Dykkerur for tynne kvinnehåndledd?

Medlem
4. sep. 2010
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har ivrig satt kjæresten min inn klokkenes vidunderlige verden, og hun er nå fast bestemt på å få seg en mekanisk klokke med minimum 20atm rating.

Vi har sett på skx013 men selv den virket noe stor for henne! Andre som har noen tips og anbefalinger som ikke sprenger banken?

Th aquaracer hadde vært perfekt men der snakker vi en helt annen prisklasse, budsjettet er skx-ballparken.

Skjønner du har litt problemer. Vanskelig å finne noe som er 1) mekanisk 2) mindre enn SKX013 lug-til-lug, eller <36mm diameter og 3) i tillegg er i prisklassen SKX (fra CW eller norsk forhandler?). De "perfekte" klokkene er ofte utgåtte Seikoer i den prisklassen, typ SUG089.

Via Urverket sin "Finn din klokke"-funksjon fant jeg likevel et par kandidater. Hvis alle tre kriteriene dine er med er det kun denne triste linjen som dukker opp (pristak satt til 6.000,-):
invictatrist.jpg

Invicta har faktisk noen små dykkere som tåler dagens lys (i 23, 29 og 36mm om jeg husker rett). Noen av dem har Seiko sitt NH35A-verk, men de fleste er kvarts. Fra 500,- til 3000,-. Designmessig er de Submariner-kopier. Og litt ymse annet. Ikke noe jeg ville kjøpt, men vet ikke hvor kjæresten din står i Rolex/Invicta-krigen.
invicta.jpg

Hvis kriteriet om mekanisk urverk ikke er absolutt, har Citizen en flott kandidat. Denne går under det elegante navnet EP6040-53E. 33mm, 11mm tykk. Designet står på egne ben og verket er av typen eco-drive. Finner den ikke på lager på nett nå, men sett den i flere butikker i Oslo. Senest på Brugata, mulig Gullborgen? 1.500-2.000,-
citizen1.jpg

En annen kul kvartsdykker fra Citizen er EP6051-14L, også 33mm.
citizensumo.jpg

Longines har også en pen kvartsdykker i Conquest-serien, men koster nesten 6.000,-.

Hvis du er komfortabel med å handle på nett "i blinde" kan Armida A11 være aktuell. Ca. 3.000,-
36mm, men vær obs på noe lange lugs (44mm lug-til-lug). Miyota 9015-verk.
armidaa11.jpg

Amazon har også muligheten til å sette en haug med filter for å finne den rette klokken, men fant ikke noe vettugt der.

Stygt redd for at du må vike på minst ett av punktene dine, men ønsker deg lykke til i jakten!

8591C46C-3AB0-4EAD-9688-01E6AAEDBD46.png
Har kjøpt disse til min bedre halvdel ila de siste årene. Innen SKX prisleiet ligger citizen klokken, den er liten i dim, men bygger en del. Solid og kul sak. Ikke Automatic, men svært robust eco power.

Redigert:
Nå kommer vel Longines Legend Diver med en 36mm-versjon snart? Den gamle var jo kjent for skummelt lange lugs, men verdt et forsøk? Eller Black Bay 36?

• Liker
Reaksjoner: EirikH
Tudor BB og Doxa støttes, men da er vi vel litt over Seiko SKX i pris. Men tenk så fornøyd kona/ dama blir, og du kan tyvlåne klokken når hun ikke bruker den ;)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Tusen takk for alle svar!

Kjæresten min stemmer i at alle forslagene er kjempefine, og hun har moderert seg noe mtp. hva som skal være under panseret. Men hun synes det at klokken er mekanisk er "ufattelig kult", så det kuleste hadde vært å overraske henne med noe mekanisk, ja.

Tudor BB er selvfølgelig nydelig, ikke minst DOXA, men dette med budsjett er nok dessverre et ufravikelig krav.

Jeg tenker i de baner at SKX013 fortsatt må være det beste alternativet. Min søster med omtrent samme håndledd bruker selv en Squale med ganske stor kasse (40mm), og for henne var det en tilvenningssak. Da kjæresten min fikk se den i helgen, var hun enig i at den var råtøff på søsteren min, og at det egentlig ikke ble alt for stort.

Citizen EP6051-14L ble dessverre "for rund"....

problemet til SKX013 er vel hovedsaklig høyden, da den fremstår som forholdsvis stor på lanken til tross for beskjeden bredde.

hva med å finne en vintage dykker fra et glemt merke?
de er som regel både små, kule og billige.
kan dog mest sannsynligvis ikke bades med lenger, og nøyaktigheten vil vel være så som så, men godfølelsen får man i alle fall.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
problemet til SKX013 er vel hovedsaklig høyden, da den fremstår som forholdsvis stor på lanken til tross for beskjeden bredde.

hva med å finne en vintage dykker fra et glemt merke?
de er som regel både små, kule og billige.
kan dog mest sannsynligvis ikke bades med lenger, og nøyaktigheten vil vel være så som så, men godfølelsen får man i alle fall.

Tenkte på det! Men litt av poenget er at hun elsker å bade, og vil slippe å ta av klokken fra lanken slik jeg alltid gjør når jeg stuper uti...

Christopher Ward c60 600 38mm

Jeg synes den bærer bedre på mine små håndledd (16cm) enn skx013. Må vel litt opp i pris, men kvaliteten matcher prisen og vel så det. Lenka er en helt annen verden enn skx sin.

• Liker
Reaksjoner: kvamsky