DSSD og Service!

Medlem
27. des. 2014
Innlegg
17
Sted
Tønsberg
Hei!
Var usikker på hvor jeg skulle ta dette opp, men...
Er det dyrere å sende en DSSD på service, kontra et annet ur med 3135 urverk?
Har lest litt på andre forums, der noen sier at den omfattende trykktesten tar så vakent lang tid,
at prisen derfor er (mye) høyere er normalt? Er det virkelig nødvendig å få den trykktestet for 3900m,
holdet det ikke med f.eks 500 meter for oss dødelige?
Noen som har erfaring med dette?
Takk for svar!
 
Det har jeg vanskelig for å tro. Har du sendt en Mail til Lervik og spurt? Jeg betalte 3800,- for service
av en 16600. Uten polering selvfølgelig:)
 
Hei!
Var usikker på hvor jeg skulle ta dette opp, men...
Er det dyrere å sende en DSSD på service, kontra et annet ur med 3135 urverk?
Har lest litt på andre forums, der noen sier at den omfattende trykktesten tar så vakent lang tid,
at prisen derfor er (mye) høyere er normalt? Er det virkelig nødvendig å få den trykktestet for 3900m,
holdet det ikke med f.eks 500 meter for oss dødelige?
Noen som har erfaring med dette?
Takk for svar!

Den er dyrere enn andre 3135, pga pakningstype og spesielt heliumsventilen.
 
Den er dyrere enn andre 3135, pga pakningstype og spesielt heliumsventilen.

16600 og 116600 har da også dette? Har aldri hørt om at det har blitt nevnt høyere pris pga Heliumsvent? Sier på ingen måte du har feil, men hadde vært artig å fått fasiten :)
 
16600 og 116600 har da også dette? Har aldri hørt om at det har blitt nevnt høyere pris pga Heliumsvent? Sier på ingen måte du har feil, men hadde vært artig å fått fasiten :)
Det var det jeg fikk fortalt på Lian i Trondheim ihvertfall... Bare ring å hør:cool:
 
God link der...Men, kommentaren fra Gary helt ned er det jeg har mest lest om før også.
Den klokkeglass-popping skjer også når de dykkerne opplever trykk nedgang i dekomp-kammer etter et opphold i Helium belastet habitat.
http://www.hodinkee.com/blog/opinion-too-much-hot-air-about-helium-release-valves

As a former commercial saturation diver in the North Sea, I'd like to give you an important point- helium release valves have nothing to due with how deep a watch can go. While working in the North Sea, we would live in saturation chambers for 30 days.These chambers were dry environments and were located on the oil rig or ship. They were at an internal pressure of the diving depths ( ie 200m-665ft). At this depth, we were breathing 95% HELIUM. Now helium is one of the smallest molecules and it penetrate ANY watch seal. After being in the chamber for 30 days a lot of helium has built up INSIDE the watch case. As we were slowly brought back to the surface over 5 days, the pressure was decreasing in the chamber. Boyle's Law states that as pressure decreases, VOLUME increases( including inside the watch).Think of champagne. As long as the bubbles are under pressure with the cork in the bottle all is well. Remove the cork(lessen the pressure and out explodes the champagne!) We would reach a point where the helium in the watch expanded to such an extent that BANG! it blew the crystal off. I witnessed this MANY times on various watches no matter what their depth rating. HRV allow the internal helium to escape as the pressure decreases during assent. You could also have a dive watch with such a strong case/crystal that it could withstand the expanding pressure of the helium and be able to handle it. My Zodiac Super Sea Wolf was brilliant at those depths while I saw Rolex Submariners popping crystals regularly.Hence the development of the HRV. I believe it was a co-patent between Doxa & Rolex. I hope this helps. Gary

Angående den co-patent: Gary har rett også.
Ut av sammarbeidet, Rolex brukte den på de klokker med He ventile i industriel dykking(Comex) og Doxa i sivile dykking bransjen.

Under kan man se den automatiske He ventile som er brukt på Rolex og mange andre.


Det ser ut som hele He ventile er erstattet gjennom en service: Fordi ventilen er et svak punkt, den trenger å bli optimal før hver trykktest og sansynnligvis kan ikke brukes gang på gang ved å bare bytte pakningene...?
Forklart helt ned i linken der :
http://www.chronometrie.com/rolex3135/rolex3135.html
 
Redigert:
Var en tur innom Bjerke, der fikk jeg beskjed om pris på service for DSSD var rundt 8000kr.
Trudde jeg hørte feil så spurte igjen, å prisen var fortsatt 8000kr.
Dette kan da vel ikke være riktig ?
 
Var en tur innom Bjerke, der fikk jeg beskjed om pris på service for DSSD var rundt 8000kr.
Trudde jeg hørte feil så spurte igjen, å prisen var fortsatt 8000kr.
Dette kan da vel ikke være riktig ?

Høres da helt fair ut det med tanke på å skulle kjøre den seriøse trykktesten denne klokken krever.

"And did we mention that Rolex tests its Sea-Dwellers and Deepseas in a specially designed chamber developed specifically for them by a little company called COMEX? They do, and while there are no longer COMEX signed Rolex watches, you can be sure that COMEX DNA lives in this Deepsea."

x580x9999_2x__img.jpg
 
Høres da helt fair ut det med tanke på å skulle kjøre den seriøse trykktesten denne klokken krever.

"And did we mention that Rolex tests its Sea-Dwellers and Deepseas in a specially designed chamber developed specifically for them by a little company called COMEX? They do, and while there are no longer COMEX signed Rolex watches, you can be sure that COMEX DNA lives in this Deepsea."

x580x9999_2x__img.jpg

Da er det kanskje ikke så rart, når det blir så mye greier.
Kan vel kanskje vurdere service hos en annen urmaker, med en trykk test på et par hundre meter, blir kanskje rimeligere det. :)
 
Redigert:
Da er det kanskje ikke så rart, når det blir så mye greier.
Kan vel kanskje vurdere service hos en annen urmaker, med en trykk test på et par hundre meter, blir kanskje rimeligere det. :)

Det blir - i mine øyne - som å kjøpe seg en Audi RS4(skuddsikker kvalitet) og serve den på Grøftekanten Automek RILUM med deler fra Biltema. Det går sikkert helt fint, men det forringer bilens verdi.

Skal du ha en DSSD, så skal du ha en DSSD - trykktestet til oppgitt dybde.

Det er et godt tips jeg snappet opp fra en rutinert bruker, som jeg villig deler videre - sett av en prosentvis andel av klokkens verdi til service hvert år, alt avhengig av klokkekostnad og servicekostnad.
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Det blir - i mine øyne - som å kjøpe seg en Audi RS4(skuddsikker kvalitet) og serve den på Grøftekanten Automek RILUM med deler fra Biltema. Det går sikkert helt fint, men det forringer bilens verdi.

Skal du ha en DSSD, så skal du ha en DSSD - trykktestet til oppgitt dybde.

Det er et godt tips jeg snappet opp fra en rutinert bruker, som jeg villig deler videre - sett av en prosentvis andel av klokkens verdi til service hvert år, alt avhengig av klokkekostnad og servicekostnad.

Det er et godt poeng, som jeg ikke kan være uenig i :)
 
Høres da helt fair ut det med tanke på å skulle kjøre den seriøse trykktesten denne klokken krever.

"And did we mention that Rolex tests its Sea-Dwellers and Deepseas in a specially designed chamber developed specifically for them by a little company called COMEX? They do, and while there are no longer COMEX signed Rolex watches, you can be sure that COMEX DNA lives in this Deepsea."

x580x9999_2x__img.jpg

De blir testet ganske tøft ifølge denne artikkelen.
12000meter:eek:

http://www.ahametals.com/10-things-every-rolex-owner-know/
 
Du kan jo sammenligne med Tag Heuer super professional 1000 meter som kom på -80 tallet og var en seriøs konkurrent til Seadweller. Denne har et ETA verk uten komplikasjoner, ikke heliumventil heller. Protid tok 7560,- for service på verket, bytte av velle/krone og pakninger. Ingen polering, lenke urørt - keep it simple. Ikke klag på Rolex servicepriser. :mad:
Tom
 
Du kan jo sammenligne med Tag Heuer super professional 1000 meter som kom på -80 tallet og var en seriøs konkurrent til Seadweller. Denne har et ETA verk uten komplikasjoner, ikke heliumventil heller. Protid tok 7560,- for service på verket, bytte av velle/krone og pakninger. Ingen polering, lenke urørt - keep it simple. Ikke klag på Rolex servicepriser. :mad:
Tom

Skal ikke klage. Jeg tenkte bare at så lenge servicen ble gjort av en kyndig urmaker med orginale deler, så var det litt "unødvendig" å måtte trykkteste den til 3900m, når ordinære trykktest apprater kunne gjort susen. :D