E-Klasse, 5-Serie eller A6 erfaringer?

En ni år gammel bil som har gått 110000 km. Som blir solgt av et firma som driver med bruktimport.

Den tror jeg ikke noe på.

Joda, det kan stemme. Jeg har siklet litt på en bil som dette, men fant ut at det var lurt å stå over når den bruker en redsub i året i drifstoff. Dermed er det ikke sikkert den har rullet så langt. En helt rå bil, skikkelig ulv i fåreklær, men den slurper unna som en tørst bryggesjauer. Uten om det, er dette bra biler, holdbare motorer med lave servicekostander sammenlignet med de som tror de er konkurenter:)
 
Jeg ville gått for E-klasse uten tvil. Den er omtrent like stor innvendig som de største SUV; Range Rover og Q7. Men uten de svære ubrukelige hjul og massive hjuloppheng som bare stjeler plass.
 
Redigert:
Kjører selv BMW 5-serie og er strålende fornøyd, men alle vet jo likevel at:
Mercedes>BMW>Audi
 
Oppdatering

Har nå testet E-klasse og 5-serie og dessverre nei..

Jeg trodde virkelig Mercedes var veien å gå, men når vi prøvde med barnesete bak ble det for trangt. Dvs at jeg måtte sitte i førersete med unaturlig høye knær. Hakket bedre i 5-serien, men fortsatt ikke komfortabelt.

Etter litt research har jeg funnet ut at A6 faktisk har 10 cm lenger avstand fra baksete til forsete. Noe mindre bredde i A6, ca 4 cm, skal teste ut modellen ila noen uker.
 
Har nå testet E-klasse og 5-serie og dessverre nei..

Jeg trodde virkelig Mercedes var veien å gå, men når vi prøvde med barnesete bak ble det for trangt. Dvs at jeg måtte sitte i førersete med unaturlig høye knær. Hakket bedre i 5-serien, men fortsatt ikke komfortabelt.

Etter litt research har jeg funnet ut at A6 faktisk har 10 cm lenger avstand fra baksete til forsete. Noe mindre bredde i A6, ca 4 cm, skal teste ut modellen ila noen uker.

Bilene med de bredeste baksetene har ikke nødvendigvis lengst avstand til forsetet nei. Dette er en oversikt fra tilbake i 2012 (muligens den du allerede har lest):

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...est-og-daarligst-plass-i-baksetet/a/10079172/
 
Jeg kjører A6 og den har god lengde fra baksete til forsete. Helt greit å sitte foran med bakovervendt barnesete. Tre i bredden høres imidlertid trangt ut og plassen i bagasjerommet er ikke større enn det bør være når barnevogna skal med. (Og så må du selvfølgelig ha quattro da :))

Selv er jeg spent på nye Passat. Synd ikke plug-in hybriden kommer med firehjulstrekk.
 
Endte opp med å skifte ut Bimmern pga dette.
Endte opp med Subaru Outback.
Valget stod mellom den og Skoda Superb.

Jeg måtte og kaste inn håndkleet på min 5 serie pga for liten plass. Unge nr to melder sin ankomst hvert øyeblikk og etter mye frem og tilbake endte jeg på den nye Nissan X trail.

Ahhh som jeg savner Bimmer´n
 
Mercedes skal iverfall aldri jeg kjøpe igjen. Større møkk har jeg aldri opplevet. Kundebehandlingen var ikke noe bedre.
 
Jeg kjører A6 og den har god lengde fra baksete til forsete. Helt greit å sitte foran med bakovervendt barnesete. Tre i bredden høres imidlertid trangt ut og plassen i bagasjerommet er ikke større enn det bør være når barnevogna skal med. (Og så må du selvfølgelig ha quattro da :))

Selv er jeg spent på nye Passat. Synd ikke plug-in hybriden kommer med firehjulstrekk.

@Ban - Jeg må ha 2 bilseter, eldstemann blir 8 i år og bruker bare bilpute nå. Håpet er at eldstemann går i midten, pute er litt mindre enn bilsetene.

Hadde planer om å ta en kikk på denne men ser nå at jeg burde gjort det for noen dager siden.http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=3696507&finnkode=52357546
 
Redigert av en moderator:
Den så riktig lekker ut! En liten "advarsel" likevel, luftfjæringer er svært dyrt å reparere - og de kommer til å gå i stykker på et eller annet tidspunkt. Har en kamerat som nettopp har skiftet rund baut på sin Q7, vi snakke rnærmere 100K (!). Dersom du ikke absolutt må ha luftfjæringer ville jeg holdt meg unna, i hvert fall på bruktbiler uten full originalgaranti :)
 
@Ban - Jeg må ha 2 bilseter, eldstemann blir 8 i år og bruker bare bilpute nå. Håpet er at eldstemann går i midten, pute er litt mindre enn bilsetene.

Hadde planer om å ta en kikk på denne men ser nå at jeg burde gjort det for noen dager siden.http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=3696507&finnkode=52357546

jeg hadde forrige modell av A6 Allroad, og en slik hard pute tar i praksis opp nesten like mye som barnestol, fordi setene er laget slik at du ikke får utnyttet dem helt ut mot døren...passform. I daglig bruk viste det seg umulig å få på bilbeltene mellom stolene/puten, selv om det teoretisk gikk an med to stoler + én pute. Jeg kastet derfor kortene og gikk fopr Ford Galaxy. Du bør sikkert vurdere den, Ford S-Max, VW Sharan eller den litt trangere VW Touran dersom du skal ha 3 kids i stol/pute baki. Just sayin` :)
 
Redigert av en moderator:
jeg hadde forrige modell av A6 Allroad, og en slik hard pute tar i praksis opp nesten like mye som barnestol, fordi setene er laget slik at du ikke får utnyttet dem helt ut mot døren...passform. I daglig bruk viste det seg umulig å få på bilbeltene mellom stolene/puten, selv om det teoretisk gikk an med to stoler + én pute. Jeg kastet derfor kortene og gikk fopr Ford Galaxy. Du bør sikkert vurdere den, Ford S-Max, VW Sharan eller den litt trangere VW Touran dersom du skal ha 3 kids i stol/pute baki. Just sayin` :)

Etter din tilbakemelding har det nå smått startet å gå opp for meg at jeg ikke får i pose og sekk denne gang, og jeg liker det ikke. Unge nr.3 kommer ikke før til sommeren, så da drøyer jeg hvertfall lengst mulig og drar ut den lille gleden jeg har i A5 til jeg virkelig må bytte.
 
jeg hadde forrige modell av A6 Allroad, og en slik hard pute tar i praksis opp nesten like mye som barnestol, fordi setene er laget slik at du ikke får utnyttet dem helt ut mot døren...passform. I daglig bruk viste det seg umulig å få på bilbeltene mellom stolene/puten, selv om det teoretisk gikk an med to stoler + én pute. Jeg kastet derfor kortene og gikk fopr Ford Galaxy. Du bør sikkert vurdere den, Ford S-Max, VW Sharan eller den litt trangere VW Touran dersom du skal ha 3 kids i stol/pute baki. Just sayin` :)

Jeg har to barn. En som bruker bakovervendt sete og en som bruker pute. Som Callahan skriver er det ikke mye plass igjen i midten. Går til nød an å sitte der uten pute. Med tre barn må man kanskje bite i det sure eple og kjøpe seg flerbruksbil. Men det er vel kanskje ikke så galt det heller, du sitter høyt, barna har fin utsikt og velger du en av de store er bagasjeplassen bedre (ihvertfall bedre utbyttet) enn på en A6.
 
Med tredjemann på vei ser det ut til at jeg på et eller annet tidspunkt kanskje må bite i det berømte og sure eplet, som i dette tilfelle tydeligvis har 7 seter, kjøreegenskaper som en buss og motor som ikke akkurat innbyr til raske forbikjøringer på svingete veier.

Har likevel et lite ess i ermet, i kjent TS-stil. Kraftig budsjettøkning i form av ny X5 med syv seter – evt. en rimelig 7-seter + noe moro til meg selv. Familiens gutter er svært opptatt av «moro», og mor er vanligvis ikke så vondt å be. Kanskje det likevel er mulig å få både i pose og sekk? Inntil videre får jeg i hvert fall leve i håpet....
 
Har eid alle 3 alternativer her. Alle meget gode biler. Avhengig av hvor du bor og hvor flinke/hyggelig de er på de forskjellige verksted i nærheten så kan det påvirke avgjørelsen.
For min del Mercedes E har nå blitt min favoritt, men venter spent på nye modeller når de kommer. Tror både BMW og Mercedes har noe som kommer om ikke alt for mange år.
Eneste som kunne fått meg til å bytte fra min nye E er en GL eller en ny Range Rover, men disse er fortsatt langt over budsjettet mitt dessverre.
 
Mercedes skal iverfall aldri jeg kjøpe igjen. Større møkk har jeg aldri opplevet. Kundebehandlingen var ikke noe bedre.

Synd for deg, men for at det ikke skal bli stående som en etablert sannhet som gjelder for alle Mercedeser og kundebehandling:

Jeg har en 2010-modell E-klasse, S212. Jeg har hatt den i over fire år, og det har aldri vært noe tull med den. Fantastisk bil på alle måter (eneste måtte være at jeg skulle hatt 4Matic). Servicen hos BOS Stavanger har også blitt mye, mye bedre de siste årene. Så Mercedes skal jeg i alle fall kjøpe igjen!

Todda