En klassiker med skandinavisk historie: Universal Geneve Polerouter

Bjorn

Støttemedlem
Medlem
16. mars 2011
Sted
Bærum
Et merke som i dag synes å være mindre populært enn det fortjener er Universal Geneve. Firmaet ble grunnlagt i 1894 i Le Lockle i Sveits. Siden starten har firmaet laget hele klokkene inkludert verket. Universal Geneve er kreditert med å ha laget det aller første kronograf-armbåndsuret i 1917.

Den trolig mest berømte modellen har sterke bånd til SAS. Den 15. november 1954, da SAS som det første flyselskapet begynte å fly over nordpolen for å korte ned distansen fra Europa til California, leverte Universal Geneve Polerouter (først Polarouter) armbåndsur til mannskapet på disse flyvningene. Disse klokkene var laget for å motstå det sterkere magnetfeltet over polare områder. På 1950- og 60-tallet var Universal Geneve offisiell leverandør av klokker til mannskapene på rutene over polare områder, et faktum både SAS og Universal Geneve brukte i sine annonser.

I 1954 introduserte Universal Geneve klokken de kalte Polarouter. Den var designet av en i dag berømt klokkedesigner: Gerald Genta. Han var da bare 23 år. Senere designet han Royal Oak for Audemars Piguet, Nautilus for Patek Philippe og Ingenieur for IWC. Han designet også for Omega og for eget firma: http://www.geraldcharles.com/. Noen mener at Genta har en stor del av æren for at klokkedesign utviklet seg til et eget fag.

Polarouter hadde det automatiske cal 138 SS verket, som hadde en "pendel-rotor" som gikk frem og tilbake mellom to støtdempere. Etter kort tid, allerede våren 1955, ble navnet på modellen endret til Polerouter, og den fikk også det berømte cal 215 Microtor (sic) verket. Mikrorotoren i verket er en liten, tung rotor som er en integrert del av verket, i stedet for en vanlig rotor som sitter oppå verket. En rekke andre Polerouter-modeller kom i løpet av de neste 12 årene.

Jeg ble først interessert i Polerouter-klokkene på grunn av det flotte designet, men den interessante historien til klokkene bidro til å øke interessen. Siden merket ikke er like populært som Omega og Rolex, er det mulig å skaffe seg disse klokkene til en overkommelig pris. Etter en kort men hektisk jakt klarte jeg å slå kloa i et flott eksemplar, trolig laget i 1966 (det har en inskripsjon fra 1967 på baklokket). Verket i denne er 218-9 Microtor.

Den er gull-plett (300 µm), og den rene urskiva er ikke rotet til av noe datovindu. Det er rett og slett en av de mest elegante klokkene jeg har sett. Diamenter er 35 mm, og lug til lug er det 45 mm. Avstand mellom lugsene er 19 mm. Høyde er ca 8 mm. Baklokket skues inn.

IMG_4607.jpg

IMG_4601.jpg

IMG_4606.jpg

IMG_4599.jpg

IMG_4586.jpg

IMG_4584.jpg

IMG_4581.jpg

IMG_4589.jpg

IMG_4582.jpg

Her er et lånt bilde av verket.

universal402_big.jpg

Polerouter var en luksusklokke. Sent på 1950-tallet kostet en Polerouter i stål det samme som en Rolex Explorer. En Polerouter Date 18 k gull med gull-lenke kostet nesten det samme som en Volkswagen boble.

Jeg storkoser meg med min Polerouter.

Teksten er basert på http://www.polerouter.de (her finnes masse bilder av ulike modeller, annonser og en omfattende modell-historie) og Wikipedia.

+1

Er egentlig ganske glad i UG selv, men har kun en gammel sak etter min far.
I tillegg til Polerouter er jo Compax-serien grom. Hadde vært moro med flere av merket på sonen!

Spennende lesning! Ser gjerne mer fra den fronten. Det finnes så mange flotte, bortgjemte merker at jeg blir helt forvirret! :p

Spennende historie og klokke:) Har hørt om merket, men dette med SAS osv var ukjent for meg, så dette var litt moro å lese om:)

Flott urverk ja!

Heuer hadde noen spennede urverk med microrotor også, om det er noe du interreserer deg for. Mener et par hadde skjult rotor, men ikke siter meg på den.

Kul! Jeg har fått mer og mer øynene opp for Gentas arbeider. Fantastisk og se hvilket spenn han innehar. Prøvd og google litt uten hell, finnes det noen oversikt over hvilke klokker han har tegnet- type komplett liste?

mvh

mannensomikkekunnele

En kjempepost.

Takk for meget informativ og spennende lesning. Nå må jeg jo bare ha en slik...

Flott innlegg :)

Klokka var ikke helt min smak, men liker at folk er såpass dedikerte at de gidder å skrive slike poster :)