En rare vintage er endelig komplett

Medlem
31. aug. 2013
Innlegg
919
Sted
Rogaland
Det hele begynte da jeg “cruiset” litt rundt på bukta. Dette var omlag ett år siden.
Jeg kom over en kasse til ett vintage-ur som lå ute noe rimeligere enn normalt. Som vi “alle gjør” er jo
å legge inn bud å håpe på det beste :) Dette budet gikk ikke inn, men prisen ble ikke presset noe særlig opp, så kassen havnet tilslutt
hjemme hos meg.

Nå var kassen på plass (NOS). Noe jeg senere skulle finne ut at var den enkleste saken….

Jeg manglet nå “kun” urverket, visere, 2 kroner, skiven, remmen & spenne. :)

Søken etter disse delen viste seg at remmen var enkel å få tak i, det eneste “problemet” var at den kostet fra 250 GBP og oppover, noe
jeg mente var alt for høyt. I tilegg fulgte det ikke med spenne.

Jeg kom noen måneder senere over ett cal930, som var det faktiske urverket. Her ble jeg overbud til de grader, mener dette ble solgt for over 10K Nok

Jeg var i kontakt med flere på omega-forumet som satt i samme båt som meg, men som hadde enkelte av delene jeg manglet. En av dem hadde ett prosjekt med skiven, der han skulle bygge en ny skive helt fra bunnen pga mangelen på orginale skiver. Jeg personlig ville ikke ha noe annet enn orginalt. De anbefalte meg også andre urverk som “passet” i kassen min, men jeg hadde bestemt meg for å ha kun orginale deler.

Da netse cal930 kom ut på bukta, hev jeg meg på bølgen og verket ble mitt uten at jeg ble robbet.

Nå var søken kun etter visere, 2 kroner, skiven, remmen & spennen

Kronene var en meget enkel sak, da det lå lass av disse på bukta. La inn bud på endel remmer, men følte enda at prisen ble for høy.

Jeg tok turen innom den lokale urmakeren i Sandnes (Otteren) og spurte han om råd.
Fikk mail av ham noen dager senere at remmen kunne jeg få direkte fra omega MED spenne for 540,-. Men skiven var desverre umulig å få tak i.

Jeg bestille remmen, men følte jeg satt skikkelig fast ang skiven.

Det gikk noe flere uker, og jeg hadde noen kvelden med god tid, så jeg satte meg ned for å tråle internett for skiven. Jeg fant etterhvert en gammel mail fra en franskmann som egentli hadde solgt skiven, men som hadde fått den i retur.
Mailen var gammel (type 2004). Jeg har ingen anelse om hvordan jeg fant denne, men som alle dere vet så skjer det mye rart når en begynner å tråle internett :) Jeg sendte “franskmannen” mail, og det viste seg at han forsatt hadde skiven.
Jeg kjøpte skiven, men da jeg fikk den viste det seg at skiven var skikkelig oksidert og at den hadde blitt prøvd “fikset” på før. Jeg syntes hele saken var litt “rar” så jeg gikk ned på Otteren for å høre med dem.

(Otteren skal ha mye skryt her. De har vært meget hjelpsomme og villige til å få ting til å fungere.)
Otteren mente jge skulle bare sende de delene jeg hadde (på dette tidspunktet manglet jeg visere og kronene) og jeg hadde en skive som så helt JÆ… ut. En ting er å ha en vintage klokke med fin patina, men dette så ikke bra ut.

Det gikk endel uker før jeg hørte noe, men en dag kom det en telefon fra Otteren. Omega i sveits kunne overhale urverket, rediale skiven, bytte nødvendige deler og hive på
visere og krone.

Først trodde jeg nesten det var P4 som ringte (5på), men etter å ha ristet dette litt av meg, sa jeg selvfølgelig at dette var “greit”. Eneste var at det ville ta minst 3 måneder.
“Det gjør faktisk ingenting” svarte jeg og la på

4 måneder senere satt jeg her og venten på postbudet.

Fornøyd? ABSOLUTT

Utrolig kjekt å ha prosjekt, og selve søken etter delene/klokken er utrolig kjekt når en først finner de. Men det kan være til en ren forbannelse til tider.

(Det som er meget "greit" meg denne klokken, er at det kun står serienummer på selve urverket, som vil si at jeg kan ikke få en mer "orginal" klokke)

————Skille————


For dem av dere som er intressert i det økonomiske og eller lurer på å gjøre noe liknende:

Kassen: 6000,-
Urverket: 7000,-
Skiven: 2000,-
Reim m/spenne : 540,-
Service på urverket: 4990,- (måtte bytte noen deler)
Redialing av skive, nye visere, nytt plexiglass, og nye kroner: 5900,-

Totalt : 26430,-

Prisene er ca priser, men skal i prinsippet være reèle

————Skille————

Omega Bullhead (Drivers Chronograph) 1969
43,3x43,5mm / 16mm høy
Omega Cal930 (Manual)

(Den nederste kronen, er for å snu innerbezelen)

Over til noen kjappe bilde ->
sH8Ntx2.jpg


SIn1viz.jpg


yPh5BI1.jpg


WkwmJAK.jpg


vHP9XZV.jpg


TCJRbKW.jpg


kX7nnBv.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Pondus72
Herlig prosjekt.
Det blir vel ikke noe bedre enn dette, eller hva?
Resultatet er blitt helt fantastisk, gratulerer så mye med et ikon av en klokke. :cool:
 
Knalltøff! Gratulerer så mye :D Skiven ser forresten veldig bra ut. Hadde vært arti og sett et "før" bilde av den.
 
Redigert:
Imponerende. :) "Den som venter på noe godt.." Prisen ble jo ikke så halvgal heller, sluttresultatet tatt i betraktning.
 
Kanonkul! Grattis!

Det er DETTE som gjør at det er så gøy å samle på vintage, IMHO.