Enten eller....

Hvilken ville du valgt?

• Lange 1815

Stemmer: 74 71,8%
  • Lange Saxonia

Stemmer: 9 8,7%
  • GO Senator Chronometer

Stemmer: 12 11,7%
  • GO Senator Regulator

Stemmer: 8 7,8%

• Antall stemmer
    103
Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Leter etter min nye finklokke. Hvilke av disse ville dere valgt? Prisen er stort sett lik.

A. Lange & Söhne 1815 (40 mm manuell)

Lange Saxonia (40 mm, ca. 5 mm tykk. Manuell)

eller GO Senator Chronometer (42 mm manuell, panoramadate, powerreserve)

eller være litt annerledes. GO Senator Chronometer Regulator (42 mm, manuell, panoramadate, powerreserve)

• Liker
Reaksjoner: titan
Synes vi skal koste på oss baksidene også når vi først er i gang:

Lange 1815:

A.-Lange-1815-Ref-235-caseback.jpg

Lange Saxonian:

alang_image.2218723.jpg

GO - Senator Chronometer:
go_senator_chronometer_bk_lg.jpg

GO Senator Chronometer Regulator (mye det samme som den over tror jeg - fant heller ikke noe fullt bilde i farten)
Glashutte-Original-Senator-Chronometer-Regulator-Watch-10.jpg

Fra forsiden synes jeg 1815 er penest. Fra baksiden GO.

Kommer litt an på hva du er ute etter. GO er litt mer avansert både designmessig og horologisk, med sekund og minuttviserne som "resetter" når du stiller den, men den er litt bråkete. Ikke så mye i virkeligheten som på bilder, men fortsatt litt for mye.

Personlig har jeg en svakhet for dressur med small seconds, så det kan nok også ha litt å si for valget av 1815 foran Saxonian.

Det er mulig den er noe dyrere (og jeg har avfitt min stemme), men er det lov å foreslå den oppdaterte Lange 1? :)

@Celter, av de 4 må det være Lange 1815 synes jeg. I rødt gull. Saxonia mangler sekundviser. Det fungerer ikke for presisjonsmåling;)

Jeg foreslår Richard Lange. Den fineste Lange IMO.

Redigert:
Helt enig i at Richard Lange er den fineste. Men da må jeg opp ytterligere 50' At Richard Lange finnes er for meg et lite argument mot 1815, da jeg helst ville hatt den dyrere. Noen som vet grunnen til at Richard Lange er såpass mye dyrere enn 1815?
Ellers er jeg litt overrasket over sonens nærmest ubetingede favoritt blant de fire kandidatene. Lurer på hva resultatet hadde vært hvis det hadde stått Glashütte Original på de 2 første og A. Lange & Söhne på de 2 siste...

• Liker
Reaksjoner: Jone
Lange er vel dessverre noe annet.. Enig i Fyrsten, at Lange 1 er nydelig. Av disse trekker 1815 det lengste strået.

Lange 1815, helt klart! Saxonia synes jeg blir for anemisk. GO er ikke i samme liga. Jeg ville imidlertid prøvd 38,5mm versjonen før jeg kjøpte en 40mm 1815. Personlig synes jeg som ofte rene dressur i 40mm kan bli litt "pannekake" på hånden. Særlig fordi dressur er (og skal være) tynne i tillegg.

Størrelseseffekten av en stor og ren, ofte lys, dressurskive skal ikke undervurderes. Som regel tror jeg de fleste kler 38ish mm bedre enn 40mm, men den eneste måten å finne det ut på er å prøve på hånden.

Lange 1815, helt klart! Saxonia synes jeg blir for anemisk. GO er ikke i samme liga. Jeg ville imidlertid prøvd 38,5mm versjonen før jeg kjøpte en 40mm 1815. Personlig synes jeg som ofte rene dressur i 40mm kan bli litt "pannekake" på hånden. Særlig fordi dressur er (og skal være) tynne i tillegg.

Størrelseseffekten av en stor og ren, ofte lys, dressurskive skal ikke undervurderes. Som regel tror jeg de fleste kler 38ish mm bedre enn 40mm, men den eneste måten å finne det ut på er å prøve på hånden.

Tror ikke 1815 kommer i 38 mm. Det fins en 36 mm, men det blir litt for lite. Forøvrig enig med deg i at et dressur lett kan bli for stort.

Hmmmm. Det ser ut som du har rett. Et par ting jeg har problemer med når det gjelder 1815 er for det første at den kommer med en enkel "tang buckle". Den burde kommer med "deployment buckle". Det andre er at jeg ikke liker at remmen ikke er formet inn til urkassen da det mellomrommet som oppstår er lite pent. Ellers er klokken flott og rødt gull er jo det fineste.
( har faktisk allerede en dressklokke i rødt gull som ennå ikke er presentert på sonen......)

• Liker
Reaksjoner: adamskater
Ellers kan jeg slå et slag for Patek Calatrava 5196. Klokken er 37mm, men bærer betydelig større. Jeg vil si størrelsen er helt perfekt. Det er bare å si ifra dersom du vil se/prøve min en dag.

• Liker
Reaksjoner: time
Lange 1815. Fordi den er mye finere enn Saxoniaen, og fordi jeg synes 42mm er for stort for denne type ur, spesielt hvis den kjøpes som "finklokke" :)

Hvis vi ignorerer størrelsen synes jeg at den nederste Glashutte´n er en sabla fin klokke.

@Celter jeg snakker nok på vegne av mange når jeg sier at vi gleder oss til fortsettelsen :)
Det er også riktig så gledelig å se at du ser ut til å ha funnet tilbake noe av både klokke- og postegleden, det kan vi like!!

Hyggelig å høre fra deg adamskater. Gode minner fra GTG hjemme hos meg med klokker, øl og pizza. Det må vi gjenta.
Fortsettelse følger, men jeg må ta noen bilder før jeg røper mitt valg av ny klokke. Nå er jeg dypt inne i de musserende gleder på hytta i Fjällbacka.

Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe GO Senator Chronometer, men dere klarte faktisk å omvende meg. Det overveldende flertallet for 1815, samt en henvendelse fra et meget hyggelig forummedlem gjorde at valget falt på:

"drumroll"
.
.
.
.
.
.

Lange 1815 Up/down i hvitt gull. (39 mm) Klokken er 6 mnd. gammel LNIB. Valget var egentlig enkelt da jeg så klokken. Tror dette blir en keeper !