Ekspedisjonsklokke

Seiko 6105-8110 er en god kandidat.
Nå kommer de jo også med moderne teknologi. Så du ikke trenger å bekymre deg for å bruke en veteranklokke på den store turen.

Var det godt nok for Naomi Oemura er det godt nok for deg


LarsB
 
Redigert:
Nå har Seiko sluppet en Naomi Uemura spesialmodell som passer akkurat til en god lang tur på ski:

SLA049_c.jpg


I tillegg til å være ideell turklokke er den skikkelig fin, og jeg tror at den funker fint til hjemmekontor også.

LarsB
 
Vanskelig å ikke foreslå en litt nedprutet 16570 når man leser artikler og studerer bilder som dette! Og med bittelitt skamløs pruting på bruktmarkedet er den vel hårfint innenfor budsjett.

 
Man vil jo ha en GMT i arktis, for å kunne se om det er natt eller dag.
Så siden bedde Rolexene er utenfor budsjett ville jeg gått for en Sinn 105.
Sinn-105-UTC-2.jpg

Tankene gikk også til en klokke jeg har fra før, Grand Seiko 9F GMT.
Men jeg vet ikke hvor godt quartz vil klare seg i -35 grader i lengden.
ECAFD1BE-7A12-44CB-9D7F-4702861F907E.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: noname
Du skal være rimelig langt nord for å ikke kunne se forskjell på natt og dag, altså. Vi snakker om ikke mange gradene fra polen....
Jeg baserte dette på min eneste erfaring med temaet, Top Gears kjøretur til nettopp Nordpolen. Der sier Jeremy at det aldri blir mørkt, og dermed aner man ikke om det er natt eller dag :)

Selv har jeg ikke vært nord for Mosjøen, så hvem vet hvordan midnattssola egentlig funker!
 
Siden jeg har gjort en av delene, krysset Grønland på ski, så kan jeg gi mitt svar. For meg falt valget på Garmin Fenix. Det var den gangen. I dag hadde jeg nok valgt en Seiko alpinist, eller en rolex explorer, noe som har lav profil, og smetter enkelt tilbake under jakke etter en kjapp sjekk.

Flere nevner her å ha klokken på utsiden av jakken, og det er ikke å anbefale. Når du slår camp for dagen, og fyrer opp primusen i teltet (co-måler i teltet gjør det litt tryggere) blir det raskt store temperaturforskjeller, og med det kondens.

En klokke er faktisk noe du får mye bruk for på en slik tur, du deler dagen opp i x-antall etapper på z antall minutter, med y tid for pauser mellom hver etappe.
 
Jeg har ikke gjort noen av de to nevnte delene, men har gått en del toppturer, ukesvis telting og ellers en del rangling i fjell og vidde med og uten ski, men alltid med klokke, og må si meg ening råtassen @Luftwaffel .

Å ha noe utpå jakken er ikke å anbefale. Min erfaring med det er nok ikke kondens, men ved temperaturregulering av kropp og ved andre aktiviteter så kan en jakke gjerne tas av og på en del ganger ila ett døgn. Det betyr at da må klokken av og på like mange ganger. Det blir det ekstra herk med en ekstra ting man må passe på og man kan stå i fare for å miste klokka.

Det jeg setter pris på er tynne klokker som man har direkte på lanken og som man eksponerer ved behov. Ymse lag med klær som beskytter mot vær og vind føre ofte til flere lag med trange mansjetter, så for praktisk bruk er faktisk en tynn klokke essensielt for meg.

Explorer II har fungert topp, og personlig ville jeg ikke gå for noe tykkere enn det. Explorer 1 eller lignende anser jeg som perfekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og Bond
Mine says hi!
107837D6-E86F-4E1C-8FFC-00629BEDC68E.jpeg

Selv har jeg ingen erfaring med evig-lange skiturer uten snev av variasjon på horisonten, men har da noen ukeslange skiturer opp igjennom. Mesteparten av erfaringen min er dog fra toppturer og diverse klatreturer til høye fjell i det store utland.
klokken som har vært med på mest morro er nok en Tissot T-touch, men den har nytt pensjonisttilværelse de siste ti-tolv årene. Inn på arenaen kom nemlig Omega Seamaster professional (2231.50) i titan. Superlett, behagelig å bære, meget lesbar skive - med massevis av lume (som faktisk betyr litt når man prøver å se på klokken nede i soveposen). Ved klatring har jeg av og til hatt den i en slynge rundt halsen og innenfor klærne (for å skåne klokken fra riper osv), men ellers sitter den på håndleddet.
Støtter de foregående fullt ut med at klokke utenpå jakke bare er tull. Kan noen ganger finne på å ha den utenpå innerste lag av ullundertøy, men kun hvis jeg bruker trøye med tommelhull (Brynje arctic f.eks). Da slipper jeg å ta av votter/hansker for å lese klokken.