Elendig kunnskap hos ansatte hos AD

Medlem
28. april 2009
Jeg var innom "Klokkemaker´n" på Askimtorget forleden. De fører bl. a. mye billigere moteklokker, samt noen kvarts Seiko.

De er imidlertid også autorisert forhandler av Victorinox, noe som fikk meg til å ta turen innom. Victorinox har de seneste årene puttet mye verk i klokkene sine i forhold til prisen (for det meste ETA 2892 og 7750/53).
Pengene brant på kortet og jeg var litt i kjøpsmodus.
Jeg tittet en del på Airboss-serien og spurte en ansatt hvilke verk som satt i disse.

Det var to ansatte som jobbet, men det beste de kunne fortelle meg, var at urverket var fra Sveits. Ingen av dem hadde heller hørt om chronometersertifisering, gangreserve, dekorering av urverk, eller modifiserte ETA-verk (de ante ikke hva ETA var overhode).

De påstod dog hardnakket at siden klokken var laget i Sveits, var den av ypperste kvalitet. Dessuten "var den sånn derre kinetic" som på mystisk vis fikk klokken til å gå ved å riste den, så jeg slapp batteribytte.

Det hele toppet seg da den ansatte skulle vise meg chronofunksjonen. Klokken hadde tydeligvis stått en stund i monter og hadde ingen power reserve igjen. Den ansatte kunne ikke forstå hvorfor pushknappene ikke fikk startet chronoen. Jeg tok meg ikke bryet med å forklare hvorfor den ikke ville gå.

Det ble ikke kjøp på meg den dagen.
Tenk om man hadde gått inn i en bilforretning og spurt hva slags motor som satt i en ny Audi A6, hvorpå bilselgeren kun repliserte at motoren er tysk.

Lurer på hva Victorinox hadde tenkt dersom de ante hvor elendig kunnskap personalet i butikkene som markedsfører klokkene deres sitter på.

Noen andre som har vært borti fullstendig kunnskapsløst personale i klokkeforretninger?

Dessverre tror jeg nok det er slik at majoriteten til kundene av majoriteten av klokkeprodusentene er mer enn fornøyd med forklaringen du ble servert i dag.

Forøvrig helt enig med deg, men dette ser man i så og si alle deler av detaljhandelen. Folk bryr seg jo ikke lenger om jobben sin og yrkesstolthet eksisterer ikke for mange.

Dessverre tror jeg nok det er slik at majoriteten til kundene av majoriteten av klokkeprodusentene er mer enn fornøyd med forklaringen du ble servert i dag.

Forøvrig helt enig med deg, men dette ser man i så og si alle deler av detaljhandelen. Folk bryr seg jo ikke lenger om jobben sin og yrkesstolthet eksisterer ikke for mange.

+1!:D

Hvorfor ansette folk med kunnskap når man kan ansette trynetillegg, og få større profittsalg fra billig ræl med bling? :rolleyes:

Fra taletuten min

Jeg var innom Bjerke i Bergen forrige helg...ble helt oppgitt. Jeg spurte kanskje 20 spørsmål om Datejust2 og de kunne ikke svare på noe som helst....burde være en kurant klokke å ha en viss basiskunnskap om..

Den realpolitiske forklaringen er nok at det koster så ekstremt mye mer å bygge denne kompetansen enn hva de vil få igjen i form av økt klokkesalg.

Jeg var innom Bjerke i Bergen forrige helg...ble helt oppgitt. Jeg spurte kanskje 20 spørsmål om Datejust2 og de kunne ikke svare på noe som helst....burde være en kurant klokke å ha en viss basiskunnskap om..

Hmmm det var merkelig. Jeg har vært mange ganger innom Bjerke i Bergen og de har stor kunskap om urene de selger.

Hvis jeg skal legge igjen like under 50 lapper i en butikk forventer jeg en god diskusjon med på kjøpet:)