Dyktig urmaker i Bergen for service og rep. på Poljot/Seiko/Certina?

Medlem
14. nov. 2009
KJøpte for litt siden en Volmax Aiator med et poljot 3133 som trenger litt regulering - det øker med litt ove et minutt i døgnet, o i følge det jeg leser holder de fleste seg innen +/-10 (eller til og med fem) sekunder. Det er jo ikke bra for klokken å bli stilt daglig, så dette bør jo ordnes. 3133 skal vel være en rimelig og enkel klokke å fikse på så vidt jeg har skjønt, så det må vel være noen i Bergen som kan gjøre dette?

Har også en Seiko skx007 med Seikos 7s26-kaliber som må times.Denne gkk opprinnelig ca. fem minutter for fort i uken, men etter å ha blitt levert inn hos Protid Strandgaten, som sendte den til Protid Lagunen for å bli justert, går den 15 minutter i pluss på et par timer. Jeg er usikker på om den er ødelagt for godt, men tenker jeg må prøve å få fikset den for et par hundrelapper, heller enn å erstatte den med en ny til 1200kr pluss. Jeg tror ikke de er så mye å hente på å ta den med til Protid igjen, for å si det forsiktig.Jeg skjønner ihvertfall hvorfor de ikke ville ta betalt...

Til sist er det en gammel vintage Certina DS-2 Automatic med Certina 25-652 eller Certina 25-651-verk. Denne trenger nytt glass og i tilleg slurer fjæren seg ut av seg selv, den holder ikke på energien. Må sannsynligvis skiftes enten fjær eller brems?. Denne kunne jeg også tenkt meg og fått re-lumet. Et slikt prosjekt er det kanskje best å sende til en vintage Certina-"ekspert" et sted? Her er det affeksjonsverdien og ikke markedsverdien som skal reddes, men noe mer enn ca 1500kr er det nok uaktuelt å bruke på den. Men om noen tror noen i Bergen er up for it, er det flott.

Tusen tikk i gågaten :)

Edit: Disse Seikoene har ofte et problem med at regulatorfjæren henger seg opp og får uret til å gå alt for fort. :) Kan være et tips.

Støtter Rousp. Har god erfaring der.

Har inne ein vintage Certina DS hos Tusen Tikk. Han fikser det meste - men har litt lerveringstid.
Eg leverte inn i starten av mai. Reknar med å få den att i august.
Her skal verket smøres/renses og krone byttes. Dette kjem på ca 2300kr.

Problemet med Seikoen er vel kjent, og dersom du søker litt så finn nok nok forslag til løysning.
(Trur det var å banke klokka bestemt i noko hardt);)

Trist å høre at Volmax'en ikke funker som den skal, gert.

Et alternativ er å sende den ned til Tyskland for en justering.
Det gikk temmelig kjapt og var rimelig da jeg sendte den ned.

En kamerat hadde samme problemet med sin Seiko, da hjalp det å dunke den delvis hardt og bestemt ned i bordplaten. Så vil anbefale å prøve dette, før du eventuelt sender den inn.

Trist å høre at Volmax'en ikke funker som den skal, gert.

Et alternativ er å sende den ned til Tyskland for en justering.
Det gikk temmelig kjapt og var rimelig da jeg sendte den ned.
Den gjorde jo det da jeg fikk den. Aner ikke hvorfor den plutselig har satt opp tempoet. Den har vært sånn hele forrige uke, mens det siste døgnet har den gått +5 sekunder. SÅ jeg tenkte det kunne være greit at noen åpnet baklokket og kikket på den ihvertfall - ikke sikker det er noe som trengs å gjøres, men merkelig at den har holdt på sånn likevel. Så det fulgte med en kvittering fra et tysk selskap fra i fjor høst, var det justering somble foretatt da?

Takker for tips om Tusen tikk, høres ut som en urmaker (og generelt gåndverker) av den gamle skolen - fikser det slik det skal gjøres, om enn med tid og stunder. :p

Skal prøve banketrikset med Seikoen først, før jeg tar turen nedom. Og så må jeg finne DS-2-en, som jeg ha lagt på et lurt, trygt sted så den ikke skulle bli borte... 2300kr hørtes mye ut da, jeg må vel sannsynligvi ut med mer med både delebytte, nytt akryllglas og ny bezel. Får kikke etter noen utenlandske selskaper som kan ta på seg jobben for å sammenlikne pris.

Nå prøver jg å være veldig forsiktig med magnetisme rundt klokker, men en eller annen neodynamium-kule kan jo sikkert ha kommet på avveie. Eller et eller annet annet. Får se hva han sier. Sikker nedom etter eksamen, har ikke tid å snu huset på hodet for å finne Certinaen nå. Klart, kan jo stikke innom med Aviatoren.

Nå prøver jg å være veldig forsiktig med magnetisme rundt klokker, men en eller annen neodynamium-kule kan jo sikkert ha kommet på avveie. Eller et eller annet annet. Får se hva han sier. Sikker nedom etter eksamen, har ikke tid å snu huset på hodet for å finne Certinaen nå. Klart, kan jo stikke innom med Aviatoren.

Den ble justert av P. Maier GmbH ja, pga den gikk for fort. + skifte av krone o-ring

Sett på maken - litt dunking av Seikoen hjalp, gitt! Først gikk det ikke, men googlet litt rundt, og fant ut at man burde gjøre det når verket var helt utladet, og at man ikke måtte være for forsiktig. Så nå er klokken tilbake til ca, +5min i døgnet, som er omtrent det det var før Protids forsøk. Da tenker jeg jeg tar den med til Tusen Tikk ila. uken.

Det eneste spørsmålet er om jeg skal ta med Volmaxen eller sende den til Tyskland. tenker jeg tar den med og lar ham titte på den/hører hva han skal ha. Må bare få litt bedre måling av gjennomsnittshastigheten så han vet hva han skal justere etter.