Ekte eller falsk patina?

Glemte helt bort denne diskusjonen, beklager det.

Er det ikke bare og starte en tråd på VRF og spørre nbTimes om hypotesen er riktig?
Det må da være en ærlig grei sak det, istedenfor og spekulere i om folk er kjeltringer uten at de er til stede og kan forsvare seg? :D

Jeg har nok dessverre ikke et navn på VRF som tilater at jeg anklager nbTimes for falske skiver. Tror uansett hvordan jeg formulerer meg at dette blir dårlig mottatt. Kanskje fordi veldig mange der har klokker fra den aktuelle selgeren.

Patinaen på klokken tidligere i tråden ser uvanlig ut. Jeg har sett slik farge tidligere - blant annet på noen snowflake Tudorer - men sjelden på Rolex. Nettopp derfor har jeg vanskelig for å tro at det er hjemmebakt. Det er rett og slett ikke sannsynlig at en så erfaren Rolexselger ville risikere ryktet sitt på å legge ut en klokke med fabrikert patina som ikke engang ser ekte ut. Er han virkelig en så flink svindler med så godt verktøy at han kan lure en hel klokkeverden, ville han vel lage en mer normal patina? Faktisk er jeg mer skeptisk til de andre, perfekte urene enne til denne merkelig utseende varianten.

Veldig godt poeng Hopalong! Minner litt om en historie fra statene hvor noen lagde noen perfekte dollar-seddel kopier med en valør som ikke fantes.

Som det er nevnt kan man ikke være skeptisk nok når det kommer til vintage klokker og da spesielt Rolex.

Jag har egentligen ingen egen uppfattning i ämnet, men finner diskussionen väldigt intressant och provocerande.

För er som är intresserade att läsa mer om detta så startade disskutionen här av den svenske provkatören som gjort sig känd på det svenska forumet för att ta dagensklocke bilder med sina vintage rolex hängande runt sitt könsorgan.

Samma person tog sedan disskutionen vidare på VRF men fick inte medhåll, utan de valde att istället stoppa diskussionen (kanske för att han inte är någon känd medlem där).

Jeg får ikke opp den første linken din. Den andre linken din er også poenget til at jeg ikke starter en egen tråd på VRF.

Apropos radium på klokker, jeg kom over denne lekre historien om "The radium girls", fra en tid hvor HMS ble tatt sånn litt på hælen.

Ouch, kanske ikke å lakke tennene med radium var så smart nei.

Er det ikke bare og sende han en mail og spøre han rett ut om det er tilfellet.

Du kan i verste fall gjøre på en diskre måte.

Så finner du fort ut om han egentlig er brød bakker på full tid :) :) :)

Mathfjeld

Det er mye penger i vintage rolex (hele markedet har alle tegn på en boble) og jeg vil anta at her har "guds hånd" hjulpet til - for å sitere Maradona.

Min mening om VRF er at de kun med ujevne mellomrom oppdager at måten de driver sin samlervirksomhet (investeringsvirksomhet) ikke er bærekraftig. Konstant bytting av skiver visere og bezeler oroginale selvsagt, men ikke originale til klokkene de skal monteres i. I andre miljøer ville mange bli kalt frankenwathces, men dette er det blitt umulig å si på VRF. Likeså umulig å stille spørsmålstegn ved såkalte anerkjente selgere - en slik tråd ville garantert bli stengt. For mange har for mye inne i boblen.

Det er mye penger i vintage rolex (hele markedet har alle tegn på en boble) og jeg vil anta at her har "guds hånd" hjulpet til - for å sitere Maradona.

Min mening om VRF er at de kun med ujevne mellomrom oppdager at måten de driver sin samlervirksomhet (investeringsvirksomhet) ikke er bærekraftig. Konstant bytting av skiver visere og bezeler oroginale selvsagt, men ikke originale til klokkene de skal monteres i. I andre miljøer ville mange bli kalt frankenwathces, men dette er det blitt umulig å si på VRF. Likeså umulig å stille spørsmålstegn ved såkalte anerkjente selgere - en slik tråd ville garantert bli stengt. For mange har for mye inne i boblen.

+1 :)