den har aldri vært i kommersielt salg, men kun levert til Comex og som gave til forrentningsforbindelser.

Til dere andre: noen av de oppgitte PAM ur er heller ikke å betegne som dykkerur på noen måte (PAM372), så lenge de mangler dykkerbezel. De er ofte oppgitte til vanntett til 300meter, men etter nåtidens krav er de ikke brukbare til dykking, da dykkeren ikke har noen dykkerbezel som referansepunkt for når dykket startet.
Panerai sine dykkerur har dykkerbezel og har oftest betegnelsen "Submersible".

Phew! Et langt og belærende innlegg ja...
La meg oppklare et par ting for deg her.
Comex, som forøvrig ble kjøpt opp av en norsk selskap, delte ut (lånte ut) Rolexklokker til offshore dykkere.
Brorparten leverte selvsagt aldri tilbake disse. Det ble forøvrig laget både SD og Sub med Comex-logoen. Så Sub'en var nok ikke helt uinteressant...
Det Comex som eksisterer idag er kun en blek skygge av det som kjørte seg selv på dunken noen ti-år tilbake. Da jeg var innom der engang på slutten av 90-tallet var det jammen ikke mye aktivitet.

Hva angår PAM så er ikke disse laget for hverken fritids- eller kommersiell dykking.
De er som kjent opprinnelig militære dykkerur som fortrinnsvis ble brukt på relativt grunne dyp.
Dvs, dekompresjon var for det meste unødvendig. Dette eliminerer ethvert behov for dykkebezel da måling av bunntid var uinteressant.

Mine favoritter:
Rolex Seadweller - det ekte kommersielle dykkeruret
Blancpain FF - det opprinnelige allround dykkeruret
IWC AT - fordi det er utrolig stilig. Punktum.:mrgreen: