En klokke som står... og går...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Et lite oppdrag dukket opp. Rens på en Gammel Certina DS2

Etter at alt ble plukket fra hverandre, satte jeg den selvfølgelig sammen igjen. Olje der det seg hør og bør. Alt virket tilsynelatende som det skulle, og jeg la klokken fra meg over natten. Dagen etter så jeg at den fortsatt gikk, men klokken var nøyaktig den samme som da jeg forlot den.

AHA! Sekundviser som går riktig, mens minutt-time som står.

Hva kan det være for no mon tro... Oppgaven ble i lignende form gitt til eksamen i fjor.

Minuttrøret som det heter bærer minuttviseren (duh) men driver også via et tannhjul med drev også timehjulet (som bærer timeviseren).

Saken er den, minuttrøret skal være så stramt at det følger mekanikken i klokken (tannhjulene som går rundt om du vil - i samme hastighet som noe som kalles for sentrumshjul). Når du stiller klokken, skal minuttrøret "slure" - det er en slags klutsjfunkjon, som gjør at man nå kan rotere røret og visere og det hele mens klokken fortsatt går. Hadde minuttrøret vært for stramt, ville man kunne ødelegge mekanikken, da bruker man plutselig den kraften du stiller klokken med (tenker altså den kraft du produserer med din pekefinger og tommel når du stiller klokken) "imot" mekanikkens naturlige gang. Sekundviser er direkte koblet til sekundhjul, en del av det som heter løpeverket, og påvirkes ikke av at du stiller klokken - ikke sant :)

Er ikke rare greiene å ta bilder av, men jeg må skjerpe meg på den generelle bildefronten, og tar noen kjappe her.

En utrolig vanskelig og knotete datomekanisme på disse. Her lærte jeg masse gitt.



Sjekk den støtsikringen. Dette er virkelig gode saker, min lokale helt fortalte meg en gang at han i levende live hadde sett maskinen (skoletur i Sveits) som slapp verk og kasse i gulvet seks meter, og verket fortsatt gikk. Det er fordi det rett og slett "henger" i urkassen, kun holdt på plass av en gummiring som er presset mellom kasse og verk.



Minuttrør er det som ligger ved hodet på den grønne skrutrekker. Maskinen til høyre skal presse litt på det, så det sitter strammere på plass.


Da er det vel å se om det hjalp da...




Klokken går! Denne gangen riktig:)



Det hører med til historien at jeg etter å ha stilt klokken i omtrent en måned mht dato - ingen hurtigstilling - så hang plutselig timeviseren seg opp i Certinalogo klokken tolv. Er det mulig å lage en så høy sak som stikker ut av skiven :confused:

Det var jammen godt at det skjedde her da, klokken kunne gått i mange dager og noen andre enn meg hadde begynt å banne og sverte...

En liten bøy på timeviseren og så regner jeg med at det går som det skal i tiden fremover. Nå skal det times og prøves. AHA, jeg glemte nesten å si at jeg har byttet glass på rakkeren og da. Skikkelig plast. Jeg må si at jeg synes disse urene er særdeles sjarmerende. Skiven har begynt å boble men eier ønsker å ha den så autentisk som mulig, noe jeg bifaller. Den flasser altså ikke eller noe. Alt i alt et morsomt ur.

Nestemann ut er en datejust som bare venter på å bli satt sammen igjen. Renset ferdig forrige uke.

Takk for titten.

Jeg vet ikke om det går å vise her, men da jeg skulle ta bilde sto plutselig kamera i opptaksmodus.

Her ser man hva en sliten gammel urmaker hører på... :)

[video]http://s1243.photobucket.com/user/rolexsubmariner1680/media/Urmaker%20Greg/P6193739_zpsa9a1675a.mp4.html[/video]
 
Redigert:
Nydelig Greg!
Lærerikt for oss (kommende) amatører og artig artikkel. Flotte bilder!

:cool:
 
Dette var interessant lesing! Veldig artig å se inmaten til den gamle traveren:)

Keep up the good work!!
 
Ser at den har gått 50 sekund for raskt i dag (altså estimert - når det har gått 24 timer vil den ha gått akkurat et minutt for raskt), nesten over 20 timer så langt, og jeg har sjekket at den går jevnt 5 sekunder for raskt hver andre time, det lover godt når jeg skal begynne å regulere, ingen ujevnheter hvor den plutselig raser av gårde for så å sakke... En jevn gange er det vi kan like... Skal se om vi ikke får cosc-et denne, i hvert fall for en liten stund :)

Med et urmakerkurs hengende over meg - må jeg se hvilke mirakler vi får gjort før helgen, men neste uke er denne klar til utlevering tipper jeg. Første gangen jeg hadde viserne på plass fikk jeg til datoskifte ca et minutt på tolv. Nå er det ca syv minutter, men jeg vil ikke tulle for mye med å ta gamle visere av og på, det får holde. Til sammenligning skifter min gamle redsub omtrent ti på tolv etter service og jeg er like happy med det :) :) :)
 
Redigert: