Det eneste vi har "planlagt" er Burj Khalifa, komme oss i høyden
Ellers vil vi gjerne se å oppleve Dubai, kanskje en dag i ørken, å vertfall litt kjøpesenter/shopping(klokker?). Dubai er vell reisemålet bare for og ha opplevd det, å det er slettes ikke sikkert jeg noen gang reiser dit igjen. Så det er vell obligatorisk med alle disse typiske turist-greiene?
Skal du på Burj Khalifa, så kan det være greit å booke tur før dere er der nede. Det er rimeligere, og det er noen ganger det er "fullt". Med "fullt", mener jeg at det er kun premium-billettene som er til salgs.
Det er ganske gøy å kjøre i ørkenen med 4x4, men jeg hadde droppet å være der på kvelden. Det er noen turoperatører som tilbyr et show på kvelden, styr unna dette.
Jeg skrev dette til noen som skulle til Dubai i 2009, så ta infoen med en klype salt, men jeg regner med at det meste fremdeles gjelder:
1. Shopping.
- det er x antall forskjellige shopping malls i Dubai, med alt man kan tenke seg av designer-klær +++. Det generelle prisnivået i Dubai har økt kraftig de siste årene, så det er ikke allverden å spare på kles- og gadget-shopping.
- gull-souken er noe man kan få med seg. det er en del / gate i Dubai by hvor man kan shoppe gull ++++. Problemet er at man samtidig blir plaget av folk som vil selge en "handbags, copywatches" for hver 2.meter. Det er derfor laget en gull-souk nr.2 (= Gold & Diamond Park) , som er en liten shoppingmall med færre selgere, men fint utvalg. Gullsmykker / diamanter er noe man kan spare mye på i forhold til norske priser, da arbeidskraften koster ingenting. Problemet man sitter igjen med, er en stadig økende gullpris på markedet.
- Mall of the Emirates. Kjempestor mall, som også inneholder Ski Dubai = stor innendørs skibakke.
- Souk Madinat = shoppingmall i tilknytning til Madinat Jumeirah hotel (=stor resort som er bygget i gammel arabisk stil). Ikke så mange kjedebutikker +++, men mange forskjellige restauranter som ligger ved en kunstig innsjø.
2. Ting i se / gjøre
- Desert Safari. Dra ut i ørkenen med 4x4-biler og kjøre rundt i sanden. Noen turer inkluderer underholdning på kvelden, prøv å unngå dette, da det er en kjempe-turistfelle (tenk magedans, kle deg ut som en sjeik og bli tatt bilde av +++).
- Burj al Arab. Fin design, full av nyrike russere. Har aldri vært der.
- Jumeirah Beach Hotel
- hotellet som ligger rett ved siden av Burj al Arab. Er formet som en bølge, har en fin sandstrand (litt usikker på om man må være hotellgjest for å kunne benytte den).
- Wild Wadi = badeland!
- Aquaventure = badeland nr.2, er i tilknytning til Atlantis, det nye hotellet som ligger ytterst på The Palm. Her er det også en lang sandstrand som man kan benytte seg av.
- Dubai creek. Dubai by (dvs, den "gamle" delen"), er delt i to av en creek = elv. For å passere denne raskest og biligst mulig, tar man water-taxis som har faste anløpssteder på begge sider. Billig, samtidig som det er fin utsikt over den "gamle" Dubai by fra vannsiden.
- Burj Dubai = verdens høyeste bygning. Ligger rett ved Dubai mall, som er en relativt ny shoppingmall med et enormt akvarie.
3. Spise
- Det er kun i tilknytning til hotellene at man kan servere alkohol, derfor er de aller fleste restaurantene å finne der. I Dubai finner man alle typer og prisklasser av restauranter.
Timeout Dubai kan være greit å kjøpe for å få med seg ting som skjer mtp uteliv +++
Det finnes en bok (The Entertainer tror jeg) som inneholder masse coupons til forskjellige aktiviteter, f.eks. 2 for 1 inngang til Aquaventure +++. Med litt planlegging, så kan man spare penger.