KJøpte for litt siden en Volmax Aiator med et poljot 3133 som trenger litt regulering - det øker med litt ove et minutt i døgnet, o i følge det jeg leser holder de fleste seg innen +/-10 (eller til og med fem) sekunder. Det er jo ikke bra for klokken å bli stilt daglig, så dette bør jo ordnes. 3133 skal vel være en rimelig og enkel klokke å fikse på så vidt jeg har skjønt, så det må vel være noen i Bergen som kan gjøre dette?
Har også en Seiko skx007 med Seikos 7s26-kaliber som må times.Denne gkk opprinnelig ca. fem minutter for fort i uken, men etter å ha blitt levert inn hos Protid Strandgaten, som sendte den til Protid Lagunen for å bli justert, går den 15 minutter i pluss på et par timer. Jeg er usikker på om den er ødelagt for godt, men tenker jeg må prøve å få fikset den for et par hundrelapper, heller enn å erstatte den med en ny til 1200kr pluss. Jeg tror ikke de er så mye å hente på å ta den med til Protid igjen, for å si det forsiktig.Jeg skjønner ihvertfall hvorfor de ikke ville ta betalt...
Til sist er det en gammel vintage Certina DS-2 Automatic med Certina 25-652 eller Certina 25-651-verk. Denne trenger nytt glass og i tilleg slurer fjæren seg ut av seg selv, den holder ikke på energien. Må sannsynligvis skiftes enten fjær eller brems?. Denne kunne jeg også tenkt meg og fått re-lumet. Et slikt prosjekt er det kanskje best å sende til en vintage Certina-"ekspert" et sted? Her er det affeksjonsverdien og ikke markedsverdien som skal reddes, men noe mer enn ca 1500kr er det nok uaktuelt å bruke på den. Men om noen tror noen i Bergen er up for it, er det flott.
Har også en Seiko skx007 med Seikos 7s26-kaliber som må times.Denne gkk opprinnelig ca. fem minutter for fort i uken, men etter å ha blitt levert inn hos Protid Strandgaten, som sendte den til Protid Lagunen for å bli justert, går den 15 minutter i pluss på et par timer. Jeg er usikker på om den er ødelagt for godt, men tenker jeg må prøve å få fikset den for et par hundrelapper, heller enn å erstatte den med en ny til 1200kr pluss. Jeg tror ikke de er så mye å hente på å ta den med til Protid igjen, for å si det forsiktig.Jeg skjønner ihvertfall hvorfor de ikke ville ta betalt...
Til sist er det en gammel vintage Certina DS-2 Automatic med Certina 25-652 eller Certina 25-651-verk. Denne trenger nytt glass og i tilleg slurer fjæren seg ut av seg selv, den holder ikke på energien. Må sannsynligvis skiftes enten fjær eller brems?. Denne kunne jeg også tenkt meg og fått re-lumet. Et slikt prosjekt er det kanskje best å sende til en vintage Certina-"ekspert" et sted? Her er det affeksjonsverdien og ikke markedsverdien som skal reddes, men noe mer enn ca 1500kr er det nok uaktuelt å bruke på den. Men om noen tror noen i Bergen er up for it, er det flott.