Dyre sekunder

Er nå ikke alt der som er 100% korrekt, men nærme nok og jeg er ikke uenig i innholdet.
Men det fungerer ikke slik at man kun får dekket 6000kr av en klokke om man ikke har alt av papirer så lenge papirene i utgangspunktet er nok for å få tegnet forsikringen; dette betyr dog i praksis at man vel bør ha en verdisaksforsikring på klokkene sine.

Nå lever vi engang i norge og norsk moms er en del av det hele... enkelt og greit :)

Fake delen er jeg helt enig i, resten lukter buhuhu handelslekkasje/skremselspropaganda, budskapets opprinnelse tatt i betraktning. At toll og avgiftsdirektoratet taler på vegne av forsikringsbransjen (slik det fremkommer her) ser jeg ikke helt seriøsiteten i.

Med forbehold om at jeg tar helt feil, eller at bransjen her endret praksis, så kan man vel forsikre hvilken som helst klokke som er takstert i Norge? Så lenge forsikringspremien er betalt må det da vel være revnende likegyldig for forsikringsselskapet hvor objektet stammer fra.

Nei, tar Heyerdahl og tollvesenet med en klype salt helt til jeg ser svart på hvitt at utenlandske klokker ikke lar seg forsikre uten dokumentasjon på innbetalt mva.

Service delen er en annen sak.., men utenlandske AD'er her jo garanti de også.

Konklusjon: føler meg forsøkt ført bak lyset.

Edit: Legger til at jeg på ingen måte støtter smugling.

Forøvrig er det absurd å påstå at 98% av klokker på internett er falske.

Tatt ut av sammenheng er det, mildt sagt, en misvisende påstand.

Fake delen er jeg helt enig i, resten lukter buhuhu handelslekkasje/skremselspropaganda, budskapets opprinnelse tatt i betraktning. At toll og avgiftsdirektoratet taler på vegne av forsikringsbransjen (slik det fremkommer her) ser jeg ikke helt seriøsiteten i.

Med forbehold om at jeg tar helt feil, eller at bransjen her endret praksis, så kan man vel forsikre hvilken som helst klokke som er takstert i Norge? Så lenge forsikringspremien er betalt må det da vel være revnende likegyldig for forsikringsselskapet hvor objektet stammer fra.

Nei, tar Heyerdahl og tollvesenet med en klype salt helt til jeg ser svart på hvitt at utenlandske klokker ikke lar seg forsikre uten dokumentasjon på innbetalt mva.

Service delen er en annen sak.., men utenlandske AD'er her jo garanti de også.

Konklusjon: føler meg forsøkt ført bak lyset.

Edit: Legger til at jeg på ingen måte støtter smugling.

+1

syns det er litt feil og si 98% av alle klokker fra internett er fake...

og det at man ikke får forsikret klokker som ikke er kjøpt i norge... Virker meget rart..

jeg vet ikke men syns det var litt merkelig på stander...

Her tok det ikke mange linjene å forstå hvilken side av gjerdet forfatteren står på. Naturligvis vil de holde kundene i Norge, men tror ikke skremselspropaganda er rette veien å gå. Påstanden om at 98% av solgte ur på nettet er falske er jo helt uten holdepunkter. At vilkårene til enkelte forsikringsselskaper fremstår som loven i denne artikkelen er også helt på trynet.

Ang. forsikring skal det meg kjent enten være sendt ut et brev til alle godkjente takstpersoner som sier at det skal fremligge bevis på betalt moms eller et brev som sier at dette kommer til å skje i nær fremtid. Dette har jeg fra godkjent takstmann.

Ang. forsikring skal det meg kjent enten være sendt ut et brev til alle godkjente takstpersoner som sier at det skal fremligge bevis på betalt moms eller et brev som sier at dette kommer til å skje i nær fremtid. Dette har jeg fra godkjent takstmann.

Med tanke på mengde brukte klokker som kommer uten kjøpskvittering, blir ikke dette et ganske stort problem for, vel, himla mange av oss ?

Jeg er ekstremt usikker på hvordan dette skal være hjemlet i, vel, noe som helst.

Tviler ikke på at dette er noe både du og takstmennene kan ha blitt fortalt, men det gir ikke så mye mening om man tenker gjennom det hele.. Om ikke selskapene egentlig forsøker å si at de ikke ønsker å selge verdisaksforsikring da.

Takstmann - og urmaker???;)

Jeg ringte forsikringsselskapet mitt og forhørte meg om hva som er dekket i innboforsikringen og det inkluderer alle verdigjenstander man har uansett pris så lenge det ikke overstiger total-forsikringssum. Jeg opplyste at jeg har en del vintage klokker som er verdt en del penger og om det skulle bli innbrudd er disse dekket. Den dokumentasjonen de trengte er at man f.eks har bilder av gjenstanden(e).

Gøy å lese hvordan Thomas Heyerdahl er så himla opptatt av moral og etikk ang fake produkter. Håper han er like etisk og moralsk i andre sammenhenger også. Eller kanskje han bare prøver å beskytte yrket sitt og det er jo forståelig. Dette minner om klossete propaganda........

Blir egentlig litt irritert av slike ukritiske artikler

"Dollarkursen er lav. Eurokursen også. Derfor er det fristende å kjøpe luksusvarer utenfor landets grenser"

- og fristende for forhandlere å beholde utprisene sine og håpe at ikke kundene merker at prisspriket øker.

Jeg kjøper så å si ingenting i Norge uten å sjekke påslaget i forhold til normal internasjonal pris. Jeg har forståelse for alle faktorer som gjør at det må koste mer i Norge, men er ting overpriset kjøper jeg det enten i utlandet om det er like greit eller ikke i det hele tatt.

– Flere av luksusprodusentene strammer inn på hvem som skal få utføre service på klokkene. I stadig større grad krever de at klokkene sendes til Sveits, og da kan man få seg en overraskelse, sier Walter.
Samtlige klokker er nemlig utstyrt med et id-nummer som viser hvor klokken er solgt. Har man ikke papirene i orden, risikerer man å måtte betale full toll når klokken blir sendt tilbake til Norge.
– Tollvesenet er harde på dette, sier Walter.

Den "artiklen" er det ikke enkelt å ta seriøst. Støttet de som sier dette er skremselspropaganda. Forøvrig, forsikringsselskaper som snakker om "full pott"?? Det må da være forsikringssummen som legges til grunn, ikke opprinnelig kjøpssum. Min SD fra 77 kostet 3000 NOK, noe som inflasjonsjustert er ganske langt fra dagens verdi.

"Dollarkursen er lav. Eurokursen også. Derfor er det fristende å kjøpe luksusvarer utenfor landets grenser"

- og fristende for forhandlere å beholde utprisene sine og håpe at ikke kundene merker at prisspriket øker.

Jeg kjøper så å si ingenting i Norge uten å sjekke påslaget i forhold til normal internasjonal pris. Jeg har forståelse for alle faktorer som gjør at det må koste mer i Norge, men er ting overpriset kjøper jeg det enten i utlandet om det er like greit eller ikke i det hele tatt.

Der traff du spikeren på hodet. Jeg ser samme tendensen i bildelebransjen. For litt siden kjøpte jeg dempere/fjærer til bilen min for kr 10 000 inkl moms og frakt fra england. Norske butikker tar opp til 16 000 for den samme varen. Med sånne prisforskjeller hjelper det ikke å argumentere for bedre garanti og større utgifter ved drift av butikk i Norge.

På de urene jeg interesserer meg for (diverse Omega) er prisforskjellen i Norge og utlandet så liten at jeg ville handlet i Norge for å være trygg på å få original vare og raskere levering.