Dressklokke og hverdagsklokke på budsjett?

Medlem
22. des. 2013
Hei.
Jeg er ny på forumet og Etter mange år med kun sportsur på armen er det nå på tide med noe annet. Jeg har aldri vært helt bekvem med sportsuret. Det virker liksom litt sånn "se hvor flink jeg er som trener" desperat, og har de senere år brukt mobilen som klokke.

Jeg kan bruke Max 10.000,- og tenkte meg ei klokke til dressbruk og ei klokke til hverdagsbruk. Hverdag for meg er alt fra kontorjobb, hagearbeid, fjelltur, jakt, vedhogst, snekring m.m. Jeg er ikke så flink til på klokka av og på så den må være robust og samtidig stilig nok til å bruke på jobb.

Jeg kan gjerne kjøpe brukt men har ikke mye peiling på klokker så litt redd for å kjøpe katta i sekken. Jeg her hanske tynne håndledd, 16,5 cm så jeg seg for meg at klokkene ikke kan være for store.

Av en eller annen grunn har jeg ikke lyst på seiko eller certina, men ellers ingen spesielle føringer. Hva ville dere foreslå at jeg kjøper?

Hei.
Av en eller annen grunn har jeg ikke lyst på seiko eller certina, men ellers ingen spesielle føringer. Hva ville dere foreslå at jeg kjøper?

Jeg skulle nettopp til å anbefale en Seiko til en tusing som beater og en dyrere Certina til jobb. Ta en titt på Hamilton da. Er ikke mange klokkeprodusenter å velge mellom i din prisklasse, selv om vi snakker brukt.

Vintage Omega til dress, uten tvil. Kjøp av en anerkjent selger, feks Dag Braanaas.

Hamilton er ikke noe dårlig valg til hverdags. Evt en robust dykker fra en mindre produsent som Helson?

Til dressen:

Hamilton Intra-matic
IMG_2945.jpg

Til hverdags:

Helson Sharkdiver
P1010867.jpg

Redigert:
Er ikke mange klokkeprodusenter å velge mellom i din prisklasse, selv om vi snakker brukt.

Å, joda! Sjekk ut Seven Friday, Oris, Tag Heuer, Longines, Hamilton, Tissot, Maurice Lacroix, Glycine, Meistersinger, Ball m.fl.
I tillegg ville jeg absolutt gitt Seiko en sjanse til. Seiko har utrolig masse fint, med overraskende god kvalitet, til en rimelig penge.

Vintage Omega til dress, uten tvil. Kjøp av en anerkjent selger, feks Dag Braanaas.
Veldig god anbefalling å gå for vintage, særlig hvis du ser for deg ur i mindre Ø.
Vintage dressur er typisk Ø34-35mm og jeg kan fint bruke dem selv med mine 18cm.
Braanaas er absolutt en good guy, han har mye ute på finn - for eksempel her:
Omega Seamaster og Omega Geneve, 1965-1970, renset og ettersett

Sjekk også ut vår egen salgskanal under markedet her, at det for eksempel en nybumpet Eterna-matic øverst nå fra meg er selvsagt helt tilfeldig og langt fra noen snikreklame :mrgreen:

Sier meg også enig med tipsen om både Hamilton og Seiko - begge er veldig mye ur for pengene og her får du mye klokkemoro.

Både edox'n og eternaen det linkes til her er flotte klokker som er den typen jeg ser etter som dressklokke, men jeg kjenner lite til disse merkene. Gamle omega klokker har jeg også sansen for. Ser for meg at dressklokka må bli den typen.
Hverdagsklokka er jeg mer usikker på. Den bør være både robust så den tåler tøff bruk og stilig nok til å gå til skjorte og jakke på jobb siden jeg som sagt er litt dårlig til å huske på å bytte klokker. Tidligere erfaring med billigere klokker er at enten ryker glasset, eller så ryker festet der klokka festes til reima. Ser for meg en divertype men er usikker

Både Edox og Eterna er gamle annerkjente Sveitsiske merker med historikk tilbake til 1800-tallet, men ikke like godt kjente som Omega selvsagt og er det Omega som får hjerte å slå så gå for det ;)

Tidligere erfaring med billigere klokker er at enten ryker glasset, eller så ryker festet der klokka festes til reima. Ser for meg en divertype men er usikker

Her hørtes det ut som om "billigere" klokker heller er "veldig billige" klokker eller at du vært svært uheldig med kvalitetskontrollen. Alle ur nevnt over her har alle fått hard medførsel av flere brukere på forumet og fått gjennomgå litt av hvert og med unntak for en eller annen ulykke hvor då gått i gulvet på baderomsfliser kan jeg vanskelig se at normal til røff bruk skulle få hverken festet eller glass å ryke.

Dette er et fantastisk flott ur, her får du veeldig mye for pengene spør du meg. Hadde jeg ville hatt mer enn ett ur så hadde jeg glatt slengt meg på her. Prisen er knall og du har masse penger igjen til ditt andre ur.

Det påstås lenger oppe i tråden at du ikke kan få bra kvalitet innenfor ditt budsjett, det er tull. Begynn med denne Edoxen så er du langt på vei. Så har du en fin slump igjen til å finne deg noe røffere, nytt eller brukt!

Og hva med denne?
http://glycine.no/index.php?do=product&id=36

Redigert:
Ja de ser flotte ut både edox'n og eternaen :)

Har sett på glycine, og deb du linker til er skikkelig tøff, men kanskje litt for tøff til kontorbruk?

Hva med denne til daglig bruk? Er en som har den her inne og hver gang han poster bilder blir jeg "forelsket", er nok litt for mye etterligning for noen men jeg synes den er kul! :cool:

STEINHART_OCEAN_VINTAGE_MILITARY_LEATHER_NATO_WHOLE1.jpg

STEINHART_OCEAN_VINTAGE_MILITARY_WHOLE1.jpg

Hiver meg på de som skryter av Seiko som hverdagsbeater. Kjøp en Orange Monster til en tusenlapp, eller en pent brukt Stargate, så kan du klinke til og kjøpe en vintage Omega til dressbruk og fortsatt ha 5k igjen til noe annet moro. Hvorfor begrense seg til to klokker? ;) Du trenger sikkert en flyger, en birthyear, noe i bronse/messing også, for ikke å glemme pulsklokke, som jeg har klart å snike under klokkeradaren i heimen, siden det jo tross alt er et verktøy... :D

Den steinhart'n så jo fin ut :)

Seiko er sikkert veldig bra, men det har jeg av en eller annen grunn ikke så veldig lyst på. Hverdagsklokka skal sitte på armen hver dag nesten så viktig med en klokke jeg vil trives med. Jeg har kontorjobb på dagen, men er aktiv med det meste på ettermiddag, kveld og helg, så mulig jeg må ha tre klokker ja. En til jobb, en til fritid og en til dress. Baller på seg dette skjønner jeg.... ;)

Den steinhart'n så jo fin ut :)

Seiko er sikkert veldig bra, men det har jeg av en eller annen grunn ikke så veldig lyst på. Hverdagsklokka skal sitte på armen hver dag nesten så viktig med en klokke jeg vil trives med. Jeg har kontorjobb på dagen, men er aktiv med det meste på ettermiddag, kveld og helg, så mulig jeg må ha tre klokker ja. En til jobb, en til fritid og en til dress. Baller på seg dette skjønner jeg.... ;)

Du klarer å presse inn en seiko SKX007 om du går for hamiltonen og steinharten :cool: