En klassiker fra hvert brand?!?

Oddemann

Støttemedlem
Medlem
16. des. 2013
Sted
Vestlandet
Etter å ha testa uttallige klokker de siste 5-6år leker eg med tanken på å lage en samling basert på 1 klassiker fra hvert "oppnåelige" brand. Men hvilke ur er hvert enkelt brand sin mest ikoniske?

Fra Omega er vell svaret selvsagt; Speedmaster "Moonwatch".

Fra Rolex står det mellom Sub og Expl1?

Fra Panerai? 372?

IWC? Hva er ikonet her? Pilot? Ingy?

Zenith? Tricolor ?

Hva tenker folket?

Morsom ide! Ville vært en fin og variert samling. Panerai lagde radiomir flere år før luminor, men 372 er kanskje mest ikonisk på grunn av kronebeskytteren?
Fra IWC hadde jeg valgt en big pilot med sitt spesielle design og tøffe historie.

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Liker tråden:D Det er slik jeg selv velger klokker. Jeg er opptatt av ikonene/klassikerne. Rolex har jo mange ikoner til sine forskjellige bruksområder, men jeg kan jo tilføye Jaeger LeCoultre sin Reverso.

• Liker
Reaksjoner: Bøygen og Oddemann
Liker tråden:D Det er slik jeg selv velger klokker. Jeg er opptatt av ikonene/klassikerne. Rolex har jo mange ikoner til sine forskjellige bruksområder, men jeg kan jo tilføye Jaeger LeCoultre sin Reverso.
Reverso er noe helt utenom alt anna eg har hatt.... så det hadde vore kult!Digger dog Deep Chrono fra dette brandet, men med Speedy burde egentlig det behovet dekkes?

• Liker
Reaksjoner: Toffen
Seiko SKX007/009? Bare for å få opp noe enda mer oppnåelig.
Eller er det heller Marinemster eller noe gammelt som er mest ikonisk fra Seiko?

Hvis man vil utvide horisonten enda mer fra Sveits kan man jo også ta med Vostok Amphibia;)

Forøvrig enig ang Reverso, den bør med.

• Liker
Breitling Navitimer må med! :)

01_navitimer-ref.-806-1959-re-edition_21613_14-03-19.jpg

Seiko SKX007/009? Bare for å få opp noe enda mer oppnåelig.
Eller er det heller Marinemster eller noe gammelt som er mest ikonisk fra Seiko?

Hvis man vil utvide horisonten enda mer fra Sveits kan man jo også ta med Vostok Amphibia;)

Forøvrig enig ang Reverso, den bør med.
Seiko Marinemaster sbdx001 må på lista ja. Hadde berre heilt gløymt den. Hatt 3 ganger før... men den må inn igjen...

Glimrende tråd, @Oddemann !

Jeg har ikke bare tenkt samme tanke, har vel delvis gått i gang litt ubevisst allerede. Om det er bra eller ikke har jeg ikke bestemt meg for ennå... Uansett, disse må med synes jeg;

Rolex: Sub (sort)
Omega: Speedy pro hesalite
IWC: Portugieser (jeg landet, nesten tilfeldig, på chronograph)
Seiko: skx007

Deretter er det jo mye å ta av... PAM base modell, JLC Reverso, Breitling Navitimer osv. Merker at det fort kan bli litt "kjedelig" med denne rekka, da;) Må ha inn noe utenfor det vanlige!

• Liker
Interessant tanke, @Oddemann. Mange av oss har nok vært der i planleggingen av hvordan klokkeboksen skal fylles. Jeg endrer stadig mine planer, selv om det er et par "bankers" som fortsatt er med. Noe av mitt problem med en klassiker fra hvert merke, er at jakten ikke lenger nødvendigvis styres av hva man har lyst på. For eksempel er jo Big Pilot en rå klokke, men hinsides stor. Monaco, Tank og JLC Reverso... vel firkantede klokker er ikke min greie. Du skriver at du har testet utallige klokker de siste årene, men hvilke har du likt best? Og hvorfor? Hadde vært kjekt å høre noen betraktninger :)

• Liker
Reaksjoner: Trifide og Oddemann
Her har du en liste med ikoner:

Rolex Submariner
Omega Speedmaster
Breitling Navitimer
Tag Heuer Monaco
IWC Portuguese
Jaeger-LeCoultre Reverso
Zenith Chronomaster El Primero
Cartier Tank
Audemars Piguet Royal Oak

Fin liste, vanskelig å være uenig i noen der.

• Liker
Morsom tråd!

Mine forslag:
Rolex: omtrent umulig da, men jeg slår et slag for DJ36 på jubilee. Har sub selv, men DJ36 med fluted bezel og jubileelenke er mer gjenkjennelig "Rolex" mener jeg faktisk. Veldig mye annet som ligner på sub etterhvert.
Omega: Speedy
Breitling: Navitimer
AP: RO
IWC: Big Pilot
Seiko: SKX eller Seiko 5
JLC: Reverso (selv om jeg personlig liker MUT Perpetual bedre)
Cartier: Tank
PAM: 372
Tudor: Black Bay
Zenith: Tricolor
Blancpain: Fifty Fathoms

Her er mine valg: