En klassiker fra hvert brand?!?

Denne tanken har blitt med meg videre mtp klokker i boksen:
20210313_194754.jpg

Breitling Navitimer med blå skive. Herlig klassiker!

20210302_190004.jpg

IWC Ingenieur 3227-01 klassiker med masse Genta vibber.

20210209_160058.jpg

Rolex Explorer1 - klassisk, elegant, kunne fort hatt denne som eneste ur...

20200913_122618.jpg

Omega Speedmaster- klassikeren over alle fra Omega..

Helt klart Big Pilot. (Deretter Portugieser.)

Etter å ha testa uttallige klokker de siste 5-6år leker eg med tanken på å lage en samling basert på 1 klassiker fra hvert "oppnåelige" brand. Men hvilke ur er hvert enkelt brand sin mest ikoniske?

IWC? Hva er ikonet her? Pilot? Ingy?

Hva tenker folket?

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Jepp, men jeg tror ikke sml gikk på beste, mest egnede klokken, men mest ikoniske, og det er uten tvil BP :)
Jeg selv hadde sikkert likt en stor Ingy, men de er mindre ikoniske for IWC enn BP og Port.

Jeg mener motsatt, og gikk for Portugieser Chrono, men tror ikke det finnes noen fasit her :) Big Pilot er kul, men altfor stor.

Jepp, men jeg tror ikke sml gikk på beste, mest egnede klokken, men mest ikoniske, og det er uten tvil BP :)
Jeg selv hadde sikkert likt en stor Ingy, men de er mindre ikoniske for IWC enn BP og Port.

Ikke meningen å kverulere så veldig om dette, men siden jeg har samme filosofi som trådstarter ift. klokkesamling, så har jeg forsøkt å gjøre en del "research" for å finne ut hva som er de virkelig ikoniske urene. Så langt har jeg funnet veldig få referanser til Big Pilot, til tross for at IWC var en av de 4 leverandørene av "fliegeruhr". Her er min liste, basert på konsolidering av en drøss av andre lister jeg har funnet:

1.​
Rolex Submariner
2.​
Omega Speedmaster
3.​
Audemars Piguet Royal Oak
4.​
Jaeger-LeCoultre Reverso
5.​
Breitling Navitimer
6.​
Cartier Tank
7.​
Tag Heuer Monaco
8.​
Patek Philippe Calatrava
9.​
Rolex Datejust
10.​
Cartier Santos
11.​
IWC Portuguese
12.​
Zenith El Primero
13.​
Rolex Daytona
14.​
Patek Philippe Nautilus
15.​
Omega Seamaster

Jeg er ikke Rolex fanatiker, men mener at Paul Newman Daytona bør være med lenge før Sub. Snakk om ikonisk klokke.
Kanskje også Heuer Autavia , den orginale