Skjønner du har litt problemer. Vanskelig å finne noe som er 1) mekanisk 2) mindre enn SKX013 lug-til-lug, eller <36mm diameter og 3) i tillegg er i prisklassen SKX (fra CW eller norsk forhandler?). De "perfekte" klokkene er ofte utgåtte Seikoer i den prisklassen, typ SUG089.
Via Urverket sin
"Finn din klokke"-funksjon fant jeg likevel et par kandidater. Hvis alle tre kriteriene dine er med er det kun denne triste linjen som dukker opp (pristak satt til 6.000,-):
Invicta har faktisk noen små dykkere som tåler dagens lys (i 23, 29 og 36mm om jeg husker rett). Noen av dem har Seiko sitt NH35A-verk, men de fleste er kvarts. Fra 500,- til 3000,-. Designmessig er de Submariner-kopier. Og litt
ymse annet. Ikke noe jeg ville kjøpt, men vet ikke hvor kjæresten din står i Rolex/Invicta-krigen.
Hvis kriteriet om mekanisk urverk ikke er absolutt, har Citizen en flott kandidat. Denne går under det elegante navnet EP6040-53E. 33mm, 11mm tykk. Designet står på egne ben og verket er av typen eco-drive. Finner den ikke på lager på nett nå, men sett den i flere butikker i Oslo. Senest på Brugata, mulig Gullborgen? 1.500-2.000,-
En annen kul kvartsdykker fra Citizen er EP6051-14L, også 33mm.
Longines har også en pen kvartsdykker i Conquest-serien, men koster nesten 6.000,-.
Hvis du er komfortabel med å handle på nett "i blinde" kan
Armida A11 være aktuell. Ca. 3.000,-
36mm, men vær obs på noe lange lugs (44mm lug-til-lug). Miyota 9015-verk.
Amazon har også muligheten til å sette en haug med filter for å finne den rette klokken, men fant ikke noe vettugt der.
Stygt redd for at du må vike på minst ett av punktene dine, men ønsker deg lykke til i jakten!