En snobb om basiskunnskaper og grammatikk.

Vi er så heldig å lever i en relativ verden. Dette betyr at du ikke er i stand til å føle deg gramatisk overlegen foruten de som ikke er det. Du vil heller ikke føle at du har mye kunnskap om ur i fravær av de som ikke har det.

Opplever selv at de fleste som har mye kunnskap gjerne ønsker å dele det med andre. Nokså modig av de nye å stille spørsmål om helt basic ting. Er selv ny og oversvømmes jo av forkortelser på ur og dens bestanddeler! Jeg er nok av typen som ikke er så vågal og spør, men googler istedenfor.

Jeg kom hit helt fra scratch og har lært mye. Med all info jeg har lært på forumet, kan jeg nå f.eks. se gjennom vinduet på kaffèen og spotte en pen Panerai på hånden til en ung herremann :) Men ettersom jeg ikke vet modell finnes det fortsatt rom for vekst og flere spørsmål :D
 
Denne tråden likte jeg.

Tjohoo. Ingenting er bedre enn litt temperatur i diskusjonene.:D

Gramatikk:
Alle bør til enhver tid tilstrebe seg å uttrykke seg på mest mulig korrekt vis.
Dårlig grammatikk på grunn av latskap er ikke godkjent i min bok.
Dårlig grammatikk på grunn av dysleksi eller alkohol er lov.;):)

Ellers går det rimelig fort i svingen når det skrives innlegg noen ganger, så litt svinn må man regne med.

Banale spørsmål:
Helt i orden. Jeg elsker å besvare det samme spørsmålet gjentatte ganger kun for å fremheve min egen fortreffelighet.:p

Ellers synes jeg Anders oppsummerte dette ganske bra i sitt innlegg.

Nuf said....OOOOOOOPS ehe..nok om det mener jeg...:roll:;)
 
Var nok kanskje litt kjapp på avtrekkeren. Ord som imo, wtb, øk, ila, osv. har jeg ikke noe problem med, men når det kommer til måten folk skriver på andre forum, hvor man forkorter det til d og se til c får jeg bare vondt i hodet :)

AHA. 1IG. DRUQLT. :)
 
Og hva med vår egen tråd om "Good guys bad guys" > "Skriver du at jeg er hyggelig" skriver jeg tilbake at du er hyggelig o.s.v
Blir nesten som da noen av oss i småbarnsalder kunne stå bortgjemt et sted og hviske til kameraten " Får jeg se din, får du se min!" :?

Hehe :) Jeg har alltid oppfattet det som en katalog over hvem som har handlet med hverandre, for å kunne avgjøre om en bruker med overveiende sannsynlighet er til å stole på.
 
Som relativt ny bruker, og amatør på området, skal jeg ikke uttale meg om denne delen av Syvers innlegg.

Derimot har jeg ganske sterke meninger om skriveferdigheter og grammatikk. Slik jeg oppfatter Syvers innlegg skal det altså ikke være rom for dem som sliter med en mildere eller sterkere grad av dysleksi. Dette synes jeg er direkte ufint og etter min mening blir det helt feil om TS-forumet skal utelukke denne gruppen. Dysleksi er det mangs som lider av, blant annet gamlekongen, og det er vel få oppegående mennesker som i dag forbinder dette med manglende intelligens eller for den sakens skyld mener at disse skal "båses" og holdes utenfor.

På dette er jeg ikke villig til å vike en tiendels tomme;)

Kunne ikke vært mer enig med deg i dette!

Ser selv på nært hold sett hvordan skrivevansker kan te seg. Det siste man trenger på nett er lav takhøyde for feilskriving og grammatiske feiltrinn. Internett er skriftlig nok som det er.
 
Rett skal være rett - snobb eller ei. Syvern, du har all rett til å si hva du mener, men fra en som arbeider med språk til daglig: du skriver i et såkalt tungt (og ikke spesielt korrekt eller godt) språk. Her på forumet skriver man som man vil, språket du viser i posten din er nok egnet hvis du skal skrive brev til en byråkrat, men på et forum foretrekker jeg enkelt språk. Nå har ikke jeg korrekturlest innlegget ditt grundig, men hvis du er opptatt av grammatikk og rettskrivning, ta en titt på kommareglene og bruk av bestemt/ubestemt form. Og ordet "overnevnte", som står i det første innlegget ditt i denne posten, finner du nok ikke i ei norsk ordbok. Du mener nok ovennevnte. Jeg, og de aller fleste andre, forstår hva du mener, så for meg er det ikke så nøye om du skriver korrekt eller ei ... Ha en fin dag!
 
Venter på fasit.

Rett skal være rett - snobb eller ei. Syvern, du har all rett til å si hva du mener, men fra en som arbeider med språk til daglig: du skriver i et såkalt tungt (og ikke spesielt korrekt eller godt) språk. Her på forumet skriver man som man vil, språket du viser i posten din er nok egnet hvis du skal skrive brev til en byråkrat, men på et forum foretrekker jeg enkelt språk. Nå har ikke jeg korrekturlest innlegget ditt grundig, men hvis du er opptatt av grammatikk og rettskrivning, ta en titt på kommareglene og bruk av bestemt/ubestemt form. Og ordet "overnevnte", som står i det første innlegget ditt i denne posten, finner du nok ikke i ei norsk ordbok. Du mener nok ovennevnte. Jeg, og de aller fleste andre, forstår hva du mener, så for meg er det ikke så nøye om du skriver korrekt eller ei ... Ha en fin dag!

Rett skal sannelig være rett og jeg vil være den første til å innrømme at jeg ikke er ufeilbarlig. Jeg har heller ikke noe ønske om å opptre som norsklærer med rød penn. Det virker som om min lett humoristiske bruk av "snobbete" ikke ble oppfattet som nettopp det, men jeg må si jeg er en smule overrasket over hvor injurierende posten min har blitt tolket. Ordets makt er i sannhet stor! Jeg har for mitt eget velværes skyld oversendt innlegget til min gamle norsklærer for grundig gjennomgang, så får vi se om han tar seg bryet med å ta frem lupen og rødpennen. Jeg poster selvfølgelig hans dom når den eventuelt måtte foreligge. Sagaen fortsetter...
 
Rett skal sannelig være rett og jeg vil være den første til å innrømme at jeg ikke er ufeilbarlig. Jeg har heller ikke noe ønske om å opptre som norsklærer med rød penn. Det virker som om min lett humoristiske bruk av "snobbete" ikke ble oppfattet som nettopp det, men jeg må si jeg er en smule overrasket over hvor injurierende posten min har blitt tolket. Ordets makt er i sannhet stor! Jeg har for mitt eget velværes skyld oversendt innlegget til min gamle norsklærer for grundig gjennomgang, så får vi se om han tar seg bryet med å ta frem lupen og rødpennen. Jeg poster selvfølgelig hans dom når den eventuelt måtte foreligge. Sagaen fortsetter...

Nå er det vel ingen ukjent sak at man lett kan mistolkes på nettet. Du skal ikke være redd for å bruke litt smileyfjes, selv om det kanskje ikke passer seg for en snobb ;)
 
Som vår gode venn Batman illustrerer i dette bildet :D :
haterbatman.jpg
 
Syvern skal ha ros for å "dra debatt".

Mitt lille bidrag til temaet grammatikk og innlegg får bli de nedennevnte "more or less" verdifulle "reminders".
Og så håper jeg alle ser humoren i denne....;)


* Lær deg og- å å-reglene.
* Nøy deg med ett utropstegn!!!!!
* Unngå forklaringer i parentes (selv om de er relevante).
* Preposisjoner er uegnet til å avslutte setninger med.
* Aldri generaliser!
* Sammenlikninger er minst like ille som klisjeer.
* Unngå å sprite opp språket med fancy og trendy ord og uttrykk.
* Unngå fork. o.l.
* Husk, engelske ord og uttrykk er out.
* La språket ditt være kjemisk fritt for klisjeer, unngå dem som pesten.
* Vær mer eller mindre spesifikk.
* Overdrivelser er tusen ganger verre enn klisjeer.
* Lær deg, kommareglene.
* Selv om du føler trang til å bruke usedvanlig mange ord og vendinger for å få frem det budskapet du har til hensikt å kommunisere til andre, bør du legge vekt på å ordlegge deg så kort og konsist som du bare makter.
* Anvend absolutt aldri allitterasjoner.
* Si ting bare en gang, ikke gjenta eller fortell det du allerede har sagt på et tidligere tidspunkt.
* Unngå et-tegnet & unødvendige binde-streker.
* Unngå sitater, eller som Ralph Waldo Emerson sa: "Jag hater sitater. Fortell meg hva dere vet."
* Metaforer er ris til egen bak.
* Bruk av svesismer er ikke så der videre heftig.
* Kontaminasjoner i hytt og pine er dårlig norsk.
* Vær nøye med korekkturen, så ikke viktige utelates.

SÅ kan du skriv!



Ønsker alle en eksepsjonelt produktiv forumproduksjon!

:cool:
 
Takk til Moore for nok et bra innlegg :) Gramatikk er jeg såre dårlig på, dessverre. Orker heller ikke, selvom jeg burde lest korrektur på hva jeg skriver på forumet. Skriver jeg en jobbsøknad eller en rapport er jeg mer nøye. På et forum føler jeg at innholdet i teksten er viktigere enn hvordan teksten er skrevet.

Det finnes både gamle og nye medlemmer som bidrar lite og andre bidrar kanskje mer enn de burde. .

Med mine snart 2500 mer eller mindre ubrukelige innlegg føler jeg mer sterkt såret av hva du sier :p Men jeg tar det til ettertanke.
 
Et innlegg tilsvarende det første i tråden finnes på hvert eneste forum på verdensveven. Det kommer når forumet har eksistert lenge nok til a) det er tilstrekkelig antall medlemmer som har mer enn overfladisk kunnskap om forumemnet, og b) det har blitt stort nok til at det regelmessig oppdages av nye interesserte. Med et tross alt så begrenset tema som "klokker", er det egentlig rart en slik tråd ikke har kommet før.

Man kan oppfordre, mase og true nye brukere til å bruke søkefunksjonen, men det hjelper lite. Grunnen til at nye medlemmer kommer med disse for mange av oss elementære spørsmål er at de nettopp har oppdaget en ny verden, og er i ferd med å bli bitt på samme måten vi ble dengang vi ikke visste forskjell på kronometer og kronograf. I den fasen er det enormt mange spørsmål som er vanskelige å finne de riktige svarene på fordi man ikke vet hva skal søke etter. Dessuten er læringskurven så bratt og givende at det blir fristende å spørre for å få svar med en gang fremfor å lete i en materie som foreløpig er nokså ugjennomtrengelig.

Jeg synes det bør vises stor tålmodighet med slikt. Jeg har mange ganger fått høflige svar på det jeg senere har forstått var latterlig enkle spørsmål på forskjelige fora, og er takknemlig for alle de erfarne som forbarmet seg over en vitebegjærlig grønnskolling. Uten slike blir det lite rekruttering til forumet, og det ender opp som chatte- og bildeforum for mennesker som kjenner hverandre. Heldigvis finnes det noen slike på TS - jeg kommer i farten på jayeff og Anders, men også mange andre - som stort sett svarer selv de mest banale spørsmål på en forbilledlig måte. De som ikke orker å gjøre det, kan la være å åpne tråden.

Hvis det er noe trøst, er det mye bedre her enn mange andre fora - på Kammeret.no dukker jevnlig opp tråder med titler som "Hvem hagle til småvilt??????!!!!" skrevet av en spell ny jeger med konfirmasjonspenger, skoleferie og avskrudd stavekontroll på PC`en, og de blir like jevnlig sablet ned og bortskremt av erfarne brukere. Det har bidratt til en etterhvert lite hyggelig forumtone. På Tidssonen er tonen imponerende vennlig og kranglingen nesten fraværende.

Når det gjelder språk, bør det være stor aksept for manglende evne, men null for manglende vilje. Feil på grunn av dysleksi, beruselse eller manglende erfaring med å uttrykke seg skriftlig er helt i orden. Sms-språk, dialekt eller ren slurv er det ikke. Men der har jeg forlengst innsett at jeg tilhører et forstokket mindretall, så istedenfor å rette på folk eller klage over språket deres finner jeg en annen tråd. Hvis noen ikke gidder å gjøre en liten innsats for å bli forstått, gidder jeg vanligvis heller ikke å streve meg gjennom det de skriver, og langt mindre svare dem. Når selv de konservative kristne oversetter evangeliet til SMS-språk er slaget forlengst tapt, og det er påtide å si Fader Vår:

Far i himmeln.
Du r helli.
Kom!
M8 du rule jorda
som himmeln.
Gi oss mat.
Tilgi oss d gale.
Hold oss unna fristelse og d onde.
Alt r ditt. Du rulr. Ærn r din.

Amn.
 
Da jeg oppdaget forumet her i februar startet jeg en tråd der jeg ba om råd i forhold til innkjøp av ny klokke. Jeg hadde, og har fortsatt, svært begrenset kunnskap om klokker. Svarene jeg fikk på mine banale spørsmål, og måten jeg ble møtt på har ført til at jeg har vært innom TS hver dag siden. Jeg håper andre vil oppleve TS på samme måte som meg i fremtiden, og at dette ikke kun blir et eksklusivt forum for dem med ekstreme kunnskaper om klokker.

Forresten, klokken jeg endte opp med var en Speedy pro, og siden jeg fikk den på armen har jeg vært en litt lykkeligere mann...