Ekte eller falsk patina?

G

Guest571

Guest
Selgeren nbTimes på vrf har alltid en drøss med vintage Rolexer til salgs, alle med en helt perfekt patina.

Er det bare jeg som tenker at det er noe snusk her? Har noen noen gang sett så drøy patina som det her f.eks?

IMG_1600.jpg

Edit: her er en til. Dette kan da umulig være naturlig?

IMG_2047.jpg

Det så da veldig unaturlig ut!
Tipper disse er godt stekt i selgerens ovn:D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Han er en anerkjent selger på VRF. Det må telle for noe...

På den annen side har jeg merket meg at han har veldig mange med omtrent identisk patina (for mye spør du meg), og upolerte kasser. Jeg hadde vært forsiktig. Ryktene sier - uten at jeg skal prøve å knytte dette til denne selgeren - at man i HK har en såkalt laser welder, som gjør gmale slitte kasser som nye (gi dem noen skammer og selg dem som upolerte..)...

....

På den annen side har jeg merket meg at han har veldig mange med omtrent identisk patina (for mye spør du meg), og upolerte kasser. Jeg hadde vært forsiktig. Ryktene sier - uten at jeg skal prøve å knytte dette til denne selgeren - at man i HK har en såkalt laser welder, som gjør gmale slitte kasser som nye (gi dem noen skammer og selg dem som upolerte..)...

....

Jeg har lest akkurat det samme, og navnet på denne selgeren har kommet opp. Husker dog ikke hvor eller når.

....

Å Gud, la meg aldri havne på vintagekjøret! :)

Satt faktisk å tenkte på akkurat dette selv her om dagen... det er alt for masse "perfekt" patina på disse til at det kan være naturlig...

Vintage er for viderekomne. Når det blir for kjedelig å gå til AD å hente en ny klokke.
Kupp finnes ikke. Aksepter at å finne den perfekte klokken ikke går an (innenfor et realistisk budsjett). Buy the Seller :)

Blåse et monsterbudsjett på en redsub, for så å finne ut at en løk i HK har laserweldet kassa og gratinert skiva i stekeovnen :)

Har faktisk tenkt akkurat det samme som dere når jeg har sneket litt på vintage Rolex. Alle klokkene han selger er godt patinerte.

Men spørsmålet mitt er da som følger; Spiller det noen rolle hvordan den er blitt patinert? Det viktigste må vel være at det er en patina man kan være komfortabel med?

Selgeren nbTimes på vrf har alltid en drøss med vintage Rolexer til salgs, alle med en helt perfekt patina.

Er det bare jeg som tenker at det er noe snusk her? Har noen noen gang sett så drøy patina som det her f.eks?

Edit: her er en til. Dette kan da umulig være naturlig?

Dette ser ut til å være en form for kunstig patina spør du meg (utfra bildet). På vintage Rolex og spesielt sportsmodellene florerer det av "forfalskninger", og slik blir det når detaljer på skivene blir samleobjekter med høy verdi, legg i tilegg til falske papirer, boks og en fiktiv historie så øker verdien ytterligere.... som med frimerker :)
Edit: Jeg kjenner ikke til selger, kun kommentar utfra bildet i denne posten

Er det ikke bare og starte en tråd på VRF og spørre nbTimes om hypotesen er riktig?
Det må da være en ærlig grei sak det, istedenfor og spekulere i om folk er kjeltringer uten at de er til stede og kan forsvare seg? :D

Jeg har tenkt det samme - nbtimes har mistenkelig mange upolerte og jevnt patinerte vintage Rolexer for salg. Samtidig har han i mange år solgt ur på store og seriøse sider, uten at det finnes noen særlige negative tilbakemeldinger. Søk på VRF, Timezone, WUS osv - det er stort sett bare godord å finne. Mange av de store vintagesamlerne har klokker kjøpt fra ham, og han er også en relativt stor samler selv. Dersom han virkelig er en svindler, er han en svindler av enormt format. Dersom man følger "buy the seller, not the watch"-regelen, er det få selgere man kan finne tilsvarende referanser for.

Patinaen på klokken tidligere i tråden ser uvanlig ut. Jeg har sett slik farge tidligere - blant annet på noen snowflake Tudorer - men sjelden på Rolex. Nettopp derfor har jeg vanskelig for å tro at det er hjemmebakt. Det er rett og slett ikke sannsynlig at en så erfaren Rolexselger ville risikere ryktet sitt på å legge ut en klokke med fabrikert patina som ikke engang ser ekte ut. Er han virkelig en så flink svindler med så godt verktøy at han kan lure en hel klokkeverden, ville han vel lage en mer normal patina? Faktisk er jeg mer skeptisk til de andre, perfekte urene enne til denne merkelig utseende varianten.

Edit: Nå er det et halvt års tid siden jeg sjekket nbtimes, så dersom noen ser etter refereanser nå kan det jo hende ting har endret seg.

Jag har egentligen ingen egen uppfattning i ämnet, men finner diskussionen väldigt intressant och provocerande.

För er som är intresserade att läsa mer om detta så startade disskutionen här av den svenske provkatören som gjort sig känd på det svenska forumet för att ta dagensklocke bilder med sina vintage rolex hängande runt sitt könsorgan.

Samma person tog sedan disskutionen vidare på VRF men fick inte medhåll, utan de valde att istället stoppa diskussionen (kanske för att han inte är någon känd medlem där).

Matchende patina er pent men totalt usannsynlig : perlen, viserne og indexene ble ikke produsert sammen og ble ikke påført tritiumfyllemasse samtidig, hvordan kan de få nøyaktig samme patina ?
på en annen side vil jeg ikke se på det som noe svindel bare som en del av restaureringsarbeidet ( enten man bruker te, nikotin, kaffe eller baking...)
Tritium match er en spesialitet østover men det mest komiske jeg vet om er den italienske tropical patina : da har du både skive og bezelinserten med samme misfarging :mrgreen:

Jeg har også stusset på en del vintage Rolex dials med litt for perfekte time markører og tilhørende patina. Den gang jeg tok dette opp ble jeg møtte med utsagn som "du har ikke peiling på hvordan tritium eldes".

Vel vel, nok om det.

Denne siden http://www.doubleredseadweller.com/ har mye spennende info om vintage Rolex dials.

Og på denne siden http://www.doubleredseadweller.com/redial re sub.htm blir det vist til at noen Rolex replacement dials blir merket som om det skulle vært benyttet den orginale svakt radioaktive tritium lumen (T SWISS <25), mens det egentlig er benyttet den mer moderne og ikke radioaktive luminova lumen.

Men, det er noe jeg lurer på. Siden tritium har en halveringstid på 12,32 år burde vel den svakt radioaktive lumen gjøre utslag på en Geiger teller - selv om den selvlysende effekten er blitt borte etter 35 - 40 år. Noen som har testet dette? Hvis ikke så får jeg se å få kjøpt meg en Geigerteller for dette bør jo testes. Funker det så vil jo dette være en enkel måte å sjekke om dial'en er ekte. Hvorvidt en ekte dial er "kokt" for å få frem en heftig patina er jo en anne sak.

Frode.

Tenkte faktisk jeg skulle prøve dette i løpet av dagen, se om jeg får noe utslag på SD'en.

Men, det er noe jeg lurer på. Siden tritium har en halveringstid på 12,32 år burde vel den svakt radioaktive lumen gjøre utslag på en Geiger teller - selv om den selvlysende effekten er blitt borte etter 35 - 40 år. Noen som har testet dette? Hvis ikke så får jeg se å få kjøpt meg en Geigerteller for dette bør jo testes. Funker det så vil jo dette være en enkel måte å sjekke om dial'en er ekte.

Godt mulig. Litt usikker på om lumen er radium eller tritium, men denne Cymaen fra 60-tallet satte securitasvaktene på Kirkenes Lufthavn i kriseberedskap for noen år siden. Den lå i ryggsekken innpakket i treboks, pappkartong og gavepapir, allikevel ga det utslag. Skjønte lite da jeg ble beskyldt for å frakte radioaktive substanser i håndbagasjen. Ingen hverdagsklokke, for å si det slik...:)

IMG_3189.jpg