Dykker med budsjett på 5-6000.

Medlem
18. feb. 2015
Har en Orient Mako til reperasjon. Mulig den blir årets sommerklokke. Men vurderer også seriøst å la den gå til fordel for en annen dykker. Vil ikke legge for mye i det slik at budsjettet blir maks 5-6000,-

Kjøper gjerne brukt, har det ikke travelt slik at jeg kommer til å bruke god tid på dette så sant det ikke dukker opp noe som man bare må slå til på.

Har 17cm i håndleddsomkrets, slik at størrelse helst ikke bør være større enn ca 42mm.
Alternativene:
Seiko SKX009 (alternativt 007). Billig med gode muligheter for modifisering av bezel.
Citizen har vel også dykkere som kan være aktuelle, tar gjerne i mot tips her.

Oris og Longiness har vel også dykkere som er mulige å få brukt innen budsjett. Er det andre jeg bør kikke på hvor det bør være mulig å finne noe innenfor budsjettet?

Har en Orient Mako til reperasjon. Mulig den blir årets sommerklokke. Men vurderer også seriøst å la den gå til fordel for en annen dykker. Vil ikke legge for mye i det slik at budsjettet blir maks 5-6000,-

Kjøper gjerne brukt, har det ikke travelt slik at jeg kommer til å bruke god tid på dette så sant det ikke dukker opp noe som man bare må slå til på.

Har 17cm i håndleddsomkrets, slik at størrelse helst ikke bør være større enn ca 42mm.
Alternativene:
Seiko SKX009 (alternativt 007). Billig med gode muligheter for modifisering av bezel.
Citizen har vel også dykkere som kan være aktuelle, tar gjerne i mot tips her.

Oris og Longiness har vel også dykkere som er mulige å få brukt innen budsjett. Er det andre jeg bør kikke på hvor det bør være mulig å finne noe innenfor budsjettet?

Jeg hadde sett på en Helson Shark Diver i enten 40 eller 42mm. Mye kule fargekomboer og de virker som en god kandidat i forhold til kriteriene dine.

Her er fasiten:

shop2345200.pictures.hal-trop-whiteA_XL_1.jpg

Jeg fikk denne i posten igår:

Disse går som regel for 5000,- på bruktmarkedet å gir en veldig kvalitetsfølelse. Er jo også 'Swiss Made' om det skulle bety noe for deg.

41mm er også innenfor kriteriene dine

Jeg hadde sett på en Helson Shark Diver i enten 40 eller 42mm. Mye kule fargekomboer og de virker som en god kandidat i forhold til kriteriene dine.

Støtter forslaget om Helson Shark Diver. Har en selv i bronse som jeg er veldig fornøyd med. www.helsonwatch.com

Jeg er helt sikkert på viddene og tråkker garantert på noen tær, men Helson gir meg mest en følelse av moteklokke.
(løper og gjemmer seg)

Her er fasiten:

shop2345200.pictures.hal-trop-whiteA_XL_1.jpg

Pen klokke, men griper meg ikke utfra biler og mtp prisen frister det lite med miyota verk, når jeg får ETA billigere.

Slår et slag for SKX00X

Syns min er helt himmelsk! :)

Ligger høyt på lista og når man får den for 1200,- kr inkl lenke, blir det antakelig vanskelig å la vær å prøve. Så sant det ikke dukker opp latterlige gode tilbud på markedet her. Blir det fort denne.

Jeg fikk denne i posten igår:

Disse går som regel for 5000,- på bruktmarkedet å gir en veldig kvalitetsfølelse. Er jo også 'Swiss Made' om det skulle bety noe for deg.

41mm er også innenfor kriteriene dine

Pen klokke som ikke griper meg umiddebart, tror likevel jeg kommer til å stikke innom en AD for å prøve. Ser det ligger en på finn.no til 6000,-. Gidder ikke å begynne å prute før jeg vet at dette er en klokke jeg skal ha.

Seiko lager noen av de minst jålete og mest funksjonelle dykkerne uansett prisklasse! http://www.seiyajapan.com har denne for 443 USD pluss moms, men inkludert frakt:

s_sbdc001a_1_1024x1024.jpeg

Helt innenfor men kommer til å forsøke SKX009 først, den må liksom prøves mtp stausen den har. Ser ikke bort fra at jeg oppgarderer til en bedre Seiko på sikt.

Eller har jeg foretatt noen undersøkelser selv.

Skal sjekke ut Certina DS Diver hos AD, Steinhart har et par aktuelle modeller Ocean One Vintage og Ocean 1 (Svart+GMT Pepsi), Glycine har priser som vil ligge innen budsjett ved brukt kjøp, de aktuelle modellene frister ikke helt. Men det er mulig de har noen andre, som denne.

Vet jeg er schizofren her, men kom mer enn gjerne med forslag til dykkere jeg bør sjekke ut.

Redigert:
Glem alt som er sagt. Her er nemlig svaret. Noe rødt. Noe høyreist safirglass. 320 Euro blir ca. 3000 norske blanke kroner på håndleddet ditt MED betalt frakt og norsk moms.

Det er sommertiddykker, det. :)

steinhart-ocean-one-vintage-red_1_.jpg

• Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Longines Hydroconquest har egentlig alle forutsetninger for å bli en keeper/beater. Den er stilren å solid, men den mangler kanskje litt av det særegne som f.eks en Sub har, den er litt som den stille gutten i klassen som gjør det veldig bra på alle prøver men som ikke fremhever seg selv på noen måte :)

Å det er jo ikke nødvendigvis negativt.

Det er en flott klokke på alle måter å er muligens noe av det bedre du kan få i denne prisklassen, men jeg forstår at den ikke roper til deg at dette er den du MÅ ha.

Steinhart ocean one serien er nevnt og her får man mye klokke for pengene. Men jeg nå innrømme at jeg gjemmer den litt om jeg møter noen med sub og blir litt flau.

Steinhart ocean one serien er nevnt og her får man mye klokke for pengene. Men jeg nå innrømme at jeg gjemmer den litt om jeg møter noen med sub og blir litt flau.

Derfor man velger Vintage'n. Meget få milsub'er der ute.

Hvertfall noe jeg sier til meg selv for å føle meg bedre... :rolleyes:

Longines Hydroconquest har egentlig alle forutsetninger for å bli en keeper/beater. Den er stilren å solid, men den mangler kanskje litt av det særegne som f.eks en Sub har, den er litt som den stille gutten i klassen som gjør det veldig bra på alle prøver men som ikke fremhever seg selv på noen måte :)

Å det er jo ikke nødvendigvis negativt.

Det er en flott klokke på alle måter å er muligens noe av det bedre du kan få i denne prisklassen, men jeg forstår at den ikke roper til deg at dette er den du MÅ ha.

Har prøvd HydroConquest, til tross for sin "beskjede" størrelse på 41mm bærer den stort. Funket bra på håndleddet, men likevel er det noe med skiva som holder meg tilbake. Må tenke lenger på denne, foreløpig konklusjonen er ikke kjøp. Har også prøvd Certina Action diver, den ble helt feil. Altfor klumpete.

Ett annet alternativ om jeg finner brukt kan være Archimede Sporttaucher. Som begynner på 7500,- ny ferdiglevert, brukt bør det bør mulig å få en innen budsjettet, problemet er å finne en brukt.
http://www.archimede-watches.com/watches/automatic-sporttaucher/60.html

Oppsummerer kandidatene jeg. Mest for å få oversikten selv, men sikkert til glede for andre også.

Dersom jeg har lånt bilder fra noen på sonen håper jeg på tilgivelse :)

Seiko SKX009, 42,5mm lug2lug 46mm billig klassiker med uendelige tilpasningsmuligheter. Pris ferdig importert ca 1300,-. Dersom det ikke dukker opp særdeles gode tilbud på en av de andre kan det raskt bli denne.

Mido Ocean Star, 42.5mm. Igjen en kandidat som er vanskelig å prøve før kjøp. Vet ikke hva denne vil gå for brukt men regner med den ligger på 4-5000,- Synes denne er hakket hvassere enn Archimede

Archimede Sporttaucher, 41,5mm lug2lug 50mm. Synes også denne ser lovende ut, men heller mer mot Glycine om jeg skulle komme til et rent valg mellom disse. Igjen er det vanskelig å få prøvd før kjøp. Kjøpes ikke uten at jeg er rimelig sikker på å få igjen utlegget, mtp at det er fare for at denne forsvinner ut om håndleddet ikke liker den. Bruktpris 4000-5000,-

Glycine Combat Sub, 42mm lug2lug 50mm. Liker denne sveitseren av utseende på bilder. Vanskelig å få prøvd denne før man kjøper. Bruktpriser ser ut til å ligge rundt 3-4000,- Vil vurdere denne seriøst om det kommer på markedet.

Oris Aquis, 43mm lug2lug 50mm. Selvsagt en kandidat som er vanskelig å finne her til lands. Forventet bruktpris 5-6000,-

Steinhart Ocean One Vintage, 42mm lug2lug 52mm. Dersom jeg går for Steinhart blir det denne. Kjenner jeg er litt av og på. Kjøper neppe ny, blir i såfall en ok priset brukt.
Pris ny 4000,- ferdig importert (brukt 2500-3000)

Steinhart Ocean One Vintage Military
by bHaugland, on Flickr

Longines Hydroconquest, 41mm lug2lug 50mm. Satt bra på armen men gav ingen kribling. Pris brukt 5-6000,- Tvilsomt at det blir denne.

Certina Action Diver, 43mm lug2lug 49mm. Opplevdes klumpete satt ikke bra på mitt håndledd. Pris brukt 4000,-? Definitivt ikke aktuell.

Redigert:
Veldig bra oppsummering.

Oris tror jeg er ett godt valg, men som du sier så er det sjelden noen for salg her hjemme, å det virker på meg som de holder seg dårlig i pris??

Veldig bra oppsummering.

Oris tror jeg er ett godt valg, men som du sier så er det sjelden noen for salg her hjemme, å det virker på meg som de holder seg dårlig i pris??

Ser det har vært en 3-4 på markedet siden nytt år. Prisene ligger litt høyere enn jeg skriver med 7-8000,- om de selges for dette vet jeg ingenting om. Ny pris ligger i underkant av 11000 hos urverket. Et tap på ca 40% høres mye ut, ja. Synes i grunn dette er merkelig all den tid "alle" liker og anbefaler Oris, uansett gjør ikke prisfallet på brukte Oris denne mindre attraktivt, tvert om siden jeg uansett kommer til å kjøpe brukt om det blir en Oris :)

Vil tippe du får tak i en Oris Aquis for et sted mellom 6-7k alt etter tilstand. Har også sett en tendens til at utgaven uten "fake" patina holder seg litt bedre prismessig, men mulig det bare er meg. Syns det er en flott klokke, men kan ikke like måten lenken er festet i kassen. Kjedelig og ikke ha mulighet til å benytte andre remmer og nato.

Har Oris Aquis proprietært feste?

Slik at det ikke et mulig å benytte andre reimer? I så fall blir det neppe denne, vil definitivt ha muligheten til å bruke RAF-reimer.

Ser forøvrig at det er et par Steinhart på bruktmarkedet, men en pris på 3500,- er jo helt uaktuelt å betale når jeg får en helt ny fra Steinhart ferdig momset og levert for er par hundrelapper ekstra.

Steinhart og Certina er ok billig-divers.

Man hvorfor ikke vente og spare til en Tudor BB?