Egentlig ganske utrolig fantastisk og imponerende

Medlem
11. sep. 2010
Dere med 10000, 2344231 og 4423124332 poster her inne har sikkert diskutert dette sønder og sammen men jeg med mine 25 poster lar meg fortsatt imponere over nøyaktigheten på automatiske urverk ;)

Jeg tenkte jeg skulle se hvor nøyaktig Carrera Day-Daten min var og lot være å stille den på en måned, den har vært i daglig bruk. I dag var eeeeeendelig måneden over og klokken har gått -1 sekund feil på de siste 30 dagene. Når man tenker på at det er nesten 2,6 millioner sekunder i en måned så er det nesten uvirkelig at man med fjærer og tannhjul kan få en klokke til å gå kun 1 - ett sekund feil. Carreraen har kanskje ikke det mest spennende urverket man kan få men nøyaktigheten er det ihvertfall ikke noe å si på :)

Jarle

Jeg er helt enig med deg, og dette er en sterkt medvirkende årsak til at jeg elsker klokker!:p
Fantastisk ingeniørkunst.

Tar meg selv i tenke akkurat det samme ganske så ofte.
Det er også helt utrolig at disse bittesmå delene kan stå for den enorme driftsikkerheten.
År etter år uten å fuske.
Helt fantastisk.:D
Er det rart man blir klokkegeek.;)

Imponerende absolutt, men jeg kan ikke la være tenke at hadde man målt oftere så ville man kanskje sett at avviket var større og varierende underveis i perioden?

Vil nesten tro at temperaturforskjeller osv. kan virke noe inn over et så langt tidsrom som 1 mnd.

Veldig bra!

En ting som har fått meg til å tenke litt.

IWC Ingenieuren går et par sekunder av i døgnet.

Explorer II rundt ett sekund.

Seiko SPORK rundt fire sekunder på fire uker (på seilbåt i middelhavet).

Hva kan Seiko som de andre ikke kan?

Imponerende absolutt, men jeg kan ikke la være tenke at hadde man målt oftere så ville man kanskje sett at avviket var større og varierende underveis i perioden?

Vil nesten tro at temperaturforskjeller osv. kan virke noe inn over et så langt tidsrom som 1 mnd.

Helt klart.
En klokke går forskjellig ut i fra hvordan den blir behandlet. Eksempelvis vil det ha relativt stor betydning hvordan den legges når den ikke er i bruk (om natten). Men det er jo summen som i praksis teller, så om en får en klokke til å gå litt saktere f.eks om natten for å ta igjen det den har gått for fort om dagen er det fullt mulig å få de fleste klokker til å gå temmelig nøyaktig. I alle fall mer nøyaktig enn de ellers ville.
Men noen er mindre ømtålige for dette med plassering enn andre.
1 sek feil på en mnd er uansett meget bra, uavhengig av merke, klokke og bruk...

Det er riktig, jeg har målt den endel ganger i løpet av måneden og det største avviket jeg har hatt er +4 sekunder. Klokken sitter på armen hele dagen og ligger med kronen opp om natten. Det er avvik over en lengre periode jeg var ute etter så derfor satte jeg 1 måned som tidsperiode. Avviket over lengre perioder er for meg mer interessant enn de korte variasjonene såfremt de ikke er dramatiske.

Seiko 5 klokka mi er den mest unøyaktige av klokkene mine, den må stilles en gang i uka nesten, når jeg bruker den. Vil tippe den går en halvannet minutt feil på 7 dager. Longines klokka mi, er mye mere nøyaktig. Men ikke så nøyaktig som den til trådstarteren.

- 1 på en måned er jo usedvanlig presist uansett hvilken mekanisk klokke en har! :)

Hehe, kjøpte Casio WR for moro skyld, den retro-modellen, den har et mulig avvik på 30 sek på en måned, står i bruksanvisningen :)
Så det er faktisk svært presist uansett hva slags verk man snakker om!

Min Speedmaster, som ikke er COSC-sertifisert en gang, gikk dønn nøyaktig over tre uker. Det er klart den har vært litt av i begge retninger i løpet av de tre ukene, men summen er jo det som teller, som nevnt tidligere her. Nå ligger den på +15sek, og jeg kan ikke huske sist jeg stilte den en gang!

Altså.. En feilrate på:

3,858 024 7*10^-7

Eller..

0,000 000 385 802 47

Rimelig godt jobbet. :p
Men som det alt er nevnt. Avviket fra dag til dag er nok større. Avhengig av temperatur, bruk, hvileposisjon etc. :)

Når man snakker om nøyaktighet på ur er det som med skyting. Det er ikke poengsummen som er viktig, men samlingen. En perfekt samling kan skrues til inner-tier.
På samme måte: Om urverket har lav variasjon i avviket kan det justeres, i teorien, til å være helt nøyaktig. Om variasjonen i avviket er stort, kan det ikke justeres inn til å bli perfekt.

Meget bra rating på din Tag Heuer:) Min Omega PO har nå stått i watchwinder i 9 dager og har et tidsavvik på +/- 0 sekunder på disse dagene:) Det er meget bra, og langt over hva jeg både forventer og krever;)