Jeg har tenkt det samme - nbtimes har mistenkelig mange upolerte og jevnt patinerte vintage Rolexer for salg. Samtidig har han i mange år solgt ur på store og seriøse sider, uten at det finnes noen særlige negative tilbakemeldinger. Søk på VRF, Timezone, WUS osv - det er stort sett bare godord å finne. Mange av de store vintagesamlerne har klokker kjøpt fra ham, og han er også en relativt stor samler selv. Dersom han virkelig er en svindler, er han en svindler av enormt format. Dersom man følger "buy the seller, not the watch"-regelen, er det få selgere man kan finne tilsvarende referanser for.
Patinaen på klokken tidligere i tråden ser uvanlig ut. Jeg har sett slik farge tidligere - blant annet på noen snowflake Tudorer - men sjelden på Rolex. Nettopp derfor har jeg vanskelig for å tro at det er hjemmebakt. Det er rett og slett ikke sannsynlig at en så erfaren Rolexselger ville risikere ryktet sitt på å legge ut en klokke med fabrikert patina som ikke engang ser ekte ut. Er han virkelig en så flink svindler med så godt verktøy at han kan lure en hel klokkeverden, ville han vel lage en mer normal patina? Faktisk er jeg mer skeptisk til de andre, perfekte urene enne til denne merkelig utseende varianten.
Edit: Nå er det et halvt års tid siden jeg sjekket nbtimes, så dersom noen ser etter refereanser nå kan det jo hende ting har endret seg.