Dykkerur i varmt vann?

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Skal til Island om noen uker (jippi :)) og det kommer garantert til å bli noen bad i varme kilder e.l. Husker fra sist gang jeg var der at det stinket svovel av de fleste varme kildene, og tenkte derfor ut den geniale idéen å ta med meg Helson bronseklokken min. Den trenger litt patina, og noen timer i og rundt svovelholdig vann vil nok gi patinaen et kraftig spark i riktig retning.

Jeg har lest litt forskjellige meninger om dette med å bruke klokker i varmt vann. Mesteparten har jeg imidlertid lest på WUS, og der er det så mange tullinger at jeg tar alt jeg leser der med en klype salt. Derfor høystærede, troverdige TS-medlemmer - hva er deres erfaringer og tanker rundt dette med å bade med klokker i vann som er varmere enn kroppstemperatur?

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tenker mest på forskjellen på temperaturen i vannet og i luften. Oppstår vel lett kondens på innsiden hvis forskjellen i temperatur blir så stor.

Uansett, god tur! Island står høyt oppe på listen min over fremtidige reisemål :)

Dette tror jeg ikke blir noe stort problem!

Flyr til Island om 14 dager selv. Gleder meg

Jeg tenker vel slik at hvis kroppen din tåler det så gjør klokka det også.:)

Tror også varme kilder går fint, men hadde vel selv droppet badstue direkte til snøbad og tilbake igjen.

Tror også varme kilder går fint, men hadde vel selv droppet badstue direkte til snøbad og tilbake igjen.

Dette skal ikke være noe problem hvis du har en seriøs toolwatch, har flere ganger i året utsatt min rolex SeaDweller for variasjonen mellom innetemperatur og direkte til minus 20 og derifra til minusgrader i vann. Har også opplevd kollegaer som har kjøpt "Tactical Watches" som dugger hvis du har den på i dusjen. To the question... Varme kilder vil gi mindre temperaturforandring og fungere fint.
Tom

Jeg skal til Island på tirsdag og ser for meg at jeg kommer til å ta av klokken når jeg skal i de varme kildene. De tåler det sikkert, men noen ganger er det litt ekstra avslappende å ikke vite hva klokken er.

Ikke noe jeg har lest eller hørt, men sunn fornuft tilsier at den ikke bør være veldig varm over tid. Metall utvider seg med temperatur, og med så små toleranser som et urverk har kan det ikke være sunt at en klokke blir gjennomvarm. Å vaske den kjapt i varmt vann derimot burde ikke være noe problem. Hvor temperaturgrensen går vet jeg ikke, men som nevnt lenger oppe bør klokken tåle det kroppen din tåler.

Sist jeg var i Azorene badet både jeg og pappa i en av disse varme kildene, med klokke på. Tror temperaturen var nærmere 60 grader, og det gikk helt fint.

Dette var før min tid som klokkegærning og jeg hadde bare en Sekonda dykker-av-noe-slag, og far hadde sin gode gamle Citizen Promaster Aqualand.

Lykke til og god tur til Island! :)

Ikke noe jeg har lest eller hørt, men sunn fornuft tilsier at den ikke bør være veldig varm over tid. Metall utvider seg med temperatur, og med så små toleranser som et urverk har kan det ikke være sunt at en klokke blir gjennomvarm. Å vaske den kjapt i varmt vann derimot burde ikke være noe problem. Hvor temperaturgrensen går vet jeg ikke, men som nevnt lenger oppe bør klokken tåle det kroppen din tåler.

Thermal Expansion - Linear

Tror ikke at utvidelsen av metallene har så mye å si. La oss si fra 27 grader til 75 grader da i verste fall. Dette er bare 50 Celsius forskjell, og hvis du bruker kalkulatoren ovenfor ser du at den del på f.eks 1 mm Ø vil utvide seg minimalt.

Min datejust 2 har vært "to hell and back". Badstu, rett i isbad og så i badstu igjen. Går forsatt 0 sekund feil i døgnet som den alltid har gjort..

Tar sjansen på å ta med meg (og bruke) Sharkdiveren. Hadde nok ikke tatt sjansen på 5513 eller Speedmasteren, men både håper og tror at en nesten helt ny SD skal tåle alt sammen.

Satser på flott patina på kort tid. Skal poste noen "før og etter"-bilder. :)

Tar sjansen på å ta med meg (og bruke) Sharkdiveren. Hadde nok ikke tatt sjansen på 5513 eller Speedmasteren, men både håper og tror at en nesten helt ny SD skal tåle alt sammen.

Satser på flott patina på kort tid. Skal poste noen "før og etter"-bilder. :)

Regner du mener Helson Bronze, den vil nok helt sikkert bli påvirket og skifte patina til det "bedre". Når du ikke tar sjangsen på 5513 eller Speedmasteren er jeg sikker på at disse hadde hatt en fin opplevelse. Tror personlig at disse tåler mere.
Tom

Jeg er personlig skrudd sammen slik at jeg ønsker å bruke klokkene mine. (Dog med litt moderasjon, f.eks å ikke bruke finklokka hvis man skal jobbe 16 timer i steinbrudd) Det av riper og merker er noe som skaper et bånd mellom eier og klokke.

Jeg bruker rolxen (116610LN) på jobb ofte selv om jeg må være med å ta noen tak av og til. Den har fått noen flotte merker og skraper på lenka og litt på lugs'ene. Men sånn mener jeg det skal være. Jeg kjøper ikke klokker for å la de ligge i klokkeboksen. Klokkene gir meg glede når jeg har de på og jo mer de ligger ubrukt, jo mindre glede får jeg. Det er tross alt tilfredsstillelsen av å gå med klokka jeg betaler for, ikke nødvendigvis tanken om at de ligger i en klokkeboks tvunnet rundt med pledd og isopor satt i et rom i vakuum beskyttet av 20 sinte rottweilere.

Mulig jeg er veldig langt ute på skala'en. Men med det sagt så har ikke klokkene mine så vanvittig mye mange skraper at de skiller seg ut i den gemene rolex-hopen.

Når det gjelder vanntetthet så tåler kokkene det. Jeg har ikke lest gjennom alle postene her, men hvis en klokke trykktestes og består med bravur så er det bare å dykke i vei tenker nå jeg. Men som sagt så er jeg kanskje litt langt ute på skalaen når det kommer til bruk av mine klokker.

my 2 cents

Regner du mener Helson Bronze, den vil nok helt sikkert bli påvirket og skifte patina til det "bedre". Når du ikke tar sjangsen på 5513 eller Speedmasteren er jeg sikker på at disse hadde hatt en fin opplevelse. Tror personlig at disse tåler mere.
Tom

Greit nok med 5513, men speedmaster hadde jeg ikke bruk i noen varm kilde. Da hadde jeg heller tatt sjansen på at dette er en av Helson urene som ikke sliter med tettheten. My 2 cent!