Dressur

fjk

Medlem
5. feb. 2010
Innlegg
181
Sted
Bergen
God morgen folkens!

Hadde vært morsomt å se hva dere anser som det perfekte dressur etter deres personlige smak. Post gjerne både navn, bilde og en liten begrunnelse! :)

(Ja, posten lagres i stor grad fordi jeg selv ikke har klart å bestemme meg for dette... :p)
 
Det finnes jo utrolig mange fine...
I min boks har jeg tre stk jeg regner som pene til dress;

Omega Constellation (fra ca 70)
Rolex DateJust (fra mid-70)
JLC Memovox (fra mid-60)

Jeg synes at JLC har noen ordentlige godbiter i denne kategorien.
Skulle jeg kun hatt ett, og i tillegg ikke ønsket å bruke all verdens pådet, ville jeg valgt et vintage DateJust.
 
Vintage Omega er alltid et godt valg. Verkene var av høy kvalitet, og bruktprisene til å leve med. Constellation "Pie-pan":

Klokkebilder333.jpg
 
Vintage Omega er alltid et godt valg. Verkene var av høy kvalitet, og bruktprisene til å leve med. Constellation "Pie-pan":

Enig:)

Connieblue3.jpg


Og en som kanskje ikke er så billig. GrandLuxe (ikke min)

1956GrandLuxe2.jpg



Jon
 
Jeg synes ikke vi skal glemme IWC i denne tråden.

Portugueseren er i mine øyne ett av de vakreste dressurene på markedet. Lyser klassisk dressur lang vei :D
DSC00009.jpg

DSC00010.jpg
 
Veldig enig mht vintage-urene.
Det er veldig mange fine dress-ur å hente derfra.
Med tiden er dog størrelsen endret seg noe, fra relativt tynne og små (gjerne i gull, om man skulle være helt politisk korrekt), til dagens mer kompakte ur i 40-42mm.

For min del har jeg følgende favoritter for tiden - og alle får sin armtid i lett sirkulasjon med sportsurene. I fare for å fornærme noen (av urene selvsagt), har jeg følgelig ingen favoritt blant dem....;)



Zenith Grande ChronoMaster GT

P1010355-1.jpg


IWC Portuguese Chrono

P1010353-1.jpg


Jaeger-LeCoultre Reverso Grande GMT

P1010364-1.jpg


Jaeger-LeCoultre Master Control Eight Days

P1010359-1.jpg


IWC Portuguese Automatic (7 Days)

P1010349-1.jpg


Glashutte Original PanoMaticVenue

P1010379-1.jpg
 
Jeg ser du har startet kronografen så den går nøyaktig likt som sekundviseren. Må si det er noe jeg også tar meg selv i å gjøre titt og ofte :p

Meget godt observert, gjmo!
Det er en stor liten detalj jeg alltid gjør når jeg bærer en chronograph.
Og, det er vel bare slik det gjerne blir for oss med den lille fetish'en for disse vakre konstruksjonene...:D
 
Kommer an på om jeg vil ha en klassisk elegant eller en litt mer flashy... Men IWC må det være!

Enten caliber 8541 (35mm) eller Portuguese.

P1010928.jpg
 
En av mine klare favoritter om dagen er IWC Mark xvi.
Jeg har ikke prøvd det på armen, så jeg er redd for at det muligens blir litt lite. Men jeg synes dette uret er meget diskret, klassisk og at det har en viss verdighet over seg.
693148c3.jpg
 
Jeg synes at en dressklokke skal være så enkel som mulig, gjerne uten dato og håndopptrukket. Et dressur skal ikke være for stort! 34-38 mm er passe.

Mine favoritter er Minerva Pythagore og Jaeger-LeCoultre Master Grande Taille.

L1010313.jpg

minerva_4.jpg

L1010402.jpg

L1010116.jpg

L1000525c.jpg


Bildene er vel en begrunnelse i seg selv! Dette er to klokker fulle av sjel og personlighet.
 
Mye enig med deBalzac - dessur bør ikke være for komplisert og heller ikke for stort - og det var noen prakteksemplar som ble vist her (og mye bra ellers i tråden også).

Selv tyr jeg gjerne til en Hamilton Jazzmaster - som heller ikke på noen måte er avskrekkende prismessig

4441603912_ecef8ed651_z_d.jpg


4452263926_8e4ae525a5_z_d.jpg


4451489845_d97af4d0a8_z_d.jpg
 
Dette er i mine øyne det perfekte dressur.
38mm diameter, manuelt opptrekk, enkel skive og gull.:D

DSCF0036.jpg


DSCF00322.jpg
 
Masse flotte klokker her. Nesten så man får lyst til å ta på dress;)

Her er et par til. Første generasjon Omega Geneve er interessante ur. Det var før Geneve ble den rimeligste linjen til Omega. Her er en med sort skive fra 54 som fungerer bra til dress.

Blackarrived1.jpg


Geneveblack4.jpg


Geneveblack6.jpg


Og sammen med samme klokke med lys skive

Blackarrived2.jpg


Geneve2.jpg


genevead.jpg



Jon