Dubai?

Medlem
16. aug. 2012
Innlegg
54
Sted
Nordland
Hei folkens!
Har forstått att det er en del bereiste medlemmer her i TS menigheten. Har noen av dere vært i Dubai?
Høstens tur med samboeren å min familie går til Dubai. Er det noe å se der for oss TS medlemmer?
Hva burde jeg ellers prøve, se eller oppleve?
Vi skal bare være der en uke, så det er litt begrenset hvor mye jeg har mulighet til å få med meg..
Ellers er alle tips hjertelig velkommen :)
 
Hei folkens!
Har forstått att det er en del bereiste medlemmer her i TS menigheten. Har noen av dere vært i Dubai?
Høstens tur med samboeren å min familie går til Dubai. Er det noe å se der for oss TS medlemmer?
Hva burde jeg ellers prøve, se eller oppleve?
Vi skal bare være der en uke, så det er litt begrenset hvor mye jeg har mulighet til å få med meg..
Ellers er alle tips hjertelig velkommen :)

Etter et lite søk på forumet:

* Klokker i DUBAI – en liten walktrough med hovedvekt på Omega og Rolex.
* Brukte ur i Dubai?
* Priser i Dubai
 
Hei folkens!
Har forstått att det er en del bereiste medlemmer her i TS menigheten. Har noen av dere vært i Dubai?
Høstens tur med samboeren å min familie går til Dubai. Er det noe å se der for oss TS medlemmer?
Hva burde jeg ellers prøve, se eller oppleve?
Vi skal bare være der en uke, så det er litt begrenset hvor mye jeg har mulighet til å få med meg..
Ellers er alle tips hjertelig velkommen :)

Mall of The emirates + flyplassen! Masse å se og prisene er bedre/diskutable innenfor rimelighetens grenser.

http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/kab-%96-nytt-medlem-min-holy-grail-2-2-a-3418/

Jeg anbefaler en tur i ørkenen med Landcruiser (som passasjer), havfiske (du slipper å ta av fisken selv og de agner opp kroken for deg..lol), restauranten på toppen av Burj Al Arab (minimumspris på middag og kle deg pent) og kjør knallhard pruting i gull souken på smykker.

KAB
 
Et besøk i Bursj Khalifa (verdens høyeste bygning) må med, men husk å bestill billetter før dere reiser for å komme opp i tårnet. Visit the Burj Khalifa -- The Tallest Building in the World

KAB foreslår middag på Burj Al Arab, men et rimeligere alternativ er ettermiddagste.
Det må også forhåndsbestilles https://www.jumeirah.com/en/hotels-resorts/dubai/burj-al-arab/

Lei en Ferrari en dag Ferrari Rental in Dubai, Abu Dhabi, UAE Bare husk å ikke dra over til et annen Emirat.

Ta en tur til den blå Moskeen. Det er seriøst verdt en tur, men pass på antrekket.

Angående shopping så er det ikke særlig prutingsmulighet hos AD'er, men i gull souken er det bare å prute så mye du klarer.
 
I souken er det imidlertid ikke helt sikkert det er 18k alt som glimrer. Men visstnok skal sannsynligheten for at du blir svindlet i butikkene være svært lav, for det se de ikke blitt på. "Rolex"er får du imidlertid kjøpt på gaten i souken, de ville jeg derimot helt klart styrt unna... Kjøpte noen smykker til daværende sambo der, og gullsmeden jeg tok dem med til for en kjapp kikk mente jeg hadde gjort et særdeles godt kjøp, men så handlet jeg for 30% under den opprinnelige prislappen og. Samtidig kunne han fortelle meg at gulllkjedet jeg fikk med anhenget var fra en italiensk produsent som svindlet EUs subsidiesystem, men det var jo bare en fin bonus. Som flere sier: Prut på smykker. Og ikke bare i souken, selv om reiseguider sier at du ikke skal prute på smykker i kjøpesenteret for da blir de fornærmet. Men jeg tror man kan se det an litt og kanskje være litt mer diskret enn en tysk eller engelsk charterturist...

Flere av kjøpesentrene har butikker med egen gullsmed som spesiallager smykker til deg ila. dagen. Vil du ha i hvitt gull i stedet for gult, og med en annen fasettering på stenen? Null problem, kom tilbake om to og en halv time... Men da tror jeg man skal bruke mer penger enn jeg hadde tenkt.

Klokker rakk jeg dessverre ikke å se noe særlig på der nede, og hadde uansett ikke budsjett til dette. Men jet vil anbefale å vurdere å få sydd en dress der nede om du trenger en. Det fikk en jeg reiste med gjort, og resultatet ble veldig bra. Ellers MÅ man jo stå på innendørs-slalåm på Emirates Mall, det er så herlig turistcorny å kjøre nedover bakken mens du titter inn i butikkvinduene, og folk som spiser titter ut.

NB: Hvis du leier bil, husk at det ALLTID er din skyld dersom du er involvert i en kollisjon med lokalbefolkningen. Unnskyld, bukk og beklag. Det var ihvertfall advarselen vi fikk ganske klart presentert. Krasjer du derimot med en inder, er det hans skyld. For lokalbefolkningen er mer verdt enn en turist, men turistene er mer verdt enn enn inder... Litt usikker på om han var helt seriøs akkurat da. Skal ikke se bort ifra det. Hvis du liker bilskiltspotting, kan det være greit å vite at jo færre siffer i bilnummeret, jo mer kongelig er eieren. tre siffer eller lavere er mao. ganske høyt opp i hierarkiet, et siffer er sjefen sjøl.
 
Mange gode tips å råd, takk :)

Har forstått det med de gullsoukene, att ikke alt er like fint som det ser ut..

Skal prøve å få meg en middag i høyden, ja:)
 
Har selv besøkt et par restauranter på Souk al Bahar. Her har man fin utsikt over Burj Khalifa og fonteneshowet.
 
Hva er det dere ønske å oppleve?

Klokker?
Ørken, natur?
Se og bli sett?
Dyr champagne?
Bilkjøring i sanden? (Forøvrig vaskeligere om sommern da sanden er løsere og det er mye lettere å sette seg fast).
Kultur? Gamle byer, fort?
Eller bare sol og varme. Bruke en uke på stranden?

Husk at det er jævlig varmt der om sommern.



Selv føler jeg at Dubai blir litt trailertrash å reise på ferie til.



Har ikke vært i Dubai, men har vært to ganger i Qatar. Omtrent samme greiene. Hadde aldri dratt dit hvis ikke foreldrene mine hadde jobbet der.


Jeg vil troOman har det mye av det samme å by på som Dubai stasjmessig, men har langt flottere natur, historie, kultur.
 
Hva er det dere ønske å oppleve?

Klokker?
Ørken, natur?
Se og bli sett?
Dyr champagne?
Bilkjøring i sanden? (Forøvrig vaskeligere om sommern da sanden er løsere og det er mye lettere å sette seg fast).
Kultur? Gamle byer, fort?
Eller bare sol og varme. Bruke en uke på stranden?

Husk at det er jævlig varmt der om sommern.



Selv føler jeg at Dubai blir litt trailertrash å reise på ferie til.



Har ikke vært i Dubai, men har vært to ganger i Qatar. Omtrent samme greiene. Hadde aldri dratt dit hvis ikke foreldrene mine hadde jobbet der.


Jeg vil troOman har det mye av det samme å by på som Dubai stasjmessig, men har langt flottere natur, historie, kultur.

Det eneste vi har "planlagt" er Burj Khalifa, komme oss i høyden:)
Ellers vil vi gjerne se å oppleve Dubai, kanskje en dag i ørken, å vertfall litt kjøpesenter/shopping(klokker?). Dubai er vell reisemålet bare for og ha opplevd det, å det er slettes ikke sikkert jeg noen gang reiser dit igjen. Så det er vell obligatorisk med alle disse typiske turist-greiene? :)
 
Det eneste vi har "planlagt" er Burj Khalifa, komme oss i høyden:)
Ellers vil vi gjerne se å oppleve Dubai, kanskje en dag i ørken, å vertfall litt kjøpesenter/shopping(klokker?). Dubai er vell reisemålet bare for og ha opplevd det, å det er slettes ikke sikkert jeg noen gang reiser dit igjen. Så det er vell obligatorisk med alle disse typiske turist-greiene? :)

Skal du på Burj Khalifa, så kan det være greit å booke tur før dere er der nede. Det er rimeligere, og det er noen ganger det er "fullt". Med "fullt", mener jeg at det er kun premium-billettene som er til salgs.

Det er ganske gøy å kjøre i ørkenen med 4x4, men jeg hadde droppet å være der på kvelden. Det er noen turoperatører som tilbyr et show på kvelden, styr unna dette.

Jeg skrev dette til noen som skulle til Dubai i 2009, så ta infoen med en klype salt, men jeg regner med at det meste fremdeles gjelder:

1. Shopping.
- det er x antall forskjellige shopping malls i Dubai, med alt man kan tenke seg av designer-klær +++. Det generelle prisnivået i Dubai har økt kraftig de siste årene, så det er ikke allverden å spare på kles- og gadget-shopping.

- gull-souken er noe man kan få med seg. det er en del / gate i Dubai by hvor man kan shoppe gull ++++. Problemet er at man samtidig blir plaget av folk som vil selge en "handbags, copywatches" for hver 2.meter. Det er derfor laget en gull-souk nr.2 (= Gold & Diamond Park) , som er en liten shoppingmall med færre selgere, men fint utvalg. Gullsmykker / diamanter er noe man kan spare mye på i forhold til norske priser, da arbeidskraften koster ingenting. Problemet man sitter igjen med, er en stadig økende gullpris på markedet.

- Mall of the Emirates. Kjempestor mall, som også inneholder Ski Dubai = stor innendørs skibakke.

- Souk Madinat = shoppingmall i tilknytning til Madinat Jumeirah hotel (=stor resort som er bygget i gammel arabisk stil). Ikke så mange kjedebutikker +++, men mange forskjellige restauranter som ligger ved en kunstig innsjø.


2. Ting i se / gjøre
- Desert Safari. Dra ut i ørkenen med 4x4-biler og kjøre rundt i sanden. Noen turer inkluderer underholdning på kvelden, prøv å unngå dette, da det er en kjempe-turistfelle (tenk magedans, kle deg ut som en sjeik og bli tatt bilde av +++).

- Burj al Arab. Fin design, full av nyrike russere. Har aldri vært der.

- Jumeirah Beach Hotel
- hotellet som ligger rett ved siden av Burj al Arab. Er formet som en bølge, har en fin sandstrand (litt usikker på om man må være hotellgjest for å kunne benytte den).

- Wild Wadi = badeland!

- Aquaventure = badeland nr.2, er i tilknytning til Atlantis, det nye hotellet som ligger ytterst på The Palm. Her er det også en lang sandstrand som man kan benytte seg av.
- Dubai creek. Dubai by (dvs, den "gamle" delen"), er delt i to av en creek = elv. For å passere denne raskest og biligst mulig, tar man water-taxis som har faste anløpssteder på begge sider. Billig, samtidig som det er fin utsikt over den "gamle" Dubai by fra vannsiden.

- Burj Dubai = verdens høyeste bygning. Ligger rett ved Dubai mall, som er en relativt ny shoppingmall med et enormt akvarie.

3. Spise
- Det er kun i tilknytning til hotellene at man kan servere alkohol, derfor er de aller fleste restaurantene å finne der. I Dubai finner man alle typer og prisklasser av restauranter.


Timeout Dubai kan være greit å kjøpe for å få med seg ting som skjer mtp uteliv +++

Det finnes en bok (The Entertainer tror jeg) som inneholder masse coupons til forskjellige aktiviteter, f.eks. 2 for 1 inngang til Aquaventure +++. Med litt planlegging, så kan man spare penger.
 
Takk for mange gode svar :)

Ser flere nevner dette med 4wd i ørken, må se nærmere på det:)
Ser også flere nevner att man må bestille god tid i forveien, så da får jeg sette meg ned å bestille :eek: