Dykking for en newbie.

Et utstyrsspørsmål;
Lufttanker, må de være så svære? Finnes det mindre strl, og hvor lenge er et normalt dykk?
Ser for meg at ideell dykking for meg vil være dykking etter kråkeboller, krabber og skjell fra seilbåten og fra brygga her jeg bor. Sikkert maks 1 time i vannet. Hadde vært genialt å ikke ha så store tanker for enkelt. Stue unna i båten, og enklere å få opp i båten selv på vei opp fra vannet etc.

Et utstyrsspørsmål;
Lufttanker, må de være så svære? Finnes det mindre strl, og hvor lenge er et normalt dykk?
Ser for meg at ideell dykking for meg vil være dykking etter kråkeboller, krabber og skjell fra seilbåten og fra brygga her jeg bor. Sikkert maks 1 time i vannet. Hadde vært genialt å ikke ha så store tanker for enkelt. Stue unna i båten, og enklere å få opp i båten selv på vei opp fra vannet etc.

Dette lærer du på kurset.

Til det forbruket du beskriver så holder det med en 12L 232 bar. Har du kort rygg så er det mer handy med en 15L 232 bar da denne er lavere.

Du skal fint klare 60 minutter med maks dybde på 18m med dette etter at luftforbruket ditt har stabilisert seg noelunde.

Er det optimistisk av meg og tenke at jeg bare kan stikke ned i oslofjorden og se masse tøft? Eller er virkeligheten fylt med sand, gjørme og dårlig sikt?

Om vinteren kan man oppleve svært god sikt, men livet er ikke som i Rødehavet ;)

Det er veldig mye vrak langs kysten, hvorav mange fra WWII. Oslofjorden huser blant annet Norges mest kjente vrak: Blucher (er på iPhone, så får ikke stavet det korrekt). Det ligger på ca 105m, og er dette vraket mange har som mål å få dykke på med tiden.

På rec dybder er utvalget litt mer begrenset på vraksiden, men liv under vann er jo best på disse dybder. Mye fint å se i Norge. Ikke noe å tenke på :)

Jeg har en drøm om å dykke på vraket i lyngør. Det er vel ganske grunt?

Er det noe spesielt man må
Passe på ved slik dykking?

Forøvrig må jeg si at selv om jeg ikke dykker er jeg allerede en stor tilhenger av DIR-filosofien! Dette ser ut som noe som er ordentlig gjennomtenkt og gjennomført, uten noe dilldall. Funker bedre enn mye annet i situasjoner som fort kan utvikle seg fra feriekos til et mareritt. Da er det greit å ha ting på stell. Hvis jeg noen gang skal begynne å dykke (og det må jeg jo, siden jeg har et par dykkerur :D ) er det slik det skal gjøres!

Jeg har en drøm om å dykke på vraket i lyngør. Det er vel ganske grunt?

Det er som om jeg skulle spurt deg om vraket i Boknafjorden? Det sier deg fint lite, ikke sant? ;)

Nå Googlet jeg spørsmålet ditt, og fant ut litt info, men du bør snakke med lokale dykkere som har vært der selv.

Ting som du må huske på:

Maks dybde og bunntid
Strømforhold
Intern avtale med buddy/team, sikkerhetsprosedyrer m.m.
Sikkerhetsdykkere?
Må man ha båt? Dykkeflagg på båt, O2 kit lett tilgjengelig i båt, SMB
Lysforhold - Må man ha lys? Primær og sekundær lykt bør være standard når man dykker i Norge, og spesielt på vrakdykk.

Vet ikke om vraket er penetrerbart, men det er uansett utelukket for din del (foreløpig).

Hehe. Ikke vet jeg om hvilke vrak som er kjent eller ikke, er jo ikke newbie engang:)

Takk for all hjelp! Dere gjør lysten større!

Vrakdykking er svært risikabelt, så her er det MYE å passe på.
Det finnes kurs du kan ta om dette. Her gjelder jo selvsagt også sunn fornuft.
Hvis du finner noen med erfaring du kan henge deg på er det det beste. Mange ivrige vrakplyndrere rundt om i det ganske land.;)

Vrakdykking er svært risikabelt, så her er det MYE å passe på.
Det finnes kurs du kan ta om dette. Her gjelder jo selvsagt også sunn fornuft.
Hvis du finner noen med erfaring du kan henge deg på er det det beste. Mange ivrige vrakplyndrere rundt om i det ganske land.;)

Igjen må jeg få presisere at PADI er ikke veien å gå for kursing på vrakdykk.

Jeg vil sterkt anbefale å ta et skikkelig overhead kurs. Tror det finnes noe hos TDI, men som GUE frelst vil jeg anbefale Cave 1. Dette er dog såpass langt fremme i en dykkers progresjon at det egner seg ikke i en newbie-tråd.

Det er dog veldig kjekt å beskue vraket fra utsiden, og da holder det med sunn fornuft kombinert med bestått grunnkurs i dykking (gitt at vraket ligger på dybde man er sertifisert til å dykke på)

Kult. Planen er å få tatt et prøvedykk etter båten er på vannet. Så om det funker bra med utligning vil jeg gjerne ta et kurs:) holder dere oppdatert med mine erfaringer:(

Takker også for masse god hjelp, jeg er overbevisst om at dette forumet huser norway's finest!

Hvor skal jeg sende blomstene til begravelsen din? :p

Hadde to lette dykk i dag (vanlig dsd) fortsatt i livet, men shit det er langt mellom hver gang jeg er så redd. Ikke på grunn av dykkene, men fordi jeg plutselig befant meg i åpent hav med jævlig høye bølger i en knøtt liten longtale båt (ala den i siste Rambo filmen bare mindre).

Vi måtte gå inn og søke havn på en tilfeldig strand, tok 50 minutter å komme seg til land, som i utgangspunktet var 10 minutter unna. Han som eide sjappa sa at dette var første gang på syv år de ikke hadde klart å komme tilbake til riktig sted.

Bølgenen var så kjipe at kona tok av utstyret kom opp i båten og gikk rett over til andre rekka og spøy. Er rimelig båtvandt, men dette var ekkelt. Ikke hver dag du får observerer voksne mennesker grine av redsel.:?

Ai kjipt Eski.

Heldigvis gikk det bra til slutt, så får dere se ann bølgevarsel før neste tur ut:)