Dressklokke i gull

Medlem
20. okt. 2010
Sted
Asker
Juleselskap står for døren og det er høysesong for å ta på pendressen og noe elegant på håndleddet. Jeg mener sportslighet ikke hører hjemme på håndleddet når jeg trekker i mørk dress, og at edelt metall i kombinasjon med lær er det mest optimale. Mange tråder om dressklokke er det her inne, men ingen som helt har gitt meg svar. Mitt første dilemma er om den dyreste klokka i klokkeboksen bør være en dressklokke når den benyttes forholdsvis sjelden. Som sagt mener jeg en klokke som skal bæres til findressen bør være av edelt metall dvs gull eller platin så da er vel 100k et minimum hvis den også skal sitte et bra mekanisk urverk, gjerne manuelt når jeg tenker meg om. Og tynt. Max 10mm høyde og 42 mm størrelse. Vintage er kanskje et alternativ. Men det frister jo med noe nytt også. Denne sammenligningen av Rolex Cellini og Omega De Ville Tresor var spennende.
f9f27b838e0db59cf0c0ee279bd569d9.jpg

2a0f878497c19c0473f9b4700d7f9049.jpg

I motsetning til de fleste som kommenterte artikkelen likte jeg Celline best. Men Omega er teknologisk best tror jeg, og man betaler kanskje litt mindre for merkevaren.
ALS, PP, AP og VC er nok litt utenfor rekkevidde er jeg redd, men denne VC modellen har jeg veldig sans for , rundt 150k
08df501167ebb561d591d6b697085cc7.jpg

Vintage er kanskje en mulighet ...
Ellers synes jeg Montblanc er spennende
f6c7a5a7366de8f5f2db21afc50a86d6.jpg

Montblanc gir virkelig vanvittig mye valuta for pengene og jeg liker å gå litt mot strømmen.
For ikke snakke om dette superelegante designet fra merket Chaumet, over 200 år gammelt merke så en av de eldste etter VC og med et flott Zenith urverk , bare 8,5 mm høyt
4857bf3bd7390a3d38efb01eb4468a65.jpg

Og mens vi snakker om litt ukjente merker så er Zeitwinkel virkelig en independent som jeg synes er elegante med et veldig interessant urverk.
aa09d0b15234182ded396bb29ed317a9.jpg

Ellers synes jeg de nye Geophysical modellenen til JLC er lekre
1cc9bbc14d6560a413e196f9dce2db98.jpg

Det samme gjelder GP's 1966 modeller
917437515c0fab75683bc44d8d713edf.jpg

Mange i dressklokketrådene har vist til Longines, et merke jeg liker godt , særlig denne modellen
89ba105270f08a36a773c5436287dfe7.jpg

men har allerede 2 fine Longines modeller så enda en blir nok litt for mye.
Andre merker og modeller dere mener jeg burde vurdere?

Redigert:
Mye lekkert du sikler på, men du har vel strengt tatt glemt Breguet og Blancpain?;)
villeret_0.jpg

DSC_2714a.jpg.html

max-1-villeret-8-day-half-timezone-watch-blancpain.jpg

blancpain-villeret-grand-decoration-watch-1.jpg

Breguet:
Breguet+Classique+Chronograph+5287+3q.JPG

mtr_breguet_classique_classique-chronometrie-7727_7727br129wu_0.jpg
(10hz verket er vanvittig fascinerende)
Breguet-Classique-Chronograph-5287-pink-gold-black-dial-6.jpeg

Men selv hadde jeg valgt en annen versjon av VC alternativet ditt.
vacheron_image.2156628.jpg

Redigert:
Mye lekkert du sikler på, men du har vel strengt tatt glemt Breguet og Blancpain?;)
villeret_0.jpg

DSC_2714a.jpg.html

max-1-villeret-8-day-half-timezone-watch-blancpain.jpg

blancpain-villeret-grand-decoration-watch-1.jpg

Breguet:
Breguet+Classique+Chronograph+5287+3q.JPG

mtr_breguet_classique_classique-chronometrie-7727_7727br129wu_0.jpg
(10hz verket er vanvittig fascinerende)
Breguet-Classique-Chronograph-5287-pink-gold-black-dial-6.jpeg

Men selv hadde jeg valgt en annen versjon av VC alternativet ditt.
vacheron_image.2156628.jpg

Du tenker som min far, @Entropy. Jeg kan høre han messe om Churchill og breguet. Om Churchill var breguet-fan vet jeg ikke, men en slik klassiker er drømmen hans.
Samtidig har du et god poeng, urene du viser til er tvers gjennom klassiske og helt rett i settingen det inviteres til her :)

Selv synes jeg de nye cellini-modellene er flotte, men vil bruke mitt iwc pilot i rødt gull til en slik anledning.

Redigert av en moderator:
Blancpain er absolutt et alternativ, Breguet er ikke min stil. Barokk på et vis i mangel av bedre beskrivelse.
IWC en som er til salgs her inne har jeg sett en del på, men litt busy skive og litt stor ja.
IWC Pilot ser fantastisk ut , men ikke som dressklokke, vil nok ha noe mer diskret. Prisen for denne modellen er vel også utenfor mitt budsjett tror jeg
5764518790e7b42b1315a0eb98568012.jpg

Hva med denne, absolutt prikken over i en for min del når finstasen taes på, fungerer til alt som ikke er jeans og skjorten utenfor IMO.

405A9523-DFE2-4AC2-9AF4-FDCDCA580399_zpsldcu7cuh.jpg

JLC moonphase 39mm x 5mm er definitivt et flott alternativ, ja. Akkurat den modellen fant jeg ikke i min JLC prisliste . Hva kan den ligge på?
Har vel vært forbilde for denne FC modellen som ligner veldig, og til en meget overkommelig pris, men det er noe med FC som ikke helt klikker hos meg. Med 42mm litt stor også synes jeg
1200V_FC-705V4S4.png

Redigert:
DeVille Tresor og Cellini er to store drømmer en gang.. Ellers syns jeg IWC Portugese hadde vært stas. Planen er å krype litt før jeg både går og løper :)

JLC moonphase 39mm x 5mm er definitivt et flott alternativ, ja. Akkurat den modellen fant jeg ikke i min JLC prisliste . Hva kan den ligge på?

I følge JLC's nettsider er prisen US$ 18,900, prisen pleier å stemme nogenlunde med skandinaviske priser.

Men når man først snakker om Jaeger, hvorfor ikke en Grande Reverso Ultra Thin Duoface eller 1931? Hhv. 9,1 og 7,3mm tykk

jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-1931-hand-wound-wrist-watch.jpg

jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-duoface-watch.jpg

Redigert:
Var veldig interessert i Reverso for et par år siden men så dabbet det av men den Reverso'en der var virkelig nydelig, må se nærmere på den
jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-duoface-watch.jpg

I følge JLC's nettsider er prisen US$ 18,900, prisen pleier å stemme nogenlunde med skandinaviske priser.

Men når man først snakker om Jaeger, hvorfor ikke en Grande Reverso Ultra Thin Duoface eller 1931? Hhv. 9,1 og 7,3mm tykk
Dog er de tykkere enn MUT Moonphase, men utrolig klassiske!

Antar det er MUT Moon 39 dere snakker om. Den er faktisk 9.9mm tykk. Det er selve urverket som er 4.9mm, noe tykkere enn de manuelle verkene i de nevnte Reversoene.

Helt perfekte proporsjoner, IMHO :)

IMG_20141029_123733_1_zps0ba31c90.jpg

Alex fra WatchInsider kom igår med sin 10 på topp liste over dressklokker
Habring og Meistersinger var med, likte den blå skiva til Meistersinger, men litt stor. Hvordan Hublot modellen på 45mm kan være med skjønner jeg ikke. Dressklokke for meg må fremfor alt utstråle diskret eleganse. Hublot er alt annet enn det synes jeg.
Ellers har vi i tråden vært innom de fleste andre på lista.

Hva med en Seiko med 6810 urverk? Mener dette er rett under 2mm og det er jo en prestasjon i seg selv.
img58707979.jpg

Interessant. Er dette uret til salgs?
Leste meg litt opp på 6810 verket til Seiko som de har produsert svært lenge. 2mm er world class.
En av artiklene jeg fant inneholdt dette sitatet fra Vacheron Constantin

"There is no official definition or classification distinguishing thin calibres, each brand having its own terminology of extra/ultra thin/slim (no use of mega thin as of yet) but the industry more or less considers that a hand wound movement with less than a 3.5mm thickness can be considered ultra thin. According to Christian Selmoni the head of Product Development at Vacheron Constantin “a 3mm calibre is difficult to make but anything under 2mm – which functions – is a true feat which should be lauded.”

Ikke akkurat dette men det er et makan for salg på Yahoo i Japan nå.
http://japamart.com/auctoolitem.php?url=http://page12.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/p448096001

Ca 17500 +frakt og mva for et 18k gullur med inhouse verk på under 2mm er jo kanskje ikke så ille :)

Vet ikke hva disse ligger på men mulig @Jon Ali har peiling.

Ligger tre ser jeg http://japamart.com/auctoolitem.php?url=http://page12.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/p448096001

Interessant. Er dette uret til salgs?
Leste meg litt opp på 6810 verket til Seiko som de har produsert svært lenge. 2mm er world class.
En av artiklene jeg fant inneholdt dette sitatet fra Vacheron Constantin

"There is no official definition or classification distinguishing thin calibres, each brand having its own terminology of extra/ultra thin/slim (no use of mega thin as of yet) but the industry more or less considers that a hand wound movement with less than a 3.5mm thickness can be considered ultra thin. According to Christian Selmoni the head of Product Development at Vacheron Constantin “a 3mm calibre is difficult to make but anything under 2mm – which functions – is a true feat which should be lauded.”

Redigert av en moderator: