En snobb om basiskunnskaper og grammatikk.

Medlem
11. juni 2010
Innlegg
12
Sted
Drammen
Undertegnede har i et års tid vært flittig besøkende på dette eminente forum for oss som synes klokker er mer enn bare en indikator på tid og jeg har med stor glede sugd til meg mye av den massive kunnskapsmengden som finnes her. Dog føler jeg at det har forekommet et gradvist forfall av kvaliteten på enkelte innlegg her inne.

Jeg er stor tilhenger av at takhøyden skal være stor på et forum som dette, men jeg mener likevel at enkelte medlemmer undergraver forumets intensjon grunnet deres lave kunnskapsnivå og manglende skriveferdigheter / grammatikk. Etter mitt (snobbete) syn bør de som går til det skritt å bli medlemmer av forumet ta seg tid til å heve sitt kunnskapsnivå om klokker til den grad at vi slipper stadige nye tråder med tittelen ”forskjellen på quartz og automatisk” eller ”hva er lumen”. Ikke fordi dette ikke er legitime spørsmål fra en som nettopp har oppdaget klokkenes verden, men fordi dette og tilsvarende temaer er så grunnleggende at de for det første er dekket mangfoldige ganger tidligere, og fordi jeg mener det bør kunne forventes et minimum av egeninnsats i forhold til egenskolering før man ”belaster forumet med barnelærdom”.

Internett er et glimrende verktøy for å skaffe seg informasjon og kunnskap om mye og mangt, og etter min ydmyke mening bør en som kaller seg klokkeentusiast skaffe seg en oversikt over det helt grunnleggende på egenhånd før det startes tråder lik de overnevnte.
Selv har jeg søkt og funnet svarene på grunnleggende kunnskap om hva for eksempel en bezelring, lugs, movement, komplikasjon, krone og springbar er ved å søke nettet. Rett og slett fordi en grunnleggende forståelse av ur og urverk var kimen til min blomstrende fasinasjon og at en kunnskapsplattform satte meg i stand til å kunne gjøre mening av de mange gode trådene her på TS.
Mitt håp med dette snobberiet er at TS skal fortsette å være et sted der vi som har en brennede interesse for klokker skal kunne høste av hverandres kunnskaper og ferdigheter, og jeg frykter at en ”fordumming” av forumet vil medføre at de av dere (jeg inkluderer helt bevisst ikke meg selv) som innehar dyptgående kunnskaper fremskaffet gjennom nitide studier vil gå lei og forlate TS om nivået blir for lavt.

Med frykt for å bli dømt nord og ned

Syvern
 
Det du beskriver er vel en naturlig konsekvens av at TS har vokst mye. De nye som kommer til har de samme spørsmålene som vi hadde for 3 år siden, men svarene ligger ikke på førstesiden lenger. Med den økte mengden innlegg er det også vanskeligere å både browse og søke seg til info.

Man kan jo selvsagt forvente at folk vet å søke fram informasjon på egen hånd, men samtidig må vi jo ha takhøyde for enkle spørsmål dersom vi ønsker å få nye brukere til forumet. Et forum er ikke en narrativ, det er ikke slik at en ny bruker skal forventes å måtte lese gjennom hele "handlingen" til nå og så hoppe inn. Forumet tar et par steg tilbake og et steg fram stadig vekk. Nye brukere danner nye subgrupperinger som diskuterer det samme som ble diskutert av de gamle i fjor.

Så lenge den gode stemningen beholdes er jeg ikke så redd for fordumming. Jeg tror nemlig det bare er et syklisk fenomen. Det jeg dersom ville bli bekymret for ville være en økning av drittslenging, krangling eller spamming. Det kan jeg ikke se noen tegn til :D

Forøvrig setter jeg enorm pris på alle de som tar seg tid til å produsere dyptpløyende og originalt innhold på sonen, både i tekst og bilder. Det er en glede å delta på et forum med godt språk og nydelig fotografi!
 
Det er forøvrig ingen skam å være litt snobbete når det kommer til innholdskvalitet og språk ;)
 
Jeg skjønner hva du mener Syvern, samtidig så er dumme spørsmål noe jeg føler er litt av vitsen med et forum. En av de første spørsmålene jeg stilte her på sonen var om forskjellen på Panerai 176 & 177. Det spørsmålet ble stilt etter en god del googling på egenhånd, og var veldig dustete i og med at jeg hadde klart å overse at den ene modellen hadde sekundviser, og den andre ikke.

Men selv det spørsmålet ble høfflig besvart av folk som hadde kunnskap og som er toneangivende på forumet. Ikke noe pes, ikke noe latterliggjøring, ingen sarkastiske linker til: "Google it". Jeg følte meg naturligvis temmelig dum, men jeg tror at hvis jeg hadde blitt møtt med noe av det overnevnte, så er det ikke sikkert jeg hadde følt meg like komfortabel her inne, tilbragt like mye tid, og etter hvert fått litt kunnskap som jeg kan dele.

Selvfølgelig kan man google opp opplysninger, men man kan jo google opp alt. Jeg tror de fleste som stiller spørsmål her på sonen, stiller dem fordi man forventer å få noe mer enn bare et svar, de forventer et bein innafor et miljø. Omtrent som når en unggutt går bort til eieren av en sportsbil og spør hvor mange sylindere den har. Det er ikke nødvendigvis svaret som er så viktig.
 
Faktisk helt enig!

Jeg skjønner hva du mener Syvern, samtidig så er dumme spørsmål noe jeg føler er litt av vitsen med et forum. En av de første spørsmålene jeg stilte her på sonen var om forskjellen på Panerai 176 & 177. Det spørsmålet ble stilt etter en god del googling på egenhånd, og var veldig dustete i og med at jeg hadde klart å overse at den ene modellen hadde sekundviser, og den andre ikke.

Men selv det spørsmålet ble høfflig besvart av folk som hadde kunnskap og som er toneangivende på forumet. Ikke noe pes, ikke noe latterliggjøring, ingen sarkastiske linker til: "Google it". Jeg følte meg naturligvis temmelig dum, men jeg tror at hvis jeg hadde blitt møtt med noe av det overnevnte, så er det ikke sikkert jeg hadde følt meg like komfortabel her inne, tilbragt like mye tid, og etter hvert fått litt kunnskap som jeg kan dele.

Selvfølgelig kan man google opp opplysninger, men man kan jo google opp alt. Jeg tror de fleste som stiller spørsmål her på sonen, stiller dem fordi man forventer å få noe mer enn bare et svar, de forventer et bein innafor et miljø. Omtrent som når en unggutt går bort til eieren av en sportsbil og spør hvor mange sylindere den har. Det er ikke nødvendigvis svaret som er så viktig.

Hei. Jeg må rett og slett si meg enig i alle dine argumenter, og det slett ikke min mening eller hensikt å dreie TS til et sted for overlegne "besserwissere". Ingenting er bedre for hobbyen vår en nye rekrutter og det ville ikke falle meg inn å avspise noen med "google it" dersom jeg satt på svar. Jeg fastholder likevel mitt tips til nye om å bruke forumets eksisterende ressurser til å bygge et fundament da det vil være mye mer givende å lese tråder dersom den grunnleggende forståelsen er på plass. Jeg vil forøvrig moderere meg med å erkjenne at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. Grammatikken derimot, der viker jeg ikke en tomme ;)
 
Selv om man i på generellt grunnlag kan være helt enig i det du tar opp i tråden ser jeg for min egen del ikke helt det store problemet. I alle fall ikke her på TS.
Tok på meg mine kritiske briller å tok en lynkjapp kikk på trådene i Kokker-forumet. Kunne ikke se at noen av de burde havne i 'for-et-banalt-spørsmål!'-kateorgien.
Heller ikke på 2.siden for den del...
Tråder hvor man både oppfordres til og google eller og søke i forumet dukker opp rett som det er uten at jeg kan merke og ha sett noen forskjell på forum-trådene hverken før eller etter.
Å rett som det er finner man tråder startet av brukere som har oppfordrer til bruk av søkeverktøyet, som går rett i 'baret' selv. Ingen big deal... :)
TS-er et av de mest ålreite forum jeg har vært medlem på - det er sikkert å visst

;)
 
Litt nybegynnerspørsmål syntes jeg nesten vi må akseptere her. Det er rimelig umulig å unngå om en ønsket et ekspansivt forum. Og det gjør vi jo, vi vil jo smitte flest mulig med denne galskapen vi kaller en hobby.

Det enkleste å gjøre for å heve kvaliteten er kanskje å ta pennen fatt selv og skrive en artikkel eller to?
 
Som relativt ny bruker, og amatør på området, skal jeg ikke uttale meg om denne delen av Syvers innlegg.

Derimot har jeg ganske sterke meninger om skriveferdigheter og grammatikk. Slik jeg oppfatter Syvers innlegg skal det altså ikke være rom for dem som sliter med en mildere eller sterkere grad av dysleksi. Dette synes jeg er direkte ufint og etter min mening blir det helt feil om TS-forumet skal utelukke denne gruppen. Dysleksi er det mangs som lider av, blant annet gamlekongen, og det er vel få oppegående mennesker som i dag forbinder dette med manglende intelligens eller for den sakens skyld mener at disse skal "båses" og holdes utenfor.

På dette er jeg ikke villig til å vike en tiendels tomme;)
 
Hei :roll:

Du har sikkert modert og finpusset på ordene dine før du postet,-men jeg tror at dette er "toppen" av isfjellet i din tankerekke om dette tema.
Vær så vennlig og ikke rakk ned på medlemmer med skrivefredigheter/grammatikk problemer.
For meg er medlemmer med skrive-lese problemer like verdsatt som DEG:(:( og like velkommen her inne.

Makan til vås....
 
Hvis jeg skal lese ditt innlegg gramatisk korrekt hører vel det gradvise forfallet fortiden til, og således kan det jo bare gå fremover;)

Jeg må se meg enig i en del av det du skriver. MEN, vi må huske at mange av de nye medlemmene som registrerer seg slettes ikke er klokkeentusiaster. Noen har arvet et ur, noen havnet her nettopp fordi de prøvde Google, mens andre igjen registrerer seg for å sende en PM til en med klokke til salgs.
På et forum som er åpent for alle kan det ikke forventes (kanskje heller ikke ønskes) at alle skal ha samme mål og ønsker for forumet.

På egne vegne er jeg veldig glad for alle nye medlemmer! Det finnes både gamle og nye medlemmer som bidrar lite og andre bidrar kanskje mer enn de burde. Jeg tror allikevel at den sikreste forumdød ville vært om vi skulle vi sittet 100 gamle medlemmer og det eneste vi kommenterte var hverandres "Dagens" og unboksinger.

Når det gjelder ditt siste avsnitt så deler jeg til en viss grad din bekymring, men det er det ingen som får påvirket.

Forøvrig er jeg helt uenig i én ting, og det er ditt "snobberi" i forhold til gramatikk:p Noen kan ikke, andre bryr seg ikke... Det bør ikke diskvalifisere til deltagelse på et klokkeforum. Er det ett sted jeg ikke gidder å lese korrektur er det på et forum. Her rabler jeg ned det jeg tenker, når jeg tenker det! Hvis jeg bommer (og det gjør jeg) så regner jeg med at alle skjønner hva jeg mener allikevel...
 
Som relativt ny bruker, og amatør på området, skal jeg ikke uttale meg om denne delen av Syvers innlegg.

Derimot har jeg ganske sterke meninger om skriveferdigheter og grammatikk. Slik jeg oppfatter Syvers innlegg skal det altså ikke være rom for dem som sliter med en mildere eller sterkere grad av dysleksi. Dette synes jeg er direkte ufint og etter min mening blir det helt feil om TS-forumet skal utelukke denne gruppen. Dysleksi er det mangs som lider av, blant annet gamlekongen, og det er vel få oppegående mennesker som i dag forbinder dette med manglende intelligens eller for den sakens skyld mener at disse skal "båses" og holdes utenfor.

På dette er jeg ikke villig til å vike en tiendels tomme;)

Meget godt poeng der!

Syntes derimot at slike ubrukelige internett forkortelser og generelle "dårlige Norsk forkortelser" burde droppes. Ved å logge inn på diverse bilforum ser man nok av slikt fra "Volvo 240 og BMW eiere". (Jeg dømmer ingen. hehe)

TS holder et mye høyere nivå enn andre forum allerede, og det syntes jeg det skal fortsette med, men noen avvik må tolereres uten å ekskludere noen.
 
Stort engasjement.

Først av alt vil jeg uttrykke en uforbeholden unnskyldning til de som føler seg forulempet grunnet eventuelle skrive/lesevansker. Det var på ingen måte min intensjon å rakke ned på medlemmer som sliter med dette, det var ikke engang i mine tanker da teksten ble skrevet. Igjen, beklager dette!!

Forøvrig ser jeg av svarene her at flertallet er uenige mine velmente synspunkter så jeg legger derfor ballen død fra min side.
Jeg vil uansett fortsette mine daglige besøk på forumet, det er og har hele tiden vært en kilde til langt større glede enn "irritasjon"!

Avslutningsvis vil jeg påpeke at det er hyggelig å se at det finnes tonnevis med engasjement og meningers mot her inne. Det er bra!

Over og ut.

Syvern
 
Angående grammatikk så syns jeg at det skal være et tema som vi helst lar ligge i fred her - det kan være mange årsaker til at en bruker ikke skriver skikkelig norsk!

Når det gjelder basiskunnskaper, så vil jeg gjerne minne om at kua selv har vært kalv engang, og at ikke alle mennesker er like lettføre til å legge mye søkearbeid ned i et spørsmål de lurer på - derfor mener jeg det bør være god takhøyde gjeldende "banale" spørsmål. Det vi eventuelt kan gjøre for å lette "trykket" rundt de "banale" spørsmålene, er at vi lager en FAQ eller en slags klokkewiki som det går an å henvise til.
 
Hva om man må søke medlemsskap til dette forumet?

Gjerne starte med en gramatikkprøve slik at vi får luket ut brukere med dysleksi.

Vi kan også ha en kunnskapsprøve der "prospects" må svare på spørsmål om grunnleggende basiskunnskaper. Eksempelvis svare riktig på 295 av 300 spørsmål.

Jeg stemmer også for en rangordning hos medlemmene. Moderatorer kan bli yppersteprester eller kardinaler. Juice må vel bli pave eller president.

Ved GTG bør vi bære sorte kapper og møtes i ly av mørket, gjerne bærende på fakler.

Hilsen flyback som er 100% enig med trådstarter.

Edit: det har kommet endel nye poster etter jeg startet skrivingen, beklaget om jeg virket litt krass. Kokte litt her i sted :)
 
Ikke fordi dette ikke er legitime spørsmål fra en som nettopp har oppdaget hurologiens verden...

Skulle det ikke stått "(sic)" etter den der...? ;)

http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/9904/10/verktygslada.html

Nå finleser jeg ikke alle innlegg, men jeg har ikke inntrykk av at det er så mange spørsmål i kategorien "kan man ta oppvasken med en Sub på håndleddet?", i alle fall ikke sammenlignet med visse utenlandske klokkefora. De få som dukker opp bunner vel ofte i det Santos-Dumont nevner her.

Når det gjelder språk er det nok best å la rødpenna ligge (selv om den måtte finnes fram en gang i fjor da en frekk slabbedask offentlig disset vår pasjon med ustødig penn). Blir det for mange orddelingsfeil en dag, er det bare å søke fram en av Hopalongs gamle poster og ekvilibrium er gjenopprettet.
 
Jeg skiller forøvrig mellom godt språk og rettskrivning. Dysleksi er ingen hindring for å føre et godt språk. Det handler om å skrive fullstendige setninger og forsøke å bruke hele det norske språket.

Men på Tidssonen ser jeg lite av SMS-forkortelser og annet tull, så det er ikke noe stort problem.
 
Er artig tråd til ettertanke!

Jeg er nå av den oppfatning at en skal lære å krype før en kan gå,- også i dette forumet!

Om noen skulle finne problemstillinger for "enkle" eller banale, så overse dem og gå heller videre enn å la seg irritere!
Men poenget ditt, Syveren, er tatt! ;)

Jeg har gjentatte ganger sett spørsmål i andre store klokkefora som, "Kan jeg bade med min Panerai?" og "Tåler min Submariner saltvann?"

Og hva med vår egen tråd om "Good guys bad guys" > "Skriver du at jeg er hyggelig" skriver jeg tilbake at du er hyggelig o.s.v
Blir nesten som da noen av oss i småbarnsalder kunne stå bortgjemt et sted og hviske til kameraten " Får jeg se din, får du se min!" :?

Velkommen med alle klokkerelaterte spørsmål fra forummedlemmer med svært variernde fagkunnskap!

God sommer til dere! Jeg må dessverre fortsatt vente............lenge! :cry:
 

Var nok kanskje litt kjapp på avtrekkeren. Ord som imo, wtb, øk, ila, osv. har jeg ikke noe problem med, men når det kommer til måten folk skriver på andre forum, hvor man forkorter det til d og se til c får jeg bare vondt i hodet :)