Jeg ser at det er mye Omega ute og går, og da har jeg lurt litt på om dette er som BMW. Kjempebra, men alle ruller rundt i en. Litt sånn brød,-og melk vare med kvalitet? Litt usikker på den. Har tenkt at det kunne vært kult å hatt en Lum-Tec Combat B19 i bronse. En klokkesamling bør vel ha en litt "røff" klokke også eller hva..?!
Er den noe å ha? Bra kvalitet? Eller er det Omega som gjelder?
Det kjedelige svaret er at det som gjelder er det du liker best selv. Hva du liker best selv kan endre seg med tiden, ganske mye også, etterhvert som du leser deg opp, lærer mer, kikker i butikker, etc.
Mange av oss her inne har sterke meninger om hva det er som gjelder. Noen synspunkter som ofte sees:
- Bare mekaniske urverk.
- Bare merker som lager (de mekaniske) urverkene sine selv.
- Bare merker som ikke er eid av investeringsfirmaer som eier et antall klokkemerker og i tillegg andre luksusmerker
De som fremmer slike synspunkter har glede av å eie klokker som oppfyller disse kravene. Felles for alle er at vi har glede av klokker som noe mer enn tidsmålingsredskap. Det finnes ingen praktiske, tekniske grunner til å bruke mekaniske urverk.
For noen er det å bytte til nye klokker en stor glede, og da er stabil bruktverdi et viktig kriterium.
Siden hva vi liker best i stor grad er følelsesbasert, kan vi diskutere så busta fyker
Ellers er Omega eid av Swatch Group (som eier en drøss andre klokkemerker), men designer og lager urverkene sine selv. Omega var mitt valg som første "ordentlige" klokke, og jeg har ikke angret. BMW-sammenligningen er ikke så dum: Veldig bra, men mange andre har en også.
En gang til: Det eneste som betyr noe er at du selv har glede av klokkene dine. Lykke til!