En liten "pikaboo"

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hjemme hos meg. Nærmere bestemt på loftet. Når ungene har lagt seg, mens kjærringa surmuler, så sniker jeg meg opp på det stedet som gir meg fred i sjelen. Her har jeg laget mitt lille verksted. Opp til syv ganger i uken, fra åtte til ti - elleve - halv tolv, sitter jeg her oppe og prøver å mekke på ur. Samt å lese litteratur kun forbundet med faget. Går det greit? Både og, vanskelig å klare seg uten mentor, men det går i hvert fall fremover.

Her er pulten. Denne brukte fattern som leksepult hjemme, og
P9122477.jpg
er i hvert fall sytti år.

Det ligger masse stasj, verktøy og utstyr, klokker og urverk i skuffer, og jeg drar ikke frem alt sammen, men jeg kan i hvert fall gjennomføre det meste av enkle operasjoner.

Litt ekstra i hyllene ved siden av. Er ikke lett å finne nok rom i et hus som skal være et hjem for fem mennesker.
P9122475.jpg

Tror jeg er oppe i over femti kjøp på ebay til nå, i tillegg til store kjøp hos leverandør til urmakere har hjemme. Venter blant annet på et puntselsett fra Bergeon.

Hva er dette?
P9122484.jpg

Eller dette?
P9122486.jpg

Et gammelt steininnpressingsverktøy. Benyttes til å presse inn steinene eller juvelene som vi heller kaller det inn i verksplaten, eller de forskjellige klobene. Har en del andre nyttige formål også.
P9122485.jpg

Det er viktig med riktig sittestilling - og ikke minst riktig arbeidshøyde. Jeg kunne ikke investere i en fullverdig urmakerbenk, derfor ble møbelsnekkeren på Bærums Verk redningen.
P9122471.jpg

Her er det lett å hvile hendene, og se godt
P9122472.jpg

Vil man se ekstra godt, er 70-talls lupen fra Bulova - Japanprodusert og greier - meget nyttig.
P9122473.jpg

Disse små fingerkondomene er for pyser. Her bruker vi skikkelige hansker
P9122476.jpg

Tok aldri bilder av dette verket når det var fullstendig plukket fra hverandre
P9122480.jpg

Et eta 2836, renset, smurt, oljet og jeg vet ikke hva. Mangler bare en skrue for å sette på dagskiven (skruen er til hjulet som får skiven til å skifte dag). Jeg vet virkelig ikke hva, da jeg ikke har en timegrapher, noe som kommer snart regner jeg med. Har ikke bestemt meg for hvor jeg skal legge lista enda
P9122483.jpg

P9122478.jpg

P9122474.jpg

Og hvem vet, kanskje jeg blir kongelig hoffsmører en vakker dag.......

Takk for titten.

Dette er kjempekult, Greg:) Kjør på videre:) Har gått til innkjøp av en god del ting selv, men har fått lite eller ingen tid til skruing med ny jobb og ny hobby i golf. Håper og tror det blir mer tid når vinteren setter inn for fult:)

Flott verksted, dette og ikke minst en fornuftig avkobling fra hverdagens mas :)

Det trekantede verktøyet benyttes til å avbalansere balanser. Sett verktøyet i vater, fjern spiralen og la balansen rulle over stenene på akseltappene. Er det kast, kompenseres dette med å legge til eller fjerne vekt (gjelder Breguet-spiraler, mao balanser med skruer). Jo tyngere balansen er, jo fortere går uret. For balanser uten skruer, er det kun mulig å fjerne vekt (fjern messing fra balansens innerside).

Boksen vet jeg ikke hva er, men åpne den gjerne ;)

Utrolig hyggelig lesning Greg! Dette ser jo helt magisk ut, du har virkelig skapt en skikkelig koselig urmakerhule. Dette blir jo å gå inn i en helt ny og sikkert enda mer givende dimensjon av interessen. Jeg merker jeg får utrolig lyst til å begynne å "mekke" selv nå. ;)

Kjekt om du holder oss oppdatert på prosjekter og andre sprell du har gående her. Tråder som dette og Mathfjelds hjemmelagde klokke er inspirasjonskilder man ikke kan sette nok pris på, og noe av det som gjør TS så flott. :)

Helt sjef, Gregster! Du har tatt hobbyen til et nytt nivå:p Tviler på at jeg innreder loftet her på samme måte med det første, men gleder meg til å se ditt ved anledning;)

Flott benk!
Har en løs rotor på Exploreren, tror jeg. Hvordan er du på cal. 3130? Tar du oppdraget? :)

Veldig gøy å se verksted og utstyret ditt Greg!! Her blir det vel mye annet snacks etterhvert!
Håper vi som skrur litt her på TS kan møtes og skru litt snart?

Du tar galskapen opp på ett helt nytt nivå. (På en veldig god måte;))
Du burde fått tittelen "hardcore wis" over avataren.:)

Gleder meg til å se hvor dette bærer hen.

Respekt! Du skrur der andre...ehh..ikke. Veldig kult at du tar den helt ut og går hard core. Spennende å se hva du kan få tryllet frem i loftsstuen :cool:

Tusen takk for de hyggeligste tilbakemeldinger. Jeg er klar både for showaround, og om mulig enda mer klar for å treffe skrumenneskene her for skikkelig hardcore kollokvie. Har hørt om passaround med ur det er noe galt med, slikt tror jeg man kan lære masse av, at den ene herper noe med vilje (noe lett i dette tilfellet) så må den andre feilsøke. Dette er noe for oss superlite :). Tar gjerne opp kontakten. Du har jo erfaring med 7750 som er mitt neste prosjekt. Samtidig må jeg bli bedre på dette som er utenom urverk, det vil si feste verket i kasse, tilpasse stem, bytte kroner, glass, mikke litt med visere ect ect. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ordentlig "urjekk" som åpner baklokkene på den beste måten. Disse er svindyre, men jeg er besatt av kvalitet, så Bergeon har blitt favoritten.

Ikke se deg blind på Bergeon. De har absolutt mye bra, men alt er ikke topp og noe er laget av andre med Bergeon-klistrelapp på ;) Horotec er et alternativ, samt billigere merker. Spørs litt på verktøyet du trenger. F.eks er vintage Boley / Boley and Leinen og Star av bedre kvalitet på f.eks puntselsett og dreibenker.

Utrolig imponert over hva du har fått til her Greg, håper du vil oppdatere oss videre på hvordan ting går. Jeg gleder meg i hvert fall til å se hvor dette ender :)