En hyllest til 1950 (PAM 127)

Medlem
8. sep. 2013
Sted
Trondheim
PAM 127, også kjent som Fiddy, er en hyllest til vintage modell 6152-1 med crown guard som ble produsert for den italienske marinen på 1950-tallet. 6152-1 ble, såvidt meg bekjent, produsert både med og uten crow guard, og med og uten sekundviser.

Med sine 47 mm, vil nok mange mene at den er både stor og prangende. Og kanskje ikke noe horologisk høydepunkt heller, med det ETA-baserte OP XI tikkende under overflaten. Men dekoreringen er jo helt herlig, med Panerai, Panerai, Panerai over det hele.

Jeg syns den er kul. Nytt og gammelt på en gang. Det enkle designet. Den store crow guarden. 1950-kassen som bare er en ren nytelse. For ikke å snakke om sandwich-skiven og “boble”-krystallen som gir den herlige forvrengte effekten, og som gjør det håpløst for en stakkars amatør å fotografere den.

Her er likevel noen forsøk på å fange inn noe av herligheten :)

Redigert:
Velkommen til forumet, Dr. Fiddy.
127 er vel for mange den ultimate Paneraien. Jeg har selv hatt gleden av å se den live.
Fantastisk klokke!

Dette er topp tre innen moderne Paneraier, sammen med 203 og 360.
For meg er dette Grailen! Takk for at du deler dette mesterverket!!

worship.gif

Og bare pøs på med bilder :D

Velkommen til forumet, Dr. Fiddy.
127 er vel for mange den ultimate Paneraien. Jeg har selv hatt gleden av å se den live.
Fantastisk klokke!

Takk for det @Frik. Det er hyggelig å føle seg velkommen i et så flott forum som dette :)
Ja, for mange er det nok den ultimate Paneraien. For andre, som vil ha noe enda mer "base", uten sekundviser og "1950"-påskriften, så er jo 372 et flott alternativ. For meg måtte det imidlertid bli 127 :)

Redigert av en moderator:
Jeg lukter, om ikke kristenmannsblod, så i det minste ristimannsblod!
Det er bra du føler deg velkommen, jeg setter hvertfall pris på deg allerede:)

Lekker klokke P. Fiddy.

Dette er topp tre innen moderne Paneraier, sammen med 203 og 360.
For meg er dette Grailen! Takk for at du deler dette mesterverket!!

worship.gif

Og bare pøs på med bilder :D

Jeg følger deg der @mikkemus23. De tre du nevner er nok mine topp tre også.
Hyggelig at bildene faller i smak :eek:

Jeg lukter, om ikke kristenmannsblod, så i det minste ristimannsblod!
Det er bra du føler deg velkommen, jeg setter hvertfall pris på deg allerede:)

Lekker klokke P. Fiddy.

Takk for det @Entropy.

Det verste er jo at de første gangene jeg så bilder av Panerai her på Tidssonen, og leste noen av diskusjonene rundt disse store klumpene, så var jeg skråsikker på at dette ikke var noe for meg. Så feil kan man altså ta...

Utsøkte bilder, Dr. Fiddy. Og jammen lever du opp til nicket ditt.
Var selv noe avmålt til Panerai da jeg kom som newbee inn på sonen her. Men, lange netter med lesing og kikking på bilder - og ikke minst et par hyggelige GTG - gjorde veien relativt kort til å bli en Paneristo (kjerringa maser om at jeg er én -risto og ikke flere -risti). Forskjellen på din Fiddy og min 372 er ikke veldig stor, men mer enn stor nok til at jeg gjerne kunne plusset på en Fiddy i boksen :D

Utsøkte bilder, Dr. Fiddy. Og jammen lever du opp til nicket ditt.
Var selv noe avmålt til Panerai da jeg kom som newbee inn på sonen her. Men, lange netter med lesing og kikking på bilder - og ikke minst et par hyggelige GTG - gjorde veien relativt kort til å bli en Paneristo (kjerringa maser om at jeg er én -risto og ikke flere -risti). Forskjellen på din Fiddy og min 372 er ikke veldig stor, men mer enn stor nok til at jeg gjerne kunne plusset på en Fiddy i boksen :D

Hei igjen @Minuteman. Ja, det er noe merkelig dette med smaken for ur. I det ene øyeblikket så liker man et, mens i neste så oppleves samme ur som helt feil.

Jeg liker det grunnleggende enkle med 372, og jeg hadde nok gått for den om den ikke hadde plexi. Jeg tror imidlertid ikke jeg hadde klart å takle frykten for riper så godt... Men hva med 422 da? Vel det vet jeg ikke helt... Men jeg tror jeg fikk øynene opp for 127 et sted imellom der en gang :) Jeg ser imidlertid ikke bort fra at en base kan finne på å havne i boksen en gang :)