Er bronse det nye PVD/motematerialet?

Jeg tror bronze er et motemetall, men jeg gleder meg fortsatt veldig til å få denne diveren. Kommer nok i slutten av måneden. Blir spennende å se hvordan patinaen utvikles. Jeg foretrekker naturlig, men her er en skånsom måte postet på et dansk forum:

Panerai skrev:
Hey

Sådan giver jeg mit ur æggespa......., kunne gøres mere barsk, men jeg passer lidt på. Så hellere bruge 2 pakker æg, end et og måske ødelægge det helt.

Jeg koger selvfølgelig et æg:

IMG_4249.jpg

Smider uret i en plastbeholder:

IMG_4250.jpg

Skærer ægget i 4 både:

IMG_4251.jpg

Lukker plastboksen og giver det så typisk omkring 30 minutter i lukket tilstand:

IMG_4252.jpg

Og vupti uret har taget en lille smule patinering:

IMG_4253.jpg

Sådan gør jeg på den total skånsomme måde.....

Militante titanister og enklokkesmenn skal jeg for demokratiets skyld la snakke, men for oss andre håper jeg på en bronse-vår ;)

Takker for rosende ord:). Nå er jeg ingen metallurg men er jo interessant å høre hva Frode sier om bronse i bruksmessig sammenheng, historisk og i forbindelse med båten sin. Fargen i seg selv gjør ikke at jeg rives med, da er rosegull mer spennende men det er jo en annen sak. Patina ja, folk trakter etter patina. man gjør de merkeligste ting med urene sine for at de skal se brukt ut. Hva med å ta de ut av boksene sine og bruke de uansett hva man holder på med. Da får man et ur som ser brukt ut:p For ikke å snakke om minnene det gir:p

Takker for rosende ord:). Nå er jeg ingen metallurg men er jo interessant å høre hva Frode sier om bronse i bruksmessig sammenheng, historisk og i forbindelse med båten sin. Fargen i seg selv gjør ikke at jeg rives med, da er rosegull mer spennende men det er jo en annen sak. Patina ja, folk trakter etter patina. man gjør de merkeligste ting med urene sine for at de skal se brukt ut. Hva med å ta de ut av boksene sine og bruke de uansett hva man holder på med. Da får man et ur som ser brukt ut:p For ikke å snakke om minnene det gir:p

Dette med korrosjonsegenskaper og spenningsrekker kan fort bli fryktelig kjedelig. Jeg skrev en kommentar en gang på denne linken:

http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?7531-Lurer-på-Helson-Men-blitt-usikker

Det eneste som jeg synes er kult er at bronse / aluminiums bronse før ble kalt for gun metal. Nå snakker vi om støpte kanoner uten rifler i løpet. Altså kanoner av typen sjørøver / buccaneer. I beste Sinn tradisjon (jfr. U-boat steel) burde jo Helson gitt ut sin Buccaneer i nettopp gun metal / aluminimums bronse. Dette har jeg nevnt for Peter og han så poenget men forløpig hadde de et maskinerings problem (?).

Jeg skrev forresten en kommentar på denne linken også som kan være av interresse:

http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?7752-Bronze-for-bestilling

frode.

+1