Dobbel fra Japan!

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Endelig!

Etter å ha tenkt lenge og mye over hva som skulle bli mine neste klokker så landet jeg endelig på et valg en gang i sist uke. Det er alltid herlig når man etter lengre tids fundering lander på en bestemmelse, og valget plutselig fremstår helt klokkeklart (zing!). Bestillingen ble lagt inn hos Seiyajapan, og etter å ha ventet over helgen på at pakken lå i Oslo, og så ytterligere ett døgn på fortolling, så kom pakken endelig i dag. Som vanlig fra Japanske selgere var den særdeles godt og grundig pakket inn. Herlig :)

Without further ado:

26274179505_3417cc0c5b_b.jpg


25671447403_8bc277b8c9_b.jpg


26207919721_ee28369a3a_b.jpg




Vi begynner med den minste pakken først:

26274182385_38fac80709_b.jpg


26001309120_de8725cb2d_b.jpg


26274184455_3e68d5a974_b.jpg



En gammel kjenning for mange her inne, og en ekte Seiko klassiker som jeg lenge har ønsket meg:

25669359074_2b7a8d787e_b.jpg


Seiko Alpinist Sarb017!

25671453313_a0fcf26b8f_b.jpg


Fantastisk nivå på finishen tatt i betraktning at denne bare koster 3500kr inkludert moms!

25669361124_8f9f62165f_b.jpg


Stock-remmen er ufattelig kjip og stiv, så denne skal byttes over på noe bedre så snart som mulig. Tenker en vintage-style rem fra Hodinkee vil passe utmerket! :)

26207916081_b58a06aac2_b.jpg


Med 200m vanntetthet og skru-krone er dette en skikkelig allbruksklokke. :)


Så, over til den store fisken:

26181752592_79f1aeb757_b.jpg



En skikkelig "no nonsense" innpakning:

26001316890_4710b2a203_b.jpg



Drumroll...

...




25669376464_e34bc1b508_b.jpg



Jepp, en Seiko "Darth" Tuna SBBN025! 50mm med titan og keramikk, samt 1000m (som egentlig er 4000m) vanntetthet!

26207934681_d0aa36cd67_b.jpg



Den opplevde kvalitetsfølelsen er helt utrolig, bildene yter den rett og slett ikke rettferdighet! Alt kjennes så sinnsykt solid og kompakt. Keramikken har en nydelig og røff børstet finish, og dette gir en helt spesiell følelse når man behandler den. Det føles nesten som om man tar på en fin stein. Selv med keramisk shroud og kasse i titan har klokken fremdeles en fin tyngde som bygger opp under den solide følelsen.

26001320820_dbb659b157_b.jpg


Monocoque kasse som ikke bare er vanntett, men også tett for helium inntrengning, så med andre ord er det ikke behov for helium-ventil på denne.

26207932251_fa7f0e0061_b.jpg


De integrerte lugsene gjør også at klokken bærer betydelig mindre enn den er, kanskje heller som en 46mm klokke med vanlige lugs. Måten remfestet er innsunket i kassen på gjør også at den ligger flatt på armen - remmen klemmer ikke på håndleddet og dytter den dermed ikke opp.

Remmen er forøvrig av utrolig høy kvalitet og særdeles myk og komfortabel.

Og til slutt, den nye lumen som Seiko har utviklet skal visstnok være sterkere og vare 60% lengre. Den er imponerende!

25669361944_f0631739a8_b.jpg




Så, hvorfor Quartz? Er ikke det megakjipt for en klokkenerd? Tja, all quartz er ikke laget lik for å si det sånn.

7c46 verket som sitter i denne er spesiallaget for "Tuna"-dykkerklokkene, og alt inni det er dimensjonert og utviklet for å være maksimalt holdbart og kunne motstå ekstreme påkjenninger. Det har 5 års levetid på batteriet, hvor sekundviseren begynner å tikke en gang hvert andre sekund når det er på tide å bytte. Det er også 100% demonterbart for servicer, selv om det er eksempler på eldre quartzverk fra Seiko som har gått 30+ år uten noen service og fremdeles er like fine. Min bestefar har for eksempel en mer dressy Seiko quartzklokke som ble kjøpt på midten av 80-tallet, og denne har aldri fått service utenom et pakningsbytte en gang på 90-tallet. Denne går like fint den dag i dag.

Om det blir utført servicer på dette så skal det visstnok vare like lenge som et mekanisk, vi snakker her om mannsaldre. Rett og slett utrolig stilig teknologi!

tuna7c46movt7jewels.jpg



Istedet for å prøve å beskrive mer selv så kan jeg like gjerne linke til denne posten fra brukeren "Poseidon-jim" på WUS for dere som vil vite mer: What Makes the Seiko 7c46 a Superior Movement?

Takk for titten! :)
 
Redigert:
Gratulerer! Fantastisk "Dagens dobbel"! :) Alpinisten er et sånt ur jeg glemmer, frem til noen poster bilde av den, og så rykker det i kjøpelabben...
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Den Tunaen var rå! Gratulerer med to flotte ur :)
Vi tåler forøvrig en saftig review av nevnte Tuna etter en stund, samt noen snadder-bilder:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Den Tunaen var rå! Gratulerer med to flotte ur :)
Vi tåler forøvrig en saftig review av nevnte Tuna etter en stund, samt noen snadder-bilder:D

Skal se hva jeg kan få til etter en stund! Foreløpig kan jeg ihvertfall si at det er en helt fantastisk klokke.

Forresten, litt kjipe nyheter. Ser at sekundviseren på Alpinisten såvidt toucher borti minuttviseren, noe som gjør at den stopper. Flytter jeg på minuttviseren så tikker den og går, men hver gang den kommer over minuttviseren igjen så er det full stopp.

Siden det er snakk om en så liten "fiks" så tror jeg like greit at jeg får Thomas Gulbrandsen til å ordne dette for meg, så slipper jeg maset med forsendelse ut av landet for å få byttet i en ny, og medfølgende papirarbeid som det medfølger med tanke på fortolling.

Oh well, det ordner seg. Får bruke tunaen i mellomtiden, noe jeg ville gjort uansett... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Gratulerer med 2 flotte Seikoer! Bra bilder.

Må være herlig å endelig ha en klokke en slipper å ta av når en dykker ned til 4000 meter;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Grisetøft!
Gratulerer.:)
Tuna er heftig.

Apropos helium.
Ingenting klarer å holde helium ute (eller inne) over lang tid.
Men dette pleier ikke å være et problem folk flest blir berørt av.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Takk skal dere ha @Flippin, @Hvalrossen, @UJU og @Trymulf! :)

Etter et døgn kan jeg si at sjelden har jeg fått så mye godfølelse av en klokke som fra Tunaen! Det er rett og slett noe unektelig sjarmerende over hvor ærlig og kompromissløst designet er, og jeg skjønner godt at det har nådd klassiker-status blant klokkefans. Det er virkelig et unikt design som står på egne ben.

Nei, for en sjarmerende klokke! :)
 
Redigert:
Herlig ukonvensjonelt med Tuna her på berget:) Gratulerer med det som antagelig er den tøffeste klokka i verden :) Personlig så digger jeg de nye viserne på Tunaserien, men de gamle var jo så utrolig stygge at de har blitt klassiske etterhvert:D Var valget ditt basert på de nye viserne eller ville du bare ha ei boxfresh klokke?

-Vegard
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321