En tråd om parfyme

Jeg har gått meg litt fast, og leter etter noe som funker.
En duft jeg er meget glad i er Taylor of Old Bond Streets bay rum etterbarberingsvann. Veldig god, fyldig, varm duft, med fin avslutning av nellik. Dessverre altfor flyktig.
Så ble jeg tipset om L'Eau du Navigateur av L'Artisan. Denne er gått ut av sortiment til manges mangel på forståelse og fortvilelse, så om den er god eller ikke aner jeg ikke.
Et annet tips jeg fikk var Phoenix Artisan Accoutrements Atomic Age Bay Rum. Hvorfor det ikke er nellik i den redegjøres ganske godt for på nettsiden, men i praksis holder det ikke - Den lukter mer som Tigerbalsam enn noe annet. Lurer på å stikke en nellikspiker i flaska for å se om det kan hjelpe på.
Jeg prøvde Geo F. Trumpers Bay Rum cologne, men den klikket ikke helt - Ikke kraftig nok, vil jeg si.
Hvis noen har et godt tips om en bay rum-duft som varer litt og som kan møte mine dårlig ordlagte kriterier tar jeg gjerne imot, med begge hender.
Men altså, siden jeg ikke kunne gå rundt og lukte Tigerbalsam, måtte jeg finne noe annet som dugde. Jeg kjøpte en flaske av Truefitt & Hills Apsley cologne, og den er meget god, om ikke litt vel søtlig. Den får være til den er oppbrukt, så skal jeg se hva jeg gjør etterpå.
Apropos søtlig, var det et problem jeg hadde med parfymen jeg kjøpte på Rituals òg. Maharaja d'Or var i grenseland for hva jeg kunne tåle, men Roi d'Orient slår med nesten kvalmende sødme. Hva angår mine tidligere skriverier i tråden om Al Haramain Amber Oud Carbon Edition, ble sødmen der også for overdreven, og jeg kan ikke si jeg gråt særlig mye over det da hunden slo om flaska så den datt ut av vinduet og ble slått hull på da den traff taket under.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Har hatt Boss Bottled i altfor mange år, og er tom igjen.
Var innom en butikk på Kvadrat og luktet på Tom Ford, bare for å sjekke hva hypen er om..oppskrytt og altfor tunge samtlige.
Hva kan matche Boss’en i friskhet?
 
Har hatt Boss Bottled i altfor mange år, og er tom igjen.
Var innom en butikk på Kvadrat og luktet på Tom Ford, bare for å sjekke hva hypen er om..oppskrytt og altfor tunge samtlige.
Hva kan matche Boss’en i friskhet?

Du kan jo alltids bare «oppgradere» til intense versjonen?

Ellers syns jeg følgende kan være verdt å lukte på av parfymer som er lett tilgjengelig og litt i samme gate som Boss:

YSL la nuit l’homme (evt l’homme)
Versace pour homme
Chanel allure (Evt sport)
Armani acqua di gio profumo
Dolce & gabbana the one
Hermes terre d’hermes
Dior Homme (evt sport)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Du kan jo alltids bare «oppgradere» til intense versjonen?

Ellers syns jeg følgende kan være verdt å lukte på av parfymer som er lett tilgjengelig og litt i samme gate som Boss:

YSL la nuit l’homme (evt l’homme)
Versace pour homme
Chanel allure (Evt sport)
Armani acqua di gio profumo
Dolce & gabbana the one
Hermes terre d’hermes
Dior Homme (evt sport)
Intense skal sjekkes ut, sammen med de andre forslagene. Takk!
 
  • Liker
Reaksjoner: Tommasso
Du kan jo alltids bare «oppgradere» til intense versjonen?

Ellers syns jeg følgende kan være verdt å lukte på av parfymer som er lett tilgjengelig og litt i samme gate som Boss:

YSL la nuit l’homme (evt l’homme)
Versace pour homme
Chanel allure (Evt sport)
Armani acqua di gio profumo
Dolce & gabbana the one
Hermes terre d’hermes
Dior Homme (evt sport)
Her var det mye godt og veldig sprikende. Personlig synes jeg Terre d'Hermes er blandt de beste designer-parfymene som er, jeg har bare gått på en smell med nisje-versjonen Roja Oligarch, men fantastisk gode og friske begge to. D&G The One vil jeg si er mer en varm og behagelig date-parfyme, når du tydelig har "noe" i tankene (konas kommentar, ikke min). Og Dior Homme og DH Sport er begge nyedlige, men to helt forskjellige parfymer. Jeg har en slant av en gammel årgang, 2012-13 tror jeg, og det er blandt de bedre freshies som er.
To designere jeg vil legge til hvis du vil ha noe freskt er bleu de chanel eller YSL Y.

Men jeg mener jo nisje-duft er verd å prøve seg litt på hvis man har mulighet til det (koster litt). Det er ikke for alle, men hvis du vil ha noe ikke så mange andre har, og de er fort litt høyere kvalitet og mer unike. Er du på Kvadrat @Preacher er både F&L og Koch bra butikker med mye spennende, men F&L er nok et hestehode forran hvis du ikke går for Creed Byredo eller Dyptique. Perfums de Marly er et sted å begynne, f.eks. Perseus er nesten aggresivt frisk, Percival, Greenly og Sedley er også verd å prøve ut for friskhet. For noe litt "tyngre" er Layton veldig populær, eller for min del er to favoritter Godolphin (lær) og Haltane (frisk oud-ish).

Dette kjenner jeg jeg kan skrive lenge om, så tror jeg gir meg der, men håper det var litt til hjelp. Husk bare at parfyme er veldig personlig, både med hva du liker å lukte, det skal være vel så mye for deg selv som de rundt deg du går med parfyme (spør du meg ihvertfall), men også hud-kjemi gjør at det som virker på min hud kan virke helt andreledes på din, så andres råd må alltid tas med en stor klype salt og du må prøve ut selv.
Og til slutt, før du kjøper noe, ikke bare lukt på det på papir-stripen i butikken, du må ha det på huden og du må la det gå tid, parfymer utvikler seg med top /mid/bunn-noter, så selv om noe lukter bra de første 5 minuttene så endrer det seg de neste timene og det er ikke sikkert du er like glad i sånn parfymen lukter om en halvtime, det kan være noe helt annet.
 
Dette er en spennende tråd! Jeg har nærmest null forhold til parfyme, og har stort sett bare kjøpt noe jeg likte der og da på taxfree. Gjerne noe på tilbud :) Det siste året har det gått mye i en fra YSL. Den er god, men passer meg egentlig ikke helt. På meg lukter den for mye alkohol/sleip middelaldrene wannabe næringslivsleder. (alt stemmer for såvidt, men ønsker ikke å lukte sånn)

Jeg kan ikke mye om lukt, men jeg husker for mange år siden at jeg vurderte å lansere en egen skjeggolje. Da kjøpte jeg ekstremt mye oljer og blandet og holdt på. Noen av de luktene jeg husker at jeg likte veldig godt var: vetiver, sandalwood og cedar. Dette var ofte basene mine, og så ble det toppet med noe friskt. Ofte cypress eller lignende, men dette husker jeg ikke så mye av. Er det mulig å anbefale en parfyme basert på dette ?

Jeg vil ha det uvanlig røykt, woody, musk og litt skog ;) Gjerne også "naturlig" om det gir mening. For meg blir naturlig omvend av den alkohol/aftershave lukten som noen parfymer kan ha.

Merker at terminologien er meeeget shaky her, men håper noe gir mening.
 
Et godt verktøy er Fragrantica sin ingredients search (https://www.fragrantica.com/ingredients-search/) hvis du vet hvilke noter du liker. Det er veldig mye som kommer opp, men da har du ihvertfall et sted å starte.
Når jeg legger inn notene du nevner er det Thameen Carved Oud og Roja Reckless Pour Homme som kommer opp som jeg kjenner til, veldig gode begge to, men veldig ulike. Kanskje litt problematisk å få prøvd ut da jeg ikke kjenner til noen fysisk butikk som selger de. Det finnes nok, men jeg har ikke sett noe i Stavanger/Sandnes-området og ingen av kjedene har som jeg vet om. Men du kan få kjøpt prøver på nettbutikker vil jeg tro, evt "decanter" på finn. En decant er noen som har en full flaske med noe du vil prøve som sprayer over i små 1-10 ml-flasker så du får prøve. Koster ofte litt, men mindre enn å gå på en smell med noe som høres bra ut på papiret men som bare ikke passer når du får det på huden.
Andre anbefalinger fra min egen samling i woody-retningen: Creed Royal Oud, Acqua di Parma Oud (de har også mange andre tre-aktige), Amouage Epic Man, N.C.P. Olfactives leather eller saffron oud, eller The House of Oud Blessing Silence.

Det beste er å besøke et par velassorterte parfymerier og be om anbefalinger så finner du fort ut hva du liker, ikke vær redd for å gå tilbake flere ganger og prøv på forskjellige ting, det er derfor de er der og min erfaring er at de setter veldig pris på nysgjerrighet og hjelper deg finne det du vil ha og lære mer. Og selv om du ikke får duften så kan det hjelpe med litt youtube for å finne ting som høres spennende ut som du da kan prøve neste gang du er på butikken.
 
Dette syntes jeg er en rar tråd og har vel egentlig bare ignorert denne, men kom på at jeg kanskje hadde postet noe her tidligere?! Joda etter et søk fant jeg å ha postet noe i den for rundt 11 år siden ;) :LOL:
God lukt for kvinner hos en mann, er de naturlige feromoner - ikke fancy parfyme!

Pass nå på å ikke drukne kroppens egen produserte "godlukt", feromoner, med dyre parfymer - ellers blir det ikke noe på dere:cool:;) ha ha!
Det viktigste er å være "ren" og "fresh", uten bruk av kraftige såper eller parfymer, som kamuflerer "godlukta" som jentene biologisk sett blir tiltrukket av.
Bare et lite tips:eek:
 
Her var det mye godt og veldig sprikende. Personlig synes jeg Terre d'Hermes er blandt de beste designer-parfymene som er, jeg har bare gått på en smell med nisje-versjonen Roja Oligarch, men fantastisk gode og friske begge to. D&G The One vil jeg si er mer en varm og behagelig date-parfyme, når du tydelig har "noe" i tankene (konas kommentar, ikke min). Og Dior Homme og DH Sport er begge nyedlige, men to helt forskjellige parfymer. Jeg har en slant av en gammel årgang, 2012-13 tror jeg, og det er blandt de bedre freshies som er.
To designere jeg vil legge til hvis du vil ha noe freskt er bleu de chanel eller YSL Y.

Men jeg mener jo nisje-duft er verd å prøve seg litt på hvis man har mulighet til det (koster litt). Det er ikke for alle, men hvis du vil ha noe ikke så mange andre har, og de er fort litt høyere kvalitet og mer unike. Er du på Kvadrat @Preacher er både F&L og Koch bra butikker med mye spennende, men F&L er nok et hestehode forran hvis du ikke går for Creed Byredo eller Dyptique. Perfums de Marly er et sted å begynne, f.eks. Perseus er nesten aggresivt frisk, Percival, Greenly og Sedley er også verd å prøve ut for friskhet. For noe litt "tyngre" er Layton veldig populær, eller for min del er to favoritter Godolphin (lær) og Haltane (frisk oud-ish).

Dette kjenner jeg jeg kan skrive lenge om, så tror jeg gir meg der, men håper det var litt til hjelp. Husk bare at parfyme er veldig personlig, både med hva du liker å lukte, det skal være vel så mye for deg selv som de rundt deg du går med parfyme (spør du meg ihvertfall), men også hud-kjemi gjør at det som virker på min hud kan virke helt andreledes på din, så andres råd må alltid tas med en stor klype salt og du må prøve ut selv.
Og til slutt, før du kjøper noe, ikke bare lukt på det på papir-stripen i butikken, du må ha det på huden og du må la det gå tid, parfymer utvikler seg med top /mid/bunn-noter, så selv om noe lukter bra de første 5 minuttene så endrer det seg de neste timene og det er ikke sikkert du er like glad i sånn parfymen lukter om en halvtime, det kan være noe helt annet.
Takk for et veldig godt og forklarende svar!
 
  • Liker
Reaksjoner: stourbillon