En tråd om te

Har fått sjekket det med japansk hvit te. Finnes,men lages vist ikke så mye. Så om du skal ha noe godt blir det vesentlig dyrere enn den kinesiske utgaven.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Når det gjelder hvit te, er high grade kinesisk hvit te å foretrekke. Det finnes også oolong laget i Japan, men de er ikke helt det samme som original oolong te fra Fujian i Kina f.eks. Når det gjelder japansk te er gyokuro og matcha å foretrekke. Matcha og dampet te har vært lenge kjent i gamle Kina. Disse kom fra Song-dynasti Kina til Japan (også). Mongolene "drepte" matcha og deler av te-kulturen i Kina etter Song i Yuan-dynastiet. Munkene i gamle Japan lærte denne typen te-kultur, tok vare og videreutviklet den til den dag idag.

you-god-damn-mongorians-thumb.jpg

Takk for alle opplysningene om hvit te. Må tydeligvis prøves; har litt fascinasjon for Japan, som har ført til
grønn-te-drikking.

Fantastisk tråd @Christoffer91 !
Har alltid hatt en godt diversifisert te-portefølje, men tydeligvis brukt både feil temp, bryggetid og teknikk.

Hva med honning/melk/sitron i teen?
Er dette et no-go når det kommer til kinesisk/japansk te?

dette er sideritis, makedonsk fjellte. akkurat disse er av suveren kvalitet, som en makedonsk håndverker får tilsendt av mora si.

man slenger et par stilker i kokende i omtrent 1 liter kokende vann, og lar det småputre en 10 minutters tid. på de samme stilker kan man trekke te 2-3 ganger. kan drikkes plain eller med litt honning.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai
Fantastisk tråd @Christoffer91 !
Har alltid hatt en godt diversifisert te-portefølje, men tydeligvis brukt både feil temp, bryggetid og teknikk.

Hva med honning/melk/sitron i teen?
Er dette et no-go når det kommer til kinesisk/japansk te?
Temperatur og tid er vel det viktigste.
Når det gjelder melk så passer vel det kun til sort te. Honning blir vel litt det samme. Dette da grønn te og hvit te er veldig sarte i smaken. Går selvfølgelig 100% på personlig preferanse.

• Liker
Reaksjoner: Steiniz og holmby
kjære venner - om litt skal jeg fortelle noe om chanoyu (les: japansk tekultur) som gjennom mange år har vært en vesentlig del av min tilværelse :)

image.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
grønn te (camellia sinensis), slik man typisk finner det i japan, består av dampede og tørkede teblader av varierende mengde og varierende kvalitet, som så trekkes i vann av varierende temperatur og varierende lengde og varierende mengde. som regel kan man trekke tebladene flere ganger før futten er brukt opp: man starter gjerne med relativt sett lite vann av relativt lav temperatur og lar det trekke relativt lenge; neste runde tilsetter man litt mer vann av litt høyere temperatur og lar det trekke litt kortere, osv, til tebladene ikke har mer godsaker å by på, typisk inntil 5 runder. men vi snakker om små mengder drikke i koppen her, avhengig av typen te: fra ett fingerbøl (gyokuro), bokstavelig talt, til opp mot en desiliter eller to (bancha).

dobbelfoto fra mitt gyokuro tesett, sett fra venstre:
- teboks av tinn med dobbeltlokk
- teskje av tinn
- ett par tekopper av porselen
- tekanne
- ett par vannkjølere
- hampklut
- bruktvannbolle
- tekannen i min hånd for å gi inntrykk av størrelser

gyokuro 3.jpg

men det var i utgangspunktet ikke disse typene japansk grønn te, hvor man trekker teen, som jeg skulle snakke om nå, men derimot om japansk teseremoni: cha-no-yu.

formålet med cha-no-yu er på mange vis å komme sammen, 2 eller flere mennesker, og være tilstede, sette pris på, og oppleve her og nå. dette inkluderer gjerne samtaler, mat, drikke, og ikke minst te. te drukket på teseremoni er annerledes enn de andre japanske varientene, fordi her trekkes ikke teen; man visper pulveriserte teblader i kokende vann, og drikker faktisk tebladene opp.

pulverisert matcha til teseremoni:

matcha.jpg

hvordan dette kan foregå i praksis skal jeg fortelle litt mer om senere. nattinatti alle klok(k)e barn :)

Hvit te, nærmere bestemt Bai Hao Yinzhen (Silver Needle). Dette er etter min mening er av de beste typene hvit te. Noe mer robust i smaken enn andre typer, drikker denne mest om sommeren men.... Er trossalt pluss grader ute :D
14875196280191333426155.jpg

• Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg vil gjerne anbefale Kusmi Teas "Prince Vladimir"-blanding. En fyldigere versjon av den velkjente Earl Grey, men med litt flere smaker å spille på enn bare bergamot - for eksempel vanilje.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai