Dumt spørsmål...

Medlem
1. juni 2008
Innlegg
37
Og jeg regner med jeg kommer til å få så hatten passer nå...

Men hva skyldes all entusiasmen for Panerai??

Kule klokker, jeg vurderer å kjøpe en. Men hva er det med Panerai som gjør at man har eget forum for den, og møtes osv??

Jeg liker IWC. Jeg liker AP. Men hva gjør at de med Panerai tar helt av?:) Selv om jeg har IWC så går jeg ikke på IWC- treff (om noe slikt finnes i Oslo).

Misforstå meg rett, jeg spør ikke for å kritisere. Tvert i mot. Jeg spør for å skjønne. Som sagt, har lyst på en selv. Men skjønner ikke denne entusiasmen? Eller kanskje jeg skjønner den dagen jeg har en på håndleddet?:)
 
Ikke enkelt å svare på et slikt spørsmål, da vi sikkert har noe ulike motiver for entusiasmen.

Men du er jo selv muligens i ferd med å anskaffe deg en...hvorfor ? Den dagen du har en PAM på armen vil du lettere forstå. Leser du endel av innleggene på http://www.paneristi.com vil det også hjelpe deg å skjønne "galskapen" ! ;)
Det at noen går på Panerai samlinger, at det finnes egne fora for merket, at det er egentlig et "gammelt" merke, men relativt nytt for publikum, at det finnes en rekke store og små klokkefantaster verden over som står fram og bekjenner sin tilhørighet,- er vel noen få av faktorene som gjør klokker fra Panerai til litt "spesiell",- ihvertfall for meg !

Velkommen, du også !
 
For min del ble jeg fulstendig slått ut første gangen jeg så en PAM i Paris, den hadde noe spesielt over seg og
passet min "image" perfekt.
Jeg har hatt opp til fler forskjellige andre merker (Rolex, Bell & Ross, etc) men ingen av disse kunne måle seg opp
mot en Ekte Panerai.
Det er også noe med disse GTGène vi holder på med som er helt herlig, det finnes (ikke meg bekjent) noen andre klokkemerker som har noe tilsvarende. Det å kunne sitte å prate sammen om en lidenskap med likesinnede er helt topp!
En annen ting er "tilbehøret" remmer og spenner i alle varianter og farger, det er ikke så mange andre klokker som har
den greia der.
Ta deg en tur på et GTG eller ta deg i hvert fall en kikk på en PAM og kjenn etter om du får den rette følelsen for
uret.
Også en ting til, det er ikke så mange som har eller kjenner til en Panerai, i motsettning til feks. Rolex. Det liker jeg 8)
 
Jeg synes spørsmålet ditt er svært intelligent, sitter selv og lurer på hvilken Panerai jeg skal skaffe meg (dersom ikke fornuften vinner og jeg lar pengene stå i banken, (lite sannsynlig ;) )).

Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg er det motsatte av et Sylvester Stallone fan så forklaringen med at Panerai er hot fordi "Sly" digger Panerai liker jeg ikke å høre.

Panerai smitten ser nesten litt epidemisk ut, noen kule personer (andre enn Sly?) har blitt beundret mens de har hatt på seg pam'en sin. I tillegg så er det tidsriktig med store klokker, og Panerai lager på en måte en ekte store klokker (de har alltid vært store, de lager ikke store klokker fordi markedet plutselig vil ha det).

Jeg leste forresten at Rolex bruker desidert mest penger på reklame (not a bomb), fulgt av Breitling (masse penger, men laaangt under Rolex). Panerai var ikke engang på listen over de 25 klokke merkene som ble mest markedsført!

Det er mulig jeg ramser opp selvfølgeligheter, dessverre klarer jeg uansett ikke å besvare spørsmålet ditt. :| Barnslig lyst på en Panerai har jeg uansett!
 
Jeg skal prøve å si min mening om hvorfor jeg mener Panerai har vært og fortsatt er sannsynlig det mest ettersurte klokkemerke i verden siden 2006.

Interessant historie er alltids noe som kan bidra til ekstra interesse siden faktiskt ikke mange brands har det.

Att klokkene har et tiltalende utseende som passer i tiden spiller selvfølgelig stor rolle. Siden jeg testet Panerai 44mm har det vært helt utenkelig for meg å ta på meg en klokke i 40mm.

Andrahånds verdi er en annen ting som jeg tror også spiller rolle. Panerai har hatt meget solidt andrahånds verdi i stort sett siden Panerai begynnte å selge på det kommersielle markedet 93, men mest kanskje etter Vendome tog over 1997 og aller mest på 2000-tallet.
Folk liker å føle at hvis man legger ut en større sum penger på noe som egentlig kun skal vise tiden + være et moteobjekt også kan definieres som "investering"!

Det er ihvert fall noe jeg bruker på min kone og hun aksepterer min hobby, siden hun merker at jeg ikke taper noe penger uten heller bibehåller verdien.

Sist men absolutt ikke minst, så er selvfølgelig OP et meget smart apparat, som ikke overproduserer som feks Rolex, Omega, Breitling, etc.
Alle ur produseres i begrenset antall, som maks på 5000 ex per serie og minimum på ca 20 stk for noen sjeldne Special Editions.
Liten tilgang leder veldig ofte til stor etterspørsel!! :D :D :D

Se bare på feks de nye modellene hvert år, som skaper stor hysteri og spekulasjon på paneristi. PAM 292 gikk kort tid etter dem hadde kommet ut på markedet for nesten dobbel listepris. Fiddy går for over dobbel listepris.....249........the list goes on!

Et fantastisk brand som tiltaler mange, men absolutt ikke alle og det er jeg meget gla for, for hvem vil vel ha en klokke som naboen?! :p
 
Det jeg liker med OP er selvfølgelig utseende, men også at det er en klokke for kjennere, samt en klokke folk flest liker. Har ikke selv kjøpt min første PAM enda, men setter av litt hver måned nå(pusser opp leiligheten, så pengene går mye den veien)

Husker jeg så OP først i Watch Time, for ca 14-15 måneder siden da har klokkeinteressen tatt tak i meg. Husker jeg tenkte, en sånn MÅ jeg bare ha... I det siste har interessen min smittet flere kollegaer og ført til at 2 stk. har kjøpt seg OP. Tar med Watch Time(som jeg får av samboeren hver gang det er et nytt eksemplar:) på jobben og leser i pausen, leser også tidssonen flere ganger om dagen:) kan si at jeg har blitt litt hekta :oops: