Don Draper sin Rolex

Medlem
9. aug. 2010
Sted
Vinderen, Oslo
Har Don Draper sin Rolex i Mad Men vært diskutert her inne?

Det er jo tydelig at den ellers så ganske tidstro serien har hatt et reklame innslag fra Rolex med plassering av en litt for ny Rolex Explorer I?

Er det juks, eller ok siden Rolex Explorer er noe av det feteste Rolex har laget?

Kanskje ikke de beste bildene av klokken, men....noen som har noen bedre?

Donald-Draper-Mad-Men-Rolex.jpg

Donald-Draper-Rolex-Explorer.jpg

Donald-Draper-Mad-Men-Rolex-Explorer-wrist.jpg

Hvorfor mener du at det er juks? Så vidt jeg husker starter vel Mad Men rundt 1960. Det er vanskelig å se akkurat hvilken modell Don Draper bruker, men det ser ut som det kanskje er en 6610 og den kom vel i 1959.

Hvorfor mener du at det er juks? Så vidt jeg husker starter vel Mad Men rundt 1960. Det er vanskelig å se akkurat hvilken modell Don Draper bruker, men det ser ut som det kanskje er en 6610 og den kom vel i 1959.

Jeg er en ganske stor Mad Men fan, mulig på grunn av mitt yrke, og er enig med flere som mener at ingen bigshot reklamemann på 60-tallet ville valgt en Rolex med stållenke, spesielt ikke en nedstrippet-enkel å lese-fjellklatrer-klokke. Han trenger ingen toolwatch, han trenger et statussymbol og noe å showoff. Det er en måte å kalle det juks.

En annet måte, kanskje vanskelig ut i fra bildene, er at man i starten kan tro det er en 1016 (som ville vært ganske riktig rundt 1965), men senere begynner klokken å bli mer tydelig. når han heller seg en drink, tenner en sigarett eller tar telefonen etc.. da kan man se at klokken har safirglass. noe Rolex ikke presenterte før slutten av 70-tallet....og man kan begynne å tenke at de nå kjører en 14270 eller lignende. Ikke unormalt når en serie blir populær strømmer sponsorene til og produktplasserer.

Det er jo ikke livsfarlig, men synes det er et artig tema. Keep it real or keep it cool. Jeg er av skolen som synes real er cool, men uansett er jo klokken lekker.

Hvilken klokke hadde en reklamemann fra 60-tallet brukt?

Jeg er imponert over ditt øye for detaljer, og jeg er enig med deg ifht. keep it real. En slik serie burde hatt det horologiske korrekt på plass.

Har kun sett de første fire sesongene, så når jeg setter meg ned for å se sesong fem kommer jeg til å følge så mye med på klokkene til DD at jeg ikke får med meg handlingen. Takk for at du ødela serien for meg. :p;)

Jeg er imponert over ditt øye for detaljer, og jeg er enig med deg ifht. keep it real. En slik serie burde hatt det horologiske korrekt på plass.

Har kun sett de første fire sesongene, så når jeg setter meg ned for å se sesong fem kommer jeg til å følge så mye med på klokkene til DD at jeg ikke får med meg handlingen. Takk for at du ødela serien for meg. :p;)

You are welcome! En fast rutine jeg har innarbeidet. Hvilken klokke har f.eks. Skavlan?

Matthew Weiner, produsent og show runner, løper i sirkler rundt alle oss når det kommer til de små nerdete detaljene som gir en tidsriktig koloritt. Et nesten syklig fokus på de små tingene som gir troverdighet og som har vært nøkkelen til seriens suksess.

Bra observert det med safirglass. Det er et nivå som Weiner liker. :)

Anbefaler å se Making Of... på den første DVD-boksen. Der kan dere høre historier som når han tok ut leketøyet Etch-a-Sketch fra en tidlig episode fordi den var satt i april 1960 og Etch-a-Sketch ble ikke lansert før i november samme år.

Ellers er det watchestobuy.com som supplerer klokker til Mad Men. Her har jeg sett at de selger ekemplarer som har medvirket i flere episoder. Men ikke Drapers Rolex (så langt). :)

Matthew Weiner, produsent og show runner, løper i sirkler rundt alle oss når det kommer til de små nerdete detaljene som gir en tidsriktig koloritt. Et nesten syklig fokus på de små tingene som gir troverdighet og som har vært nøkkelen til seriens suksess.

Bra observert det med safirglass. Det er et nivå som Weiner liker. :)

Anbefaler å se Making Of... på den første DVD-boksen. Der kan dere høre historier som når han tok ut leketøyet Etch-a-Sketch fra en tidlig episode fordi den var satt i april 1960 og Etch-a-Sketch ble ikke lansert før i november samme år.

Ellers er det watchestobuy.com som supplerer klokker til Mad Men. Her har jeg sett at de selger ekemplarer som har medvirket i flere episoder. Men ikke Drapers Rolex (så langt). :)

Herlig fakta! Men hvorfor godta en ny Explorer I, med mindre Rolex gir deg en grunn...?

Dette er i så fall oppsiktsvekkende. Er du helt sikker?

Nei. Mener å huske at jeg leste om samme tema på et annet forum (med nerder), og at de konkluderte med at det var en 39mm. Etter noen google søk nå, finner jeg ikke denne tråden, men andre tråder/artikler som sier at det er en 36mm, men av nye dato. Ergo ikke tidsriktig for serien.

Noen påstår og at klokken er fake!

Her ser det ut som om det er en 36mm.